Hi guys and girls :-) Jeg er igang med at skrive en forretningsplan til finansiering af en ny portal for kvinder. På Facebook, eksisterer der pt. en gruppe, som kan fortælle jer en lille bitte mikro smule om, hvad denne portal går ud på: http://www.facebook.com/group.php?gid=12694476354 Jeg har brug for to ting: 1. Hjælp til et løst overslag over, hvad jeg har mulighed for at tjene på reklameindtægter på dette site. Gerne ideer til, hvordan jeg mest optimalt kan reklamere - både kortsigtet, med få brugere, og langsigtet, efter 6 mdr. og 1 år. Dette overslag skal vedhæftes forretniigsplanen. 2. I praksis at effektuere denne reklameoptimering - dvs. når portalen er oppe at køre, en konsulent/frelancer som i praksis kan hjælpe med denne optimering/udførsel. Jeg vil gerne i kontakt med nogen, som har mod på gratis (eller meget billigt) at lave dette overslag, men så tilgengæld bagefter er sikret betalingen for udførslen af opgaven. I er også meget velkomne til komme med anbefalinger, gode råd og andet. Smil
|
Søger konsulent/freelancer til at kunne estimere reklameindtægter
- 1
|
Hej, Ja, det kommer an på en række faktorer. Men det jeg har brug for er ikke en opremsning af disse faktorer, men en kompetent person, der både vil hjælpe med den praktiske del samt komme med et bud, ekselpelvist lavet ud fra forskellige scenarier. Rikke
|
Du skal bare være klar over, at der ikke er de store indtægtsmuligheder for online magasiner i dag, med mindre man befinder sig indenfor nogle af de særlige, lukrative brancher. Men disse faktorer skal indgå i det samlede regnestykke: Daglige besøgende, sidevisninger, antal reklamer på siderne, annonceform (direkte bannersalg, adsense, partnernetværk mv.), CPC (cost per click) / CPM (cost per mile) / CPA (cost per action), CTR (click-through rate) osv., så det er et kompliceret regnestykke. Du er velkommen til at skrive en PM, så kan jeg regne lidt på det. Men for at jeg kan det, skal jeg bruge nogle flere oplysninger om jeres hjemmeside og koncept. Er der nyhedsbrev? Registreret brugere? Hvor mange daglige besøgende forventer I at kunne tiltrække? Hvor mange sidevisninger genererer et unikt besøg i gns.? Hvor mange reklamer og hvor (vigtigt!) vil I have dem? Vil I stå for direkte annoncesalg? Hvor motivererede er Jeres brugere, hvis de klikker på en annonce? |
Jeg har været med til at lave den slags for flere større startups, men erfaringen er, at det er så godt som umuligt at regne ud - selv med den langvarige erfaring jeg har og de øvrige dygtige folk der har været med omkring de projekter jeg har hjulpet med. Man kan sagtens stille regnestykket op i et regneark og stampe de forskellige forudsætninger ind og så få et tal ud. Det er let nok. Det der er problemet er, at dette tal ALDRIG holder. Aldrig! Med regnearket i baghånden kan man så efterfølgende forklare hvorfor det ikke gik som forventet. Men uanset hvordan du vælger at udregne en potentiel indtjening starter det med, at DU laver et trafikbudget, hvor du vurderer hvor meget trafik du forventer i unikke brugere, bruger sessions og sidevisninger. Uden dette er det helt umuligt at færdiggøre regnestykket. |
Det er helt korrekt, og det er især godt, at du understrege, at tallene ikke holder. Sådan er det - det er et estimat med en frygtelig masse ukendte faktorer og det kan umuligt blive nøjagtigt. Og du skal tænke på, at hvis din CTR er bare halvt så stor som forventet, så halveres din omsætning på det pågældende område. Derfor synes jeg også at det er farligt direkte at basere en hel forretningsplan på disse tal. |