Mange virksomheder oplever, at de får booket møder udfra deres emneliste, som direktøren selv eller sælgeren tager ud og afholder. Men, hvis møderne ikke ender i ordrer er det spild af dyr salgstid. Derfor kan det betale sig at lave et grundigt forarbejde, som til gengæld øger chancerne for, at den økonomiske gevinst bliver større, og at du kan gå glad fra dine kundemøder med nye ordrer. Der er to effektive metoder til at udvælge potentielle kunder:
Karakteristika- & hjælpemidler Som hjælp til at finde "tvillingerne" er det en god idé at søge i forskellige databaser med selskabsoplysninger. Her er det ofte muligt at søge på kryds og tværs af virksomhedernes karakteristika. Men også Internettet kan være til en stor hjælp. Eksempler på karakteristika:
Eksempler på hjælpemidler:
Er man godt kendt i branchen, kan man hurtigt danne sig et overblik over, hvilke virksomheder der er relevante at gå efter, og hvilke der er helt uinteressante. Man skal dog altid huske at bruge kreditoplysninger og andre regnskabstal til at tjekke det enkelte emne. Selvom en virksomhed er stor kan det godt være at, at økonomien er presset, og at likviditeten derfor er dårlig. Det kan også være at egenkapitalen indikerer at virksomheden ikke har økonomisk råderum. Case: "En ny virksomhed som sælger sundhedsledelse skal have optimeret sine salgsindsatser, så de bliver bliver mere resultatgivende. Virksomheden har virksomheder i Danmark, som sin målgruppe, men den er langt fra "skarp" nok. Antallet af virksomheder i Danmark er på mere end 300.000 reelt akive virksomheder. Man kunne naturligvis starte fra en ende af, men ville sikkert tabe pusten og spilde dyr salgstid relativt hurtigt. Derfor bliver vi nødt til at stille os selv spørgsmålet: Hvilken branche kan man forestille sig har et reelt behov for sundhedsledelse? Valget falder på fødevarebranchen, specielt dem som producerer søde sager, eksempelvis chokolade, må være interesserede i, at deres medarbejdere er sunde, i god form og produktive. Man kan nemt forestille sig, at chokoladeproducenten føler et socialt ansvar forhold til sine medarbejdere". Tvillingerne" kan nu forholdsvis let udvælges via f.eks.MARKEDSDATA under branchevalg". GOD ARBEJDSLYST! |
Som nystartet kan dette sagtens bruges - tak for indsparket