Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fastsættelse at priser på salg af bannerplads

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke helt 100% korrekt :)

Googles systemer er først og fremmest indrettet til at give DEM en større indtjening. Det kan så også give dig mere, men det er der bestemt ingen sikkerhed for. Faktisk er der overhovedet ingen gennemsigtighed omkring den andel du får, så at påstå at Google altid vil optimere det så du får mest er rent gætværk

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 20:08
Mikkel deMib Svendsen:

Det er ikke helt 100% korrekt :)

Googles systemer er først og fremmest indrettet til at give DEM en større indtjening. Det kan så også give dig mere, men det er der bestemt ingen sikkerhed for. Faktisk er der overhovedet ingen gennemsigtighed omkring den andel du får, så at påstå at Google altid vil optimere det så du får mest er rent gætværk

Der findes en hel del "gætværk", når det kommer til AdSense, men det her falder nu ikke ind i den kategori. Aktivering af billedannoncer er plain vanilla inden for AdSense-optimering. Se bl.a. Googles Help Center. Du har naturligvis fuldstændig ret i, at ingen ved, hvor stor en bid af kagen Google tager, men det bør ikke bruges som argument for ikke at optimere ens AdSense-implementering. Jeg ved godt, at det ikke er det, du opfordrer til, men det kommer næsten til at lyde sådan. Faktum er, at tekstannoncer og billedannoncer (hvis aktiveret) konkurrerer med hinanden i samme auktion om at blive vist på et websted. Billedannoncer bliver med andre ord kun vist, hvis de vinder auktionen. At aktivere billedannoncer kan derfor (som tidligere nævnt) kun give flere penge, aldrig færre.

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 16:12

Hej igen

Jeg er nu igang med en split-test for at finde ud af, om den brede annonceenhed klarer sig bedre end den smalle. Men hvor lang tid skal sådan en test køre? Hvor mange skal den vises før jeg kan regne med det statistisk? Jeg ved godt det også kommer an på hvor mange der klikker, men er der en eller anden tommelfingerregel?

Når det er gjort, vil jeg prøve at teste om banner/tekst klarer sig bedre end ren tekst,

/Martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 16:50
Du burde kunne se forkel på én uge, måske endda endu hurtigere med din sides trafik.
"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Tilmeldt 2. Mar 08
Skrevet kl. 22:21

Hvis du vil teste det, kan du gøre følgende:

1) Opret tre brugerdefinerede kanaler, én kaldet banner_120x600_text, én kaldet banner_160x600_text og én kaldet banner_160x600_text_image. Husk at aktivere placeringsmålretning for alle kanalerne!

2) Opret derefter tre annonceenheder med de korrekte indstillinger (én 120x600 ren tekst, én 160x600 ren tekst og én 160x600 med både tekst og billede) og tilknyt den tilsvarende kanal til hver af dem. Husk at holde de øvrige indstillinger ens (fx farver), så din test holder alt-andet-lige.

3) Kør to til tre ugers test med hver enhed på placeringen og sammenlign derefter den gennemsnitlige eCPM (ikke den samlede indtjening) på kanalerne. Én uge er efter min mening for kort tid, da der kan være en del udsving fra uge til uge.

Generelt er tests som denne fremragende at foretage med AdSense, men netop denne optimering (bredere annonceformat + opt-in til billedannoncer) er dog så basic, at det næppe er nødvendigt at afprøve den. Jeg ville nok vælge bare at gøre det og i stedet bruge energien på fx at teste mig frem til de mest effektive farver og placeringer (noget der er langt mere vanskeligt at opstille generelle anbefalinger omkring).

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Tilmeldt 22. Feb 07
Skrevet kl. 23:54
AdXpert:
Kør to til tre ugers test med hver enhed på placeringen og sammenlign derefter den gennemsnitlige eCPM (ikke den samlede indtjening) på kanalerne. Én uge er efter min mening for kort tid, da der kan være en del udsving fra uge til uge.

Det hele er sat op og kører fint, dog tester jeg kun to forskellige ad gangen. Men er der ikke et eller andet antal visninger der er nok i stedet for et tidsrum? Jeg synes umiddelbart 2-3 uger yder af lang tid. Risikerer man ikke, at man i de 2-3 uger samlet set får en lavere indtægt, hvis den nye annonceenhed man tester, giver markant dårligere end den gamle. Hvad er faren i dette? Er der noget jeg bør være opmærksom på?

Derudover er her et link til en der har testet to formater og fundet ud af, at hos ham er den den smalle der giver mest: http://www.marksanborn.net/php/adsense-split-testing-results-for-250x250-vs-300x250/

/Martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 2. Mar 08
Skrevet kl. 00:28

Hvis du vil lave en nogenlunde sikker test, bliver implementeringen nød til at køre over lidt tid. Min holdning er helt klart to uger minimum. Dette skyldes først og fremmest, at stort set alle ændringer (uanset om de er gode eller dårlige) vil generere en lidt højere indtægt lige i starten (som følge af nyhedsværdien for brugerne), hvorefter den vil falde til et mere stabilt niveau. Du bliver derfor nød til at teste over tid, ikke antal klik. Husk at sammenligne gennemsnitlig eCPM i perioderne, ikke total indtjening.

Linket, du har fundet, er bestemt interessant. Dog er det tankevækkende, at én person, der påstår at 250*250 fungerer bedst, selv bruger en 300*250. Pointen er dog stadig god; Det gælder altid om at teste, hvad der fungerer bedst på det enkelte website. Små justeringer kan ofte gøre en kæmpe forskel i indtjening. Min anbefaling er dog stadig den samme; På din side vil en 160*600 passe perfekt ind og næsten med garanti give dig en højere indtjening end den smalle 120*600. Derfor synes jeg ikke umiddelbart, du bør kaste dig ud i omfattende tests på den front. Hvis du har brug for bekræftigelse, kan du checke Googles egne optimeringsanbefalinger, hvor de lister de annonceformater, de har testet til at være mest effektive.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 22. Feb 07
Skrevet kl. 14:41

Jeg tror du har ret i, at jeg ikke behøver teste det. Indtil nu er der i hvert fald markant forskel, både mellem 120 og 160 i bredden (med den sidste som den bedste) og jeg er også i gang med at teste en anden annonce enhed, hvor jeg tester mellem tekst og teks/billede, igen med det sidste som det bedste.

Jeg lader det dog køre videre længere. Det har givet mig mod og lyst til at teste endnu mere for at se hvor små ændringer der egentlig betyder noget. Jeg har læst en masse om, der ikke skal så meget til, men jeg er overrasket over det, i praksis nu når jeg selv tester det.

Kan man i øvrigt teste for, om ændringen af en annonceenhed medfører ændring i eCPM for de andre annoncer. Dvs. smækker man en større annonce op et sted på siden, kan det så ikke influere på f.eks. klikraten på de andre annoncer (som følge af at den nye annonce løber med opmærksomheden)? Dvs. resultatet kan blive, at selvom den enkelte annonce er bedre end den gamle, falder hele sidens samlede eCPM.

/martin

Tilmeldt 2. Mar 08
Skrevet kl. 15:00

Martin Wolsing:
Kan man i øvrigt teste for, om ændringen af en annonceenhed medfører ændring i eCPM for de andre annoncer. Dvs. smækker man en større annonce op et sted på siden, kan det så ikke influere på f.eks. klikraten på de andre annoncer (som følge af at den nye annonce løber med opmærksomheden)? Dvs. resultatet kan blive, at selvom den enkelte annonce er bedre end den gamle, falder hele sidens samlede eCPM.

Ja det kan godt lade sig gøre. Tricket er altid at have en overordnet kanal på dine sider. Hvis du eksempelvis har 3 annonceenheder på dine artikelsider. (Lad os kalde dem banner_728x90, banner_200x200 og banner_120x600), så opretter du først én specifik brugerdefineret kanal til hver enhed, og derefter en overordnet brugerdefineret kanal (fx "all_ads_artikelsider"), som du også tilknytter til hver enhed (Husk at du kan tilknytte op til 5 kanaler til hver annonceenhed). Når du så fx skifter fra banner_120x600 til banner_160x600 (der også har både en selvstændig kanal plus all_ads_artikelsider tilknyttet), skal du naturligvis først og fremmest spore, om banner_160x600 giver mere end banner_120x600 gjorde, men samtidig også hvorvidt all_ads_artikelsider (den overordnede indtjening fra dine artikelsider) også stiger.

Makes sense?

NB. Generelt plejer korrelation mellem annonceenheder kun at forekomme, når enhederne er placeret lige ved siden af hinanden, så du skal ikke være alt for nervøs for dette med din implementering.

Tilmeldt 22. Feb 07
Skrevet kl. 12:01

Nu har testen kørt en uges tid og her er de foreløbige resultater:

Det brede banner har en eCPM der er i underkanten af 20% højere end det smalle banner.

Top-banneret på forsiden har jeg testet som "kun tekst" (som var standard) mod "tekst og billede". Her er eCPM faldet med 28%. Dvs. den rene tekstannonce klarer sig voldsomt bedre end kombinationen af tekst og billede, hvilket jeg jo også havde på fornemmelsen. Jeg er i hvert fald glad for jeg testede og ikke bare skiftede blindt. Jeg lader dog testen køre 7 dage mere før jeg drager den endelige konklusion.

Jeg skal helt sikket have testet andre ting af, selvom de absolutte talt ikke er så forskellige, så er den procentvise ændring jo god nok. Selv nogle få procents højere fortjeneste er jo værd at tage med. Tænk at man bare ved at ændre lidt småting kan hæve fortjeneste 5%

/martin

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)