Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp til at finde nye kunder: Har du fundet dine tvillinger?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Holme-Olstrup
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange virksomheder oplever, at de får booket møder udfra deres emneliste, som direktøren selv eller sælgeren tager ud og afholder. Men, hvis møderne ikke ender i ordrer er det spild af dyr salgstid. Derfor kan det betale sig at lave et grundigt forarbejde, som til gengæld øger chancerne for, at den økonomiske gevinst bliver større, og at du kan gå glad fra dine kundemøder med nye ordrer.

Der er to effektive metoder til at udvælge potentielle kunder:

  1. En metode kan være, at man som udgangspunkt udvælger de bedste kunder i kundeporteføljen. Når 20% er identificeret og valgt ud, gælder det om at finde "tvillingerne" eller flere potentielle kunder med samme karakteristika, f.eks. antallet at medarbejdere, onsætning, geografisk placering etc.
  2. En anden metode kan være at se efter fællestræk mellem dine potentielle kunders mission og din egen. Fællesnævnere er ofte et stærkt udgangspunkt i forhold til at skabe nye stærke relationer. Er missionen ikke beskrevet, så kan den næsten altid afkodes i den måde virksomheden beskriver sig selv på. Denne metode kan med fordel benyttes, hvis man ingen eller kun ganske få kunder har.

Karakteristika- & hjælpemidler

Som hjælp til at finde "tvillingerne" er det en god idé at søge i forskellige databaser med selskabsoplysninger. Her er det ofte muligt at søge på kryds og tværs af virksomhedernes karakteristika. Men også Internettet kan være til en stor hjælp.

Eksempler på karakteristika:

  • Branche
  • Antallet af medarbejdere
  • Omsætning
  • Geografisk placering
  • Resultat på bundlinjen
  • Størrelse på egenkapital
  • Mission
  • Socialt ansvar (Hjælpe ældre mennesker, handicappede, overvægtige etc.)
  • Bløde værdier (Mulighed for faglig og personlig udvikling)
  • Miljøværdier
  • Kreativitet
  • Sikkerhed

Eksempler på hjælpemidler:

Er man godt kendt i branchen, kan man hurtigt danne sig et overblik over, hvilke virksomheder der er relevante at gå efter, og hvilke der er helt uinteressante. Man skal dog altid huske at bruge kreditoplysninger og andre regnskabstal til at tjekke det enkelte emne. Selvom en virksomhed er stor kan det godt være at, at økonomien er presset, og at likviditeten derfor er dårlig. Det kan også være at egenkapitalen indikerer at virksomheden ikke har økonomisk råderum.

Case: 

"En ny virksomhed som sælger sundhedsledelse skal have optimeret sine salgsindsatser, så de bliver bliver mere resultatgivende. Virksomheden har virksomheder i Danmark, som sin målgruppe, men den er langt fra "skarp" nok. Antallet af virksomheder i Danmark er på mere end 300.000 reelt akive virksomheder. Man kunne naturligvis starte fra en ende af, men ville sikkert tabe pusten og spilde dyr salgstid relativt hurtigt. Derfor bliver vi nødt til at stille os selv spørgsmålet:

Hvilken branche kan man forestille sig har et reelt behov for sundhedsledelse?

Valget falder på fødevarebranchen, specielt dem som producerer søde sager, eksempelvis chokolade, må være interesserede i, at deres medarbejdere er sunde, i god form og produktive. Man kan nemt forestille sig, at chokoladeproducenten føler et socialt ansvar forhold til sine medarbejdere". Tvillingerne" kan nu forholdsvis let udvælges via f.eks.MARKEDSDATA under branchevalg".

GOD ARBEJDSLYST!

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nystartet kan dette sagtens bruges - tak for indsparket Wink

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra Holme-Olstrup
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maibritt,

Det glæder mig, at du kan bruge det. Synes, at du har en flot hjemmeside med nogle interessante tilbud. Kender du  http://www.c4.dk/C4-Hiller%c3%b8d.aspx (C4 i Hillerød). De sælger mentorordninger til virksomheder, som så kan tilmelde deres medarbejdere, som mentorer for kr. 25.000. Virksomhederne stiller gladeligt op, da det giver dem mulighed for at komme tæt på iværksættere og udvikle dem selv.

Mange hilsner

Henrik

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Desværre kender jeg ikke C4, men det kan jeg jo komme til - TAK for din opmærksomhedWink

Benytter du selv mentorordninger i din virksomhed og har du erfaring indenfor dette felt? Jeg har arbejdet med mentorordninger i 5 år og ved at det er et fantastisk redskab!

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Tilmeldt 25. Oct 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ved du, om man eventuelt kan få sådan en søge database på nettet gratis, så man slipper for at skulle betale en abonnementpris til et af de to nævnte selskaber i dit indlæg

Jeg er godt klar over, at de gratis systemer næppe er så gode som de betalende, men jeg har bare brug for nogle regnskabstal til en begyndelse. Og, når jeg så en dag får lidt flere penge, vil jeg uden tvivl kaste mig over NN Erhverv, som jeg har rigtig god erfaring med. 

Fra Holme-Olstrup
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

De fleste erhvervsråd, som du kan finde en oversigt over her: www.danskerhvervsfremme.dk tilbyder den service, at man som virksomhed i området kan komme ind og logge som på f.eks. nn-erhverv.dk uden beregning.

Håber, at det kan hjælpe dig lidt på vej. God arbejdslyst og aften!

Henrik 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)