Dato: 4/17/2006 11:38:22 PM Forfatter: Jakob Mikkelsen .
min erfaring med XP er, at hvis du vil have noget ud af metoden, så kræver det at udviklerne både er dygtige teknikere - og har god indsigt i det domæne, hvor der udvikles til - og, det er jo netop det, som JakobN advarer imod - og som også er min bekymring i forbindelse med Outsourcing.
Det er ikke en forudsætning at have domæne-indsigt for at kunne benytte XP. Men det er helt sikkert at man får det undervejs.
![]() Det handler nok mere om at finde folk der kan vænne sig til xp, og siger: "Nu skal vi sgu sparke røv i det domæne!!!" istedet for "Hvad skal vi bruge det her til bagefter???"....
Vedr. XP og udlands-outsourcing:
multi-site XP kan godt lade sig gøre, men jeg vil til enhver tid vælge en "onsite-kunde".
Jeg er pt. med i et projekt hvor hele team'et sidder onsite, og det kører bare s... godt
![]() Parallelt køres et andet projekt hvor udviklere og kunder sidder i henh. jylland og på sjælland og kun mødes til hver iteration (1-2uger).
Det er 10 gange nemmere at lære domænet, når man har næsten ubegrænset face-to-face tid med kunden og dermed også kan fange evt. misforståelse allerede efter ½-2 dag(e).
Hvis man så yderligere ligger sprogforviklinger, dårlige telefonforbindelser m.m. - uha uha....
![]() Måske kunne man flytte en domæneekspert og en arkitekt til Oshakati, Ondangwa eller lign. i projektets løbetid, men så er vi tilbage ved JakobN's erfaringer.
Men hvis der er andre der har erfaringer om xp over store afstande, så speak up. |
Outsourcing: Erfaringer med programmører / test i udlandet?
Alt om både i Danmark
|
Det kræver , som andre også her erfaret, at du holder tæt kontakt til dem samt at du har en god kravsspec project beskrivelse.. Har prøvet det et par gange. Skal nu i et andet firma igang med endnu et projekt og vi overvejer at tage dertil for også at beskrive projektet face to face i ¨åb om at det bliver bedre..
Min erfaring med indiske udviklere er at de kun gør det som de bliver bedt om. |
Så når det kommer til stykket, er der 4 gang støj på kanalen: dansk – engelsk, engelsk – engelsk, engelsk – et andet fremmed sprog. Vi har bevist valgt at modtage kravspecifikationer kun på dansk. Derved har vi oversættelsen kun en gang. Nogen projekter er alt for følsomme for at have 4 gang risiko for, at nogle af de vigtige nuancer vil gå tabt i kommunikationen. |
F.eks.: - Skriv i punktform - Brug tabeller hvor det er muligt - Strukturer tekster så ens som muligt For ca. 10 år siden mødte jeg et firma, som rådgav om netop den slags - måske findes de stadigvæk. En anden fordel ved metoden er at dokumenterne bliver nemmere at læse. |
lidt frit fra hoften.. Outsourcing some koncept lider under en vrangforestilling om du får det samme som når du ikke outsourcer. Min observervation er følgende: Outsourcing er best i stive rammer aka "statisk kontekst". Klassisk udvikling med kravspecifikation and so forth. Ændre behovende sig, må kontrakten revurderes og det giver nogle problemer i større projekter. Dette gælder danmark til danmark, danmark til ukraine .. anywhere. Hvis det drejer sig om mindre teams eller enkelt personer er det vigtigt med regelmæssig løbende kommunikation, socialisering og feedback til udvikleren, eftersom jeres forskellige paradigme gør en banale besværlige og så det rent menneskelige med han skal føle sig som en del af team''et. Det er også tilfælde i danmark med en ansat der ikke bliver fejlkorrigeret, så der er egenlig ingen foreskel, pointen er blot det skal være proaktiv del af din kommunikationsstrategi. Som udgangspunkt er der altså ingen forskel. Dog er udvælgelsen af partner en vigtigt ting. aldrig hop ud i noget med utestet arbejdskraft fra rentacoder eller lign - prøv dem først med mindre vigtige opgaver. Det er 75% fjolser. Har haft den opfattelse at kan man få dem på msn eller yahoo og løbende kommunkere (dvs mindst 3 dage om ugen, helst 5), så er det fedt fordi problem kan fanges når de er under opsejlingen og du kan hjælpe vedkommende med domænespecifike problemstilling såsom revurdering af opgaven. Taler de dårligt engelsk eller bliver væk i over en uge, så glem det - strike one and your out. Værst har jeg oplevet samarbejdet med russere, af uvisse grunde Polakker, og andre fra ex-kommunistiske lande har fungeret fint - faktisk glimrende.. Som altid med programmører (har selv været en ;) så vil de lave noget der er fedt for andre programmører og er meget lidt fokuseret på at komme forbi problemet .. dvs. de går ikke just efter at ''hvad der har værdi for kunden'' men snarer går efter en fed løsning andre programmører vil synes er sej. Her er det vigtigt at sparke dem hårdwt og brutal på udvalgte steder, eftersom du er garanteren for projektet ikke løber løbsk. Som helhed har jeg ikke erfaring med programmører som arbejde samme om et projekt der IKKE er modulært. Så al erfaring og antagelser beror på at du kan give en større sammenhængende opgave til din partner. Det begrænser paranoia mht til rettigheder og selv fjerner versionerings problemer delvist. Husk dog at få ugerapporter. |
Dato: 18-04-2006 22:11:27 Forfatter: valentina Vores erfaringer med sprogets betydning ved outsourcing er følgende:
Så når det kommer til stykket, er der 4 gang støj på kanalen: dansk – engelsk, engelsk – engelsk, engelsk – et andet fremmed sprog. Vi har bevist valgt at modtage kravspecifikationer kun på dansk. Derved har vi oversættelsen kun en gang. Nogen projekter er alt for følsomme for at have 4 gang risiko for, at nogle af de vigtige nuancer vil gå tabt i kommunikationen. I mit firma Software Consult er vi netop begyndt at tilbyde outsourcing af software udvikling til Thailand, og jeg er bosat der nu for at starte et thailandsk selskab op. Konceptet er at tilbyde danske konsulenter både i Danmark og i Thailand, og dermed tilbyde nogle fordele som andre outsourcing firmaer ikke kan tilbyde. I Danmark kan vores danske kunder kommunikere med lokale konsulenter på dansk, i dansk arbejdstid osv. Dette vil fjerne de sædvanlige sprogproblemer som outsourcing desværre ofte medfører. I Thailand sørger danske projektledere og "lead programmers" for den sædvanlige danske rettidighed og omhu, mens hoveddelen af selve udviklingen foretages af lokale programmører for at opnå den ønskede reduktion i omkostninger. De danske team-medlemmer har blandt andet til opgave at reducere den hovedet-under-armen-agtige udvikling som outsourcing (især til Indien) desværre er berygtet for. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad folk herinde har af kommentarer til konceptet, og er det noget I kunne finde på at bruge? Hvorfor/hvorfor ikke? |
Hey Jacob, kontakt mig på info@itprojekter.dk - vi har vist haft dialog før, men vi åbner snart en portal der omhandler outsourcing, og det er lige noget for dig! www.itprojekter.dk hedder den.. kig ind.. LBJ |