Jeg betvivler ikke Zimmermanns seriøsitet, men jeg synes ofte at jeg har bemærket Zimmermanns afstandstagen til ikke-godkendte revisorer. Det gøres på en raffineret måde ved at fortælle at de kan være gode nok, men samtidig kaldes de samme personer for fx bilagshakkere, (hvilket jeg vil betragte som et nedladende udtryk), og det understreges at de sikkert ikke kender reglerne og derfor heller ikke kan yde den nødvendige rådgivning.
Zimmermann kan dog ret for så vidt angående revisorer, der ikke er pengene værd, men det gælder også blandt registrerede og statsautoriserede revisorer, og især mange registrerede revisorer har jo kun en baggrund som merkonomer. Jeg har vanskeligt ved at se hvorfor fx en civiløkonom med et par års praktisk regnskabserfaring skulle have en dårligere baggrund for at være "revisor" for den lille, ikke-revisionspligtige virksomhed.
En god revisor er nok pengene værd, men det kræver at man har pengene - og at der reelt er noget at rådgive om. I dette miljø ser man ofte folk efterlyse småbeløb, og det efterlader det indtryk at det måske ikke er alle, der har råd til en statsautoriseret revisor, og jeg mener godt at man kan finde en ordentlig regnskabskyndig person, der kan fungere som revisor, hvis man har en lille virksomhed.
I mine første år som selvstændig brugte jeg selv en revisor, der havde en baggrund som bankmand, og som siden havde været bogholder i større virksomhed, før han startede for sig selv, og jeg kan kun sige godt om ham. Jeg tror ikke at jeg kunne have fået en bedre service andre steder, og skattemæssigt var det lidt ligegyldigt, da tallene var røde.
Da jeg begyndte at få overskud, og skatteforholdene blev mere komplicerede, skiftede jeg til et af de store revisionsfirmaer, men beholdte min tidligere revisor som bogholder, indtil administrationen blev så stor at jeg havde behov for at have en controller på kontoret.
At tiden er løbet fra at det blot handler om at opfylde lovgivningens krav er noget vrøvl - det afhænger helt af virksomhedens situation.
Hvis jeg har misforstået Zimmermanns budskab, så beklager jeg naturligvis.