Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan konstruere fælles idé mellem to firmaer?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi er to venner med hver vores firma. Vi har sammen udviklet en idé, som vi er i gang med at bygge op.

Vi er usikre på hvordan vi bedst konstruerer ejerskabet.

Det er en fælles idé, som vi sammen har udviklet. Men vi arbejder på forskellige områder. Vi skriver ned hvor mange timer vi hver især bruger på arbejdet for at vi bliver belønnet rimeligt for vores indsats.

Skal vi ligge idéen i den enes firma og så lade det firma købe ydelser hos det andet firma?

I forbindelse med et evt. salg af idéen vil vi have det halve hver. Men hvordan sikrer vi kontraktligt, at det er en fælles idé, hvis den hører til i den enes firma?

Vil vil sikre, at der er så klare linier, at der ikke er noget at blive uvenner over. Og hvis det alligevel skulle ske, vil vi være sikre på, at vi alligevel får hvad der tilkommer os.

Hvordan sikrer vi os bedst?
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:32

Hvis I er venner og har hinandens tillid, så finder I nok en løsning.

Jeg er selv i sving med et koncept sammen med et familiemedlem. Vi mener, vi har så meget på personligt på hinanden, at vi sagtens kan nøjes med en skriftlig aftale om, hvordan vi deler rovet. Min partner har økonomien som én af de kompetencer, han bringer ind i fællesskabet, så det bliver nok i hans firmanavn. Omvendt er han lønslave ved siden af firmaet - hvilket kunne tale for at lægge det i mit firma.

Hvis det er vigtigt for jer at gardere jer mod hinandens pludselige grådighed, kan I jo stifte er aps el. lign. sammen.

mvh Hans
Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 22:20
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person
En måde er at etablere to selskaber - et til driften og et til ideen (intellectual property rights). Hvis i er fælles om ideen, skal i have lige ejerskab af ide aps. Arbejder den ene af jer mere end den anden i dagligdagen skal han have større del af drift aps.

:)

d.

www.onapp.com

Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 20:33
Dato: 6/18/2005 9:32:13 PM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

Det er så klassisk en fejl. Det er alt andet meget lettere at aftale vilkårene når man er venner og alt er fryd og gammen - end når der pludselig opstår et problem, en vil ud mens den anden vil arbejde videre - eller alle de andre ting der virker så fjerne og urealistiske når gejsten er høj og man er så fokuseret på den gode ide.

Brug tiden i starten på at få lavet en god kontrakt (der er vist også muligheder for gratis rådgivning) - det vil man takke sig selv meget for hvis det engang bliver relevant.

Jeg taler af bitter erfaring, jeg har selv begået den fejl og det kom til at koste mig mange penge og flere bristede venskaber.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:55
Dato: 7/3/2005 8:33:29 PM Forfatter: Klaus Jensen [agilator]
Dato: 6/18/2005 9:32:13 PM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

Det er så klassisk en fejl. ... ... ... ...

Hey..... jeg mente jo ikke, at man skal hoppe op og falde ned på alt om aftaler. Jeg nævner jo netop, at man laver aftalerne og fordeler opgaverne efter kompetencer. For mig er det indlysende, at der skal ligge en skriftlig aftale, men fordelingen af overskudet må være vigtigere end værdisætningen af den viden, man hver især lægger i det. Hvis min kammerat vurderer, at hans viden er 4 gange så meget værd som min, hvorfor han skal have 4/5 af det samlede overskud, og jeg vurderer noget andet, så får vi svært ved at lave en aftale.

I vores tilfælde vil vi værdisætte de forskellige opgaver i pilotprojektet. Derefter aftaler vi en evaluering for at finde den rigtige fordeling til de følgende projekter. Hvis man taler åbent og ærligt om tingene, er det ikke så svært - når altså man nyder hinandens tillid.

Selvfølgelig skal tingene skrives ned - kort, klart og forståeligt.

mvh Hans
Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 23:34

Så misforstod jeg dit indlæg, beklager. :)

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:25

Sørg for at få lavet en kontrakt samt et selvskab. Evt. I/S (Men der hæfter I personligt) det billigste ville nok være et ApS. Det har jeg fået lavet gennem advokat Birthe Dyrberg. Som har advokatvirksomheden: Dyrberg og partnere. Hun er god til at hjælpe iværksættere.

Hilsen

Annette
Tilmeldt 27. May 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:28
Hej Jens !

Først og fremmest skal i nøgternt vurderer potientialet i jeres fælles ide. Er det stort bør I nok overveje et helt nyt selskab hvor I hver i sær har en ejerandel.

Ved opstart af virksomhed er det væsentligt, at man får klare linier. I et I/S fås dette via en Interesentskabskontrakt, ved et A/S ved en aktionæroverenskomst - og ved et ApS ved en anpartshaveroverenskomst.

Er potientialet mindre (men dog rimeligt - så de kan betale sig at gøre noget ved det) vil I utvivlsom kunne lave en kontrakt således I får "skåret kagen" mellem jer på en rimelig måde. Men vælger I kontraktsmodellen vil I alt andet lige aldrig kunne stilles fuldstændig som hvis I laver og opstarter en fælles virksomhed. I kan eventielt se nærmere på www.selskabsadvokaten.dk/kontrakter.htm. Uden at være lyseslukker vil jeg tro, at I har svært ved selv at lave en holdbar kontrakt som er dækkende HVIS problemerne vitterlig måtte opstå.

Har du behov for en advokat så kontakt www.selskabsadvokaten.dk

Såfremt du har behov for at se eksempler på kontrakter, samarbejdsaftaler m.v. så prøv www.dokumenter.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:50

[QUOTE]Dato: 6/18/2005 12:13:33 PM Forfatter:jensl Vi er to venner med hver vores firma. Vi har sammen udviklet en idé, som vi er

Jeg kan kun sige, at så længe der ikke er omsætning skal I bare stifte et Interessentskab. Hæftelsen er der, men det er jo ligegyldigt, sålænge I kun er i udviklingsfasen. Skal I lave en forkromet løsning senere omdanner I til ApS. Den helt forkromede løsning for jer er hver sit 100% ejede holdingselskab, der ejer 2 x 50% af et fælles holdingselskab, der atter ejer 2 selskaber: Et rettighedsselskab og et driftsselskab. Går driften ikke ligger rettighederne i sikkerhed. I kan anvende "de samme" penge til stiftelse af de forskellige selskaber - ring gratis og hør nærmere - og tjek os lige på www.ditselskab.dk
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:06

Hej,

Uden at være advokat, så er jeg dog helt enig i de ovennævnte advokaters forslag. Stift et selskab - gerne et ApS og lav en anpartshaveroverenskomst. Den kan beskrive, hvor man deler indtægterne - men ved salg af ideen og dermed hele selskabet som ideen ligger i, så fordeles det efter antallet af anparter - medmindre andet er aftalt i anpartshaveroverenskomsten (så vidt jeg er orienteret)

Det gør også ideen mere salgbar, at den allerede ligger i eget selskab og med eget regnskab. Så kan I dokumentere hele forløbet over for interesserede købere, når I en dag beslutter jer for at sælge.

Husk - at selv om I er venner, så er det faktisk ofte set at venskaber forliser, når man begynder at gøre forretninger sammen. Det har jeg selv oplevet og det var ingen god oplevelse. Så prøv at sikre jer og jeres venskab med alle de forhåndenværende midler.

Held og lykke - og god vind med ideen!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)