Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter nogle år hvor jeg har forsøgt at få tingene op og kører overvejer jeg kræftigt at tage en timeout for at få ny energi.

Har gennem længere tid så overvejet om at lukke firmaet, men har nogle spørgsmål til hvordan dette gøres.

Jeg har forstået at det er nemt nok at lukke det, man udfylder en blanket og så er det i orden, men hvad så?

Hvad sker der med aktiverne i firmaet (der er ingen gæld og skat er betalt)? overgår de bare til mig personligt eller skal der betales skat af deres værdi?

og hvis jeg i fremtiden for lyst til at gøre et nyt forsøg er der så regler for hvor lang tid der skal gå fra man har lukket sidste firma til man starter et nyt?

håber der sidder et klogt menneske derude der kan hjælpe med disse spørgsmål :D

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:15

Hej Selbach

Går selv med samme tanker for mit ApS - hvad fandt du ud af mht. beskatning? Rendte du ellers ind i andre problemer? 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:26

mht. til aps er det enkelt nok...

du har stiftet dit aps for indskud på 125000, der er for 125000 eller mindre tilbage. du lukker det enten ved likvidation eller ved en "betalingserklæring" efter apsl § 59 - tjek www.eogs.dk vedr. det sidste. metoden afhænger af, hvad selskabet har lavet. ved § 59 lukningen overtager du nemlig selskabets "ansvar"... eks. har du solgt tjenesteydelser fx. itkonsulent, så er hvert salg jo behæftet med den risiko, at den var forkert, og at krav senere rettes mod selskabet. hvis du lukker ved likvidation uden aktuelle krav er rejst, taber dem der retter kravet, kravet, men modsat efter § 59, hvor du som person overtager ansvaret for selskabet... tænk derfor grunddigt over, hvad du potientielt "overtager". det ene koster 10.-20.000, det andet kan du selv gøre...

hvad angår skat: i princippet er det således, at I det omfang du udtager det du har skudt ind, bliver du ikke beskattet. er dine 125.000 blevet til 1.125.000 har du tjent 1.000.000 og bliver beskattet. forholder det sig omvendt har du et tab, du skattemæssigt kan udnytte. Tal med revisor herom jfr. dine øko. forhold.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)