Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP!!! Advarsel: Jeg er sur!

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/10/2006 9:51:19 PM Forfatter: Andyman Har du prøvet at kigge på Virk.dk? I Århus Amt har vi mulighed for gratis rådgivning hos Start og Vækst - måske der findes noget lignende i Nordjyllands Amt?

 
Der er NIN i Nordjylland. Er lige nu ved at få sat en aftale i stand med en advokat. Betalte 500kr. for nogle rådgivningstimer. (Det er endnu uvist om jeg kan nå flere af mine timer, da jeg grundet uventede omstændigheder bliver nødt til at flytte til Sønderjylland)... noget i den retning Start og Vækst er? Jeg kigger uanset hvad på linket
 
Har desuden også en cdrom fra noget der hedder Mamut liggende... den bliver forhåbentlig fundet når jeg begynder at pakke (medmindre min ex tog den med sig, den er egentlig hans). Den skulle også indeholde informationer om at starte virksomhed, og eftersom at de vidst tilbyder forkellige webbizz-løsninger, så er der forhåbentligt noget mere informativt der, i forhold til hvad de skriver på deres hjemmeside.
 
Jeg er jævnligt besøgende på virk.dk for at se om det jeg gerne vil lave snart bliver opdaget så der bliver skrevet noget om det.
 
Tak for dine tips
 
*Louise
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Har ikke fået kigget på min cd-rom fra Elefant, men det er måske ikke det mest oplagte sted at starte for dig. Jeg ville nok prøve at finde informationer der er mere "objektive".
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Og.... jeg tilføjer lige noget, i tilfælde af at andre skulle have lyst til at svare, og som evt. oss sku misforstå mine spørgsmål.

Dette handler IKKE konkret om bogføring!
Det har jeg oss problemer med. Men det hjælper ikke rigtig at henvende mig til en revisor, når det jeg spør om, er det revisoren skal have af oplysninger for at lave mine regnskaber.
 
Jeg kan i teorien godt smide alt papirkram til en revisor eller lære at gøre det selv, men hvad hjælper det, hvis vedkommende sidder og plotter de forkerte data sammen, fordi jeg ikke fattede at skrive en faktura?!
 
Fx jeg tilmelder mig Clickbank... Det går fint. Jeg kører på uden at tillægge moms. Så en dag om 3 år, hvor flere danksere vælger at køre med clickbank, finder diverse autoriteter ud af, at Louise her altså sidder og er affiliate for momsregistrerede forfattere indenfor EU, men det formidles gennem Clickbank.
 
Dertil finder de ud af, at Louise altså også sælger til kunder i EU gennem en amerikansk ordning... så køberne får gennem salget pålagt at betale den såkaldte VAT.  Og jeg kan ikke gennemskue reglerne for hvilken kategori til hvad! Sælger jeg mine egne produkter gennem clickbank, så burde det være ordnet med moms ud fra hvad jeg kan forstå... Mit problem dér er, at køberen går direkte ind på min side og køber, men det er clickbank der opkræver VAT''en. Og det er DET jeg ikke ved om jeg må, inklusiv hvilke faktura regler der så gælder ved at sælge gennem clickbank, for det er vel clickbank jeg skal udveksle sådanne ting med? For jeg får så vidt jeg ved ikke rigtig kontakt med kunden. Når jeg bestiller gennem clickbank, så er det uanset hvad Clickbank''s oplysninger jeg får. Dvs. jeg faktisk står som en 3. part og sælger mit eget. Derudover tager clickbank "fees" i % for hvert salg, trækker det både fra sælger og affiliate. Udbetaler på samlet check så vidt jeg ved uanset hvor mange produkter jeg sælger.... Det fatter jeg heller ikke hvad jeg dér skal skrive på en evt. faktura. Fx med fortløbende nummer og serienummer, når det hele ikke ligger fast.
 
Som affiliate står jeg og hjælper andre med at sælge, dvs er provisionslønnet. Dvs. jeg sælger nogen''s bog, men Clickbank betaler mig. Clickbank splitter pengene mellem mig og vedkommende jeg promoverer for. Og det samme ville gælde for mig, hvis jeg havde mine produkter på clickbanks side og selv fik mig nogle affiliates.  
 
Sælger jeg mine egne varer uden clickbank, så går det vidst ind under kategorien "elektroniske ydelser".  Men til private kunder, der som udgangspunkt ikke er momsregistrerede! De køber fx direkte af mig gennem fx paypal. AUTOMATISK! så jeg har ingen anelse om, om de mennesker der køber mine ebooks er millionærer der er momsregistrerede. Det ved nogle som cdon jo heller ikke, hvis nogen køber af dem, og det er dét jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved.
 
Så de kigger Louises regnskaber igennem om 3 år, og finder der ud af at hun har lavet en satans meget fyfyfy, fordi erhvervet evt. først rigtigt bliver kategoriseret om 3 år.
 
Og det er alt sådan noget her, som jeg hverken kan få en revisor eller moms/skattefolk til at svare på. Så nu får jeg forhåbentlig fat i en advokat snart... så kan det være at han/hun ved noget.
 
*Louise 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er masser af mennesker der tjener penge i Danmark som affiliate, AdSense publisher osv, men du kommer altså ikke udenom en revisor med forstand på disse ting. Hvis revisoren er i tvivl, kan han opstille sagen og bede de lokale skattemyndigheder om en "forhåndsgodkendelse", som er et bindende tilsagn. Dette bruges f.eks. også ved komplekse anpartskonstruktioner hvor alle anpartshaverne vil være helt sikre på konsekvenserne inden de går i gang.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/11/2006 9:48:49 AM Forfatter: Mikkel deMib

Hvis revisoren er i tvivl, kan han opstille sagen og bede de lokale skattemyndigheder om en ''forhåndsgodkendelse'', som er et bindende tilsagn.
 
 
 
mvh Carsten
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor skummelt... af alle de steder jeg har kigget og snakket har jeg aldrig nogensinde før fået at vide, at det var en revisor jeg skulle gå til.

Ikke engang blevet sendt derhen af skattekontoret!!! Nu forstår jeg bedre hvorfor I allesammen snakker om revisor, hvis jeg også skal henvende mig dér med sådan noget som faktura... Sorry jeg msiforstod jer!
 
Er der så nogen der ved, om  det er smart først at snakke med en revisor, eller kan jeg bare gå igang med at tjene penge og så snakke med vedkommende bagefter?
 
*Louise 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
At være "selvstændig" betyder et langt stykke af vejen at man SELV skal finde ud af en masse ting. Der er, alt afhængig af branche, en masse regler man har pligt til at kende - og som man selv har pligt til at finde ud af, eller hyre nogle (f.eks. en revisor, hvis det drejer sig om alt der har med pengene at gøre) der kan hjælpe. Internet-området er langt fra det mest komplicerede - prøv at starte et landbrug eller en fødevarevirksomhed, SÅ skal du se regler :)
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/11/2006 1:13:05 PM Forfatter: Mikkel deMib Internet-området er langt fra det mest komplicerede - prøv at starte et landbrug eller en fødevarevirksomhed, SÅ skal du se regler :)

Ja, det er rart ikke at skulle det!!!
 
Men i hvert fald tak. Vidste ikke jeg søgte efter svar de forkerte steder Det skal man vel lige opdage først....
 
*Louise
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at jeg lærte mere det første år som selvstændig, end jeg gjorde på mine 17 års skolegang.

Sådan føltes det ihvertfald
 
mvh Carsten
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu skrevet et par mails til div. revisorer jeg kunne finde på nettet vedr. rådgivning.

Men eh... hvis der er nogen der kan anbefale en revisor der har ekstrem klasse kendskab til det jegvil igang med, så vil jeg blive meget glad! Det må gerne gå godt 1. gang...
 
*Louise
Side 3 ud af 3 (30 indlæg)