En anden ting: Kan man tracke sådan en handling i Google Analytics? Altså opsætte det som mål, for at se hvor mange der afkrydser (eller lade være med at fjerne krydset, hvis det er på som standard) ?
På forhånd tak.
Du burde sagtens kunne lave GA delen med lidt dynamic, fx i php kunne du tjekke efter en variabel i dit url eller post, burde ikke være så fandes svært.
Du burde sagtens kunne lave GA delen med lidt dynamic, fx i php kunne du tjekke efter en variabel i dit url eller post, burde ikke være så fandes svært.
Okay, men så ender man garanteret med at skulle bruge nogle regulære udtryk og der stopper min tekniske snilde desværre :)
Nicklas, hvilken GA kode ville du skrive ud i de to tilfælde???
Som Lønne rigtig skriver skal der være to forskellige sider (url'er) så GA kan gemme hvor mange der kommer til hver side. I forhold til at vedligeholde to sider kan det undgås. I princippet kan det bare være den samme side hvor man tilføjer et &news=yes i url'en. I javascript kan man så sørge for at tilføje eller fjerne denne del fra URL'en hver gang brugeren checker til eller fra.
Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af forskellige hjemmesider og andet markedsføringsmateriale konstateret, at nogle erhvervsdrivende i bestillinger, kontrakter og lignende på forhånd har afkrydset felter, hvoraf det fremgår, at kunden giver sit samtykke til at modtage reklame, hvis han ikke foretager sig noget aktivt. En sådan fremgangsmåde er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i strid med god markedsføringsskik, jf. § 1. Samtykket vil heller ikke være gyldigt efter § 6, stk. 1, fordi det ikke nødvendigvis er udtryk for kundens vilje eller ønske, og fordi bestemmelsen forudsætter en aktiv handling fra kundernes side for at tilmelde sig.
Jeg ved at det for (nok efterhånden lang tid siden) var en del debat i medierne om, at man fra EU's side havde lavet nye regler på området som var mindre stramme end de danske bl.a. på området med aktiv/passiv accept af nyhedsbrev. Det var vist også dengang E-mærket ændrede deres regler, således at man med deres mærke ikke måtte benytte passiv accept.
PDF'en her, er dog fra 2005 så mon ikke den er nyere end det jeg tænker på. Selv regler fra EU kan jo ændre sig :-)
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Ang. analytics - medmindre jeg har misforstået snakken længere oppe, så kan man godt spore nyhedsbreve uden at skulle bruge 2 sider....
Man indsætter pseudo-koden
If newsletter = 1 then <script type="text/javascript"> urchinTracker("/mit_fiktive_link_her"); </script> end if
og opretter et mål der hedder "mit_fiktive_link_her" og hver gang folk signer op og har checket nyhedsbrevet af, vil det pågældende mål blive 1 højere...
Funktionen er netop lavet for at kunne simulere en URL som kunden reelt aldrig har besøgt. Jeg bruger det selv på ToyotaExtreme.dk