Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købmand søges

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Lidt nyt fra min blog:
http://www.thorborg.dk/blog/2005/06/kbmand-sges.html

Man må sige at iværksættere er kommet i vælten. Man kan dårligt åbne en avis, uden at statsministeren eller andre rare væsner, messer om at iværksættere skal redde Danmark fra de "onde" kinesere.
Den "vision" kan jeg kun tilslutte mig 100 %, for hvis det ikke er nye virksomheder vi har brug for, hvad er det så?

Samtidig lyder det fra samme side, at vi skal bruge flere penge på grundforskning og at innovation er vejen frem. Og det kan man vel heller ikke sige så meget imod.
Det der nok piner mig er at der mangler et helt grundlæggende element i strategien – Nemlig købmanden..
Når man snakker med folk fra innovationsmiljøer, venturekapitalister, banker, iværksætterrådgivere og praktisk taget alle andre der professionelt har med iværksættere at gøre, så er det ALDRIG gode ideer der mangler. Det er altid penge og (trommesolo indsættes her) den gode købmand der lige skal på plads. Penge er der masser af, men af gode grunde udbetales de sjældent til folk med gode ideer alene. Købmanden, altså ham der kan forstå kundens behov, færdiggøre produktet og sælge det, mangler alt, alt for ofte.
Så for at gøre en lang historie kort, så er det omsonst at uddanne flere forskere og få flere gode ideer, når ham der skal sælge skidtet, desværre er optaget til anden side.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:11
  Det har du ret i. Ideér og energi mangler der ikke, men der mangler nogen som formår at omsætte behov til noget der kan sælges - og så vel og mærke kan finde ud af at sælge det.

Nu hvor superkæder som Aldi, Bilka, Føtex, Kvickly, ISO m.m. kværner den ene lille købmandsbutik efter den anden (tænker f.eks. på Spar-kæden - min første arbejdsplads ), så må der være en hel masse arbejdsløse købmænd med tid til overs.....

/Jesper

Fra København
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:11

Det er dog min overbevisning, at der ikke er mangel på ”købmænd” (eller folk med forretningsforståelse, som jeg hellere vil kalde dem). Jeg tror snarere at der er to årsager til at forretningsfolk sjældent inddrages:

1) Købmanden og teknikeren taler ikke samme sprog, hvilket vanskeliggør samarbejdet mellem disse.

2) Når en eller flere personer har en god idé, ønsker de at beholde størst muligt ejerskab – og de har sjældent råd til at betale lønnen til en person med forretningsindsigt. Derfor er de forbeholdne overfor at inddrage forretningsfolk.

Tilmeldt 17. Jun 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:39
Jeg tror, du har meget ret med din første pointe. Samarbejdet kan være svært. For hvem har egentlig ret? Manden med idéen? Eller ham, der får løn for at kende markedet? Og hvad hvis der ikke er overensstemmelse mellem de ting?

Jeg tror, mange idéfolk er skræmte over købmanden. En rigtig smart fætter i designersuit, der kommer valsende ind ad døren og taler milevidt fra det mere eller mindre binære sprog, som idémanden er vant til at snakke med sig selv i sit lønkammer. Der er ganske enkelt en kulturforskel, der skal overvindes.

Om den kan blive det sådan uden lige er et andet spørgsmål. For er idémandens og købmandens motiver ikke ofte meget væsensforskellige i udgangspunktet. Brænder idémanden ikke for sin idé og tænker mindre kommercielt, mens købmanden udelukkende tænker på, hvor mange kroner, der kan komme i kassen, før han må ud og skaffe en, der er større?

Det er der jo i sig selv ikke noget galt i, men noget må gøres, hvis ikke det skal ende i en gordisk knude. Hvis man for et øjeblik kunne træde ud af sine osteklokker og blive enige om, at det, det handler om, er at få den gode idé ud og arbejde og gøre nytte på markedet - intet andet - tror jeg, meget kunne være nået.

Jeg tror gerne, at en idémand går i banken og får finansieret lønnen til købmanden. Hvis bare altså købmanden så til gengæld forstår, at uden idémanden, er han intet - og omvendt. At det er en symbiose, hvor den ene føder af den anden og dør, hvis ikke det næres på den rigtige måde. Lige netop i det tilfælde vil jeg sige, at det vil være klædeligt at holde lidt igen med de store armbevægelser.

Lad dette være et lille hip til alle de ''smarte'' købmænd derude, der ved deres væremåde i mine øjne er med til at ødelægge rigtig meget uforløst potentiale.
Fra København
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:14
Enig. Ingen af dem har ret... Eller også har begge to! ;-)

For at maksimere sandsynligheden for succes må de to verdener mødes. Som jeg ser den ideelle proces fra idé til realitet er den følgende:

1) Identificér dine kunder og forstå hvilket behov hos dine kunder du vil opfylde. Fokusér på de elementer af produktet/ydelsen, der skaber størst "værdi" for kunderne

2) Skab produktet/ydelsen, så det leverer netop denne værdi

3) Etabler de strukturer der skal til for at kunne levere produktet/ydelsen til kunden (organisation, distribution mv.).

De tre punkter er alle nøvendige - og det er sjældent at kompetencer på alle tre områder er samlet hos én person. Dette uanset om det er den smarte jakkesætklædte pengegriske "købmand" eller den teknikfokuserede kodenørd (OBS! de sidstnævnte karakteristika er medtaget for at gribe fordommene i begge lejre - ikke for at fornærme nogen!).

Mvh. Thomas
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)