Jeg husker at Ruud & Rye, et norsk selskab, 2 unge mænd, forsøgte sig... Her omtalt af berlingske
"Det gjorde de heller ikke i begyndelsen af 1990erne, da to nordmænd, der kaldte deres produkt Ruud & Rye, bragede ind i de norske butikker og en kort overgang tog halvdelen af det norske marked. »Trust is clean shaven« var sloganet, og med 14 millioner kroner, lækkert design og giganten, Unilever, i ryggen forsøgte de med humor og ironi at gøre Gillette rangen stridig. Også i Danmark uden tilsvarende held. Sammenlignet med Gillettes image som macho og sporty med bragende jetfly og machokæber med skum på i nærbillede var Ruud & Ryes reklamefilm vederkvægende nyskabelser, der slog på humoren og det emotionelle:
Tre badenymfer flygter skrigende fra havet ind mod land, fordi de har set en haj. Livredderen, med fuldskæg, styrter dem i møde for at redde dem. Da pigerne ser ham og hans hårvækst, vender de om og flygter skrigende tilbage ud mod hajen.
Ruud & Ryes forsøg på at gøre det smart og ungt at være glatbarberet holdt ikke mange år. Distributionen var for dårlig og barberhøvlene ligeså, hævdedes det"
Men humlen er nok endnu mere at der ikke er mange der har penge til at kæmpe mod de kick backs der kommer fra gilette. Det er store summer der kommer retur til de kæder der præsentere og sælger gillette godt.
Men skønt med et alternativ. Dog vil jeg sige at jeg synes at gillette bladene holder godt alligevel.
/Jesper