http://www.thorborg.dk/blog/2005/06/kbmand-sges.html Man må sige at iværksættere er kommet i vælten. Man kan dårligt åbne en avis, uden at statsministeren eller andre rare væsner, messer om at iværksættere skal redde Danmark fra de "onde" kinesere. Den "vision" kan jeg kun tilslutte mig 100 %, for hvis det ikke er nye virksomheder vi har brug for, hvad er det så? Samtidig lyder det fra samme side, at vi skal bruge flere penge på grundforskning og at innovation er vejen frem. Og det kan man vel heller ikke sige så meget imod. Det der nok piner mig er at der mangler et helt grundlæggende element i strategien – Nemlig købmanden.. Når man snakker med folk fra innovationsmiljøer, venturekapitalister, banker, iværksætterrådgivere og praktisk taget alle andre der professionelt har med iværksættere at gøre, så er det ALDRIG gode ideer der mangler. Det er altid penge og (trommesolo indsættes her) den gode købmand der lige skal på plads. Penge er der masser af, men af gode grunde udbetales de sjældent til folk med gode ideer alene. Købmanden, altså ham der kan forstå kundens behov, færdiggøre produktet og sælge det, mangler alt, alt for ofte. Så for at gøre en lang historie kort, så er det omsonst at uddanne flere forskere og få flere gode ideer, når ham der skal sælge skidtet, desværre er optaget til anden side. |
Det har du ret i. Ideér og energi mangler der ikke, men der mangler nogen som formår at omsætte behov til noget der kan sælges - og så vel og mærke kan finde ud af at sælge det.
Nu hvor superkæder som Aldi, Bilka, Føtex, Kvickly, ISO m.m. kværner den ene lille købmandsbutik efter den anden (tænker f.eks. på Spar-kæden - min første arbejdsplads
), så må der være en hel masse arbejdsløse købmænd med tid til overs..... 

/Jesper