Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af ide i "salgssituation"?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære debatforum,

jeg har fået en ide, som det meste af vennekredsen mere eller mindre tror på kan blive til noget og rent faktisk også kan udvikles. Men naturligvis kræver det kapital. Derfor påtænker jeg at opsøge nogle mulige salgskanaler, for hvem min ide nok er interessant.

 

Mit spørgsmål drejer sig om, hvordan man beskytter sin ide (den kan ikke patenteres og dette er desuden alt for dyrt, nemt at omgå), således at "kunden" siger nej tak til mig, for så derefter at gå ud og implementere det selv?

 

Jeg har tænkt mig at komme med en "non-disclosure agreement", men er det nok, og bliver disse honoreret i realiteten? Jeg har jo næppe penge/resourcer til at følge op på disse ting bagefter.

Håber der er nogen her på foraet, der har nogle gode erfaringer :-)

 

Mvh

Dbl
Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt ret - du kan lave alle de NDA''s du vil, men når det kommer til stykket er det et spørgsmål om hvorvidt du stoler på den person du sidder overfor.


Er du usikker kan det faktisk være en ide at tage en objektiv juridisk trediepart med til et evt. møde - f.eks. en advokat som du og den fremtidige investor kan blive enige om kan deltage som observatør. Det kan dog virke som lidt overkill, med mindre du da står med det helt vilde :)

Men held og lykke med det - der er ikke noget som at sidde med en god ide!

 

www.onapp.com

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,


Jeg kender ikke noget til ideen, men der er forskellige måder at gøre det på, som du selv kommer ind på.

Hvis det overhovedet ikke er muligt at få en designbeskyttelse eller patent på produktet, er det jo egentligt ligegyldigt, hvordan du garderer dig, fordi konkurrenterne kan kopierer dig når som helst. Det eneste du kan opnå er måske en first mover effekt, hvis du lancerer først, men så vil konkurrenterne stå der med det samme, hvis det er et godt produkt.

Når du skriver, at produktet kan produceres, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at det vil være muligt at få et patent eller designbeskyttelse, hvis det ikke ligner noget andet.

Det du kan gøre, som ikke koster helt vildt, er at få en "for" patent som gør, at du har rettigheder til at søge patentet indenfor 1-2 år, hvilket giver dig lang tid nok til at søge finansiering mv. På den måde er du bedst muligt beskyttet til en overkommelig pris.

 

 

 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

> Jeg har tænkt mig at komme med en "non-disclosure agreement", men er det nok, og bliver disse honoreret i realiteten?

Alt efter hvem du henvender dig til er det usikkert om de overhovedet vil underskrive en sådan aftale. Jeg har i flere sammenhænge siddet i virksomheder, hvor der var mange, ligesom dig, der gerne ville præsentere ideer for os. Rigtig mange. Og de ville alle have mig til at underskrive NDAs. Jeg måtte dog hver gang takke nej, da det simpelt hen ikke var praktisk muligt for mig, at holde styr på alle de "løse" ideer i forhold til dem vi selv løbende arbejdede med. Så, det var ikke fordi jeg ville snyde folk, men jeg kunne bare ikke administrere de mange begrænsninger og mulige juridiske slåskampe det kunne give.

Jeg har dog også stået i samme situation som dig et par gange. En af gangene havde vi samme problem som dig: Vores ide kunne ikke patenteres. Men, det betyder ikke at man ikke kan påbegynde ansøgningen :) Dette brugte vi praksis som en beskyttelse under salgsarbejdet. Jeg kan ikke huske hvad det teknisk hed, men vi lavede en registrering af vores ide, med henblik på at patentansøge. Vi fik så et fint stempel og et nummer. Såvidt jeg husker skulle vi så indenfor et år gennemføre selve ansøgningen (med alle de dyre bilag, undersøgelser etc). Denne første del kostede os kun omkring 1000 kroner, men var med til at "skræmme" evt. uærlige firmaer vi skulle snakke med.

Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fulde begreb er Non-circumvention Non-disclosure  (NC/ND) agreement.  Jeg har ikke tal på hvormange gange jeg er undskyld udtrykket blevet røvrendt af folk som jeg har skrevet en NC/ND med, så hvis folk snyder dig, så snyder de dig, ligegyldig hvad de har skrevet under på desværre.


Bedste råd er at du får nogle partnere du kan stole på, evt en advokat, men i dit firma bestyrelse.

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,


Off topic :)

Lejpvb: Hvordan kan det være, du bor i Frankrig. Jeg er lidt nysgerrig, jeg har nemlig selv boet ikke så forfærdeligt langt fra Nime, da jeg var barn.

 

 

 

 
Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er halv fransk og half dansk, og hele min franske del af familie bor her i languedoc området, efter da ha boet mange år i Hong Kong og rundt om i Asien og USA, og flakket rundt besluttede jeg at nu var det tid til at falde lidt til ro og stifte familie, og leve mindre stresset, jeg kender Nimes, Montpillie, Arles, Avigon, bedre end end så mange andre steder, og jeg er i centrum for min forretning, som er hele EU jeg kan flyve fra Nimes /Montpillie billigere til London end fra Scandinavien, ligeledes billigere til Stockholm og Oslo, Malaga, Rom, Prague etc etc hvilket betyder meget da jeg rejser godt 200 dage året, og så skinner solen det meste af året. Der er mange ting som ikke virker i syd frankrig, folk tager aftaler meget afslapped, det akademiske kvarter gælder for alle her og er mindst 30 min men det er faktisk ganske ok. 

Husk man lever kun engang, jeg kan anbefale alle med blod på tanden at ta springet, hvad enten det er syd frankrig, syd spanien, USA, Australien, eller et andet land, det er godt for Danmark, og det er godt for dit liv, og det er ikke så svært et skridt.  
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,


Jeg driver også selvstændig virksomhed i Frankrig - er dansk og snart fransk gift - bor i Loiret 1 time fra Paris.

 

Du er meget velkommen til at blive medlem af et lokalt netværk for erhvervsaktive danskere bosat i Frankrig. Det er gratis og kører indtil videre primært via et online forum. Hvis du sender mig din email-adresse kan jeg sende dig en direkte invitation til netværket.

 

Jeg håber vi mailes.

 



 
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)