Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elendigt design

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med dig det nok har noget med målgruppen at gøre. Men jeg forstår ikke hvorfor man skal gøre det mere besværligt for kunderne, når man nu kan gøre det nemmere.

Bruger man kun en offentlig webmail som hotmail gmail etc, hvilket der er rigtig mange der gør. Så kræver det faktisk at man åbner et nyt vindue op, logger ind, finder mail adressen fra det andet site, og får sendt en mail. Fremfor er der en kontaktformular så gør man det med det samme.

Kontaktformularer bruges jo i mange afskygninger, f.eks. her på amino, hver eneste gang du skal i kontakt med en aminobruger uden det skal være via en debat, bruger man jo en kontaktformular, det synes jeg fungerer rigtig godt. Det er nemt og hurtigt. Fremfor man skal ind i deres profil for at se om de oplyser en email adresse man så derefter kan skrive til.

På den anden side er jeg dog helt enig med dig i at mailadressen skal være oplyst, jeg fortrækker i mange tilfælde at sidde og skrive mailen i outlook da feltet ofte er større og man har mulighed for at skrive i det program man er vant til. Fremfor et lille tekstfelt.

Så mit råd er stadig at give folk begge muligheder i de fleste tilfælde. De useriøse henvendelser man får er ofte ufattelig nemme at gennemskue, og så kan man bare sende en pæn mail tilbage.

JakobN:
Formularen kan jo bibeholdes indtil videre og hvis den kaster noget af sig, så beholder man den - andet vil jo trods alt være dumt.

Helt enig :)
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 14:31

Selv når jeg sjældent til "kontakt"-siden, men finder som regel kontakten hvor jeg er (gerne nederst på siden eller som her i en boks ude i siden). Jeg har nogle steder set, at kontaktformularen gemmes væk eller endnu værre at man skal skrive en masse sludder og udfylde en masse felter før man kan sende formularen (fornavn, efternavn er opdelt i 2 felter, adresse skal udfyldes hvor der er særskilt felt for gadenummeret, og så skal man lige sætte kryds udfor 4 spørgsmål osv osv), fordi den bruges som en blanding mellem kontaktformular og statistik m.m. og så skal man lige kunne putte henvendelsen ind i en eller anden underligt udseende database, der er oprettet til formålet. Ved brug af mailadresse er jeg ikke bundet. Så hvis man bruger kontaktformular, så hold endelig kontaktformularen på et minimalt niveau som muligt. Jeg har ikke set din formular, Martin, men som det fornuftige menneske du nu er, vil jeg tro, at den er anstændig.

/Jakob

Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 14:41

Et Webdesign skal afspejle netop dit firma, men et webdesign skal også være brugervenligt, og tilgængeligt for alle, også svagtseende.

Mange overser netop denne problematik når der laves layout til et webdesign - JL Solution er opmærksom på dette problem.

TIP. Bruger du Internet Explorer 7, kan du ved hjælp af ctrl +, zoome ind på siden.

Der står faktisk at du gør noget helt særligt ud af at gøre det læsevenligt? Men ctrl +/- er jo en indbygget feature i browsere, og eksisterer også i FireFox og Safari...Det er vildledende. Derfor undrer det ekstra, at visse overskrifter og tekst-stykker (signaler, kontakt mm) er lavet i grafik. Ikke bare en rigtig dårlig fremgangsmåde ift SEO og synlighed, men også ødelæggende for svagtseende, der jo netop IKKE kan få forstørret disse overskrifter og tekststykker, uanset hvor mange gange de trykker ctrl + ...

Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 15:04

JakobN:
Mine kunder anvender ikke en kontaktformular og jeg har fra tid til anden spurgt andre om de har respons på deres kontaktformular og kun fået nej, hvorfor min egen erfaring og vurdering er, at jeg ikke vil bruge den. Men det er jo et spørgsmål om, hvem kunderne er. Jeg skiver netop at jeg personligt ikke vil. Hvis du har gode erfaringer med formularen og arbejder indenfor nogenlunde samme område som jlsolution, så er det fint med mig at beholde formularen. Jeg tror egentlig ikke at det begrænser kunderne.

Kontaktformularer er ganske enkelt et fundamentalt krav på en hjemmeside! Det er ikke blot et supplement til kontakt med evt kunder - de kan levere fremragende statistik vedr trafik og eksempelvis hvilke produkter ellers sider der i øjeblikket fanger brugernes interesse.

Hvis man har problemer med sine kontaktformularer, er det som regel fordi man ikke gør opmærksom på dem, ikke tager dem alvorligt, har designet elendigt eller bruger dem forkert. De fleste har ét link, eller en lille knap på én eller anden sub-kontaktside - og så får man naturligvis ingen henvendelser. Man skal præsentere kontaktformular-muligheden på samtlige sider, og så synligt som muligt. Og det gør bestemt ikke noget at forudfylde kontaktformularen, ift det produkt eller den side brugeren aktiverede kontaktformularen fra. Og så skal den naturligvis ikke præsenteres som et amatøragtigt tabel mock-up, men professionelt og lækkert som signalerer, at man tager denne kontaktmulighed alvorligt.

Hvis brugere bliver gjort opmærksom på muligheden for at kunne sende kontaktformularer, skriver de også kontaktformularer! Det er sikkert som amen i kirken, uanset hvilke målgruppe man opererer med. Akkurat som et telefonnummer fører til telefonopkald, et fax-nummer til fax, en mail-adresse til emails og listning af en fysisk adresse til kundebesøg.

Det er 03 hvis man som webbureau ikke som standard leverer hjemmesider med kontaktformularer, særligt når man angiveligt sætter brugervenlighed i højsædet.

Mht det med "jo nemere det er, des flere useriøse..." - også her kan man kun takke sig selv. Det er jo ret nemt at sige de useriøse fra, alene ved at kræve at der tastes en valid emai, et telefonnummer og et navn. Men step 1 er naturligvis at få kontaktformularen til at fremstå så seriøs som muligt - mængden af "støj" er direkte proportional med designets lødighed. Akkurat som busskure - grimme busskure er oftere udsat for hærværk. Jeg har drevet en site der kastede over 1500 seriøse kontaktformularer af sig på år - ikke én, ikke én eneste var useriøs! Og tidligere kunder ofretrak faktisk kontaktformularen istedet for at sende email, fordi det var "hurtigere" - de vidste det virkede. Så har jeg prøvet at teste en ny site med kontaktformular af - som var "åben" selvom sitet ikke var helt i luften - her kom der 5 useriøse "pik og patter"-formularer på en uge.

Har man kæmpeproblemer med auto-genereret spam eller for meget støj, kan man jo altid tilføje et "menneskegenkendelsesfelt" ala brugeren skal skrive nogle bogstaver, "kode" de genkender fra et stykke grafik - det sier de sidste mest vedholdende useriøse fra.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 15:44

Hansio> Beklager, at din tråd er blevet hijacked.

Konrad> Det er så dit synspunkt at du mener at det er fundamentalt for en hjemmeside med en kontaktformular. Jeg holder fortsat på, at det afhænger af målgruppen. Jeg arbejder primært med store virksomheder og statsinstitutioner som kunder og de kontakter mig pr. mail, brev eller pr. telefon - ikke via en kontaktformular. Jeg har for nogle år tilbage arbejdet med web-udvikling henvendt til bl.a. private og mindre virksomheder og her gav det væsentligt mere mening. Emnet nemt og useriøst: Useriøst bruger jeg i forståelsen at de lige var mere nysgerrige og lige skulle høre end at de egentlig har gjort sig en overvejelse om, hvad de vil og har en reel intention om at bruge dig til at løse opgaven. Og ja, hvis du lige skal bruge de 15 sekunder mere, så er der nok mere i det end hvis det bare er at skyde noget afsted.

Som sagt ser vi nok lidt forskelligt på noget af det - det skal dog ikke skille os ad. Vi skal nok lade Hansios tråd være og jeg vil som tidligere skrevet fortsat anbefale, at han beholder sin formular på baggrund af Martins udsagn.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 7. Mar 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:50

JakobN:

Det gør skam intet, når jeg får tid skal jeg lige ha læst det hele igennem, så længe det drejer om design og markedsføring så får vil vel alle noget ud af det.

Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 08:18

JakobN:

?? Jeg er ikke med?? :-(

JakobN:

Konrad> Det er så dit synspunkt at du mener at det er fundamentalt for en hjemmeside med en kontaktformular. Jeg holder fortsat på, at det afhænger af målgruppen. Jeg arbejder primært med store virksomheder og statsinstitutioner som kunder og de kontakter mig pr. mail, brev eller pr. telefon - ikke via en kontaktformular. Jeg har for nogle år tilbage arbejdet med web-udvikling henvendt til bl.a. private og mindre virksomheder og her gav det væsentligt mere mening. Emnet nemt og useriøst: Useriøst bruger jeg i forståelsen at de lige var mere nysgerrige og lige skulle høre end at de egentlig har gjort sig en overvejelse om, hvad de vil og har en reel intention om at bruge dig til at løse opgaven. Og ja, hvis du lige skal bruge de 15 sekunder mere, så er der nok mere i det end hvis det bare er at skyde noget afsted.

Som sagt ser vi nok lidt forskelligt på noget af det - det skal dog ikke skille os ad. Vi skal nok lade Hansios tråd være og jeg vil som tidligere skrevet fortsat anbefale, at han beholder sin formular på baggrund af Martins udsagn.

Der findes heldigvis ikke nogen facitliste, så man kan jo gøre som man vil. Jeg mener dog der bør være tungtvejende årsager hvis man ligefrem bevidst udelukker muligheden for kontaktformular. Nu du nævner det offentlige, kunne en tungtvejende årsag være sådan noget som særlige krav ifb lagring af kontaktformularerne. Men ellers er det jo helt rigtigt, at kontaktformularer ikke er et hit ved systemer til det offentlige. Jeg havde primært shop-løsninger i tankerne da jeg skrev det om kontaktformularer i går, og ikke så meget en "konventionel" corporate website der henvender sig til et (måske) snævert publikum.

Det med at skrive om brugervenlighed og henvise til zoomfunktionen i browsere, og så lave overskrifter i grafik - den får dog stadig tommelfingeren nedad herfra :-) Sry...

mvh

Tilmeldt 7. Mar 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:15

Jeg har taget den kritik der har været til mig.

Mht. kontaktformularen, så er jeg nået dertil hvor jeg mener den skal være der og har rettet og kodet om på den

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 18:58

Konrad> Jeg tror at du har læst mit indlæg forkert. Det er MIG, der har offentlige virksomheder som kunder (dog ikke web-udvikling!), og jeg har på MIN hjemmeside derfor ingen kontaktformular, da de ikke vil kommunikere med mig den vej alligevel. Den løsning, Hansio udarbejder, har nu heller ikke så meget med shop-løsning at gøre. Med en webshop er det jo meningen at kunder skal kontakte dig den vej, så der vil der uden tvivl skulle være en kontaktformular - men fred være med det.

Som du skriver så findes der jo ingen facitliste - måske heldigvis måske desværre. Jeg kan huske i starten af årtusindeskriftet omkring den store IT-boble, hvor alle udviklede web, der diskuterede man meget best-practice og lignende men i takt med nedturen forsvandt også en masse af de tanker, der blev tænkt og drøftet. Så det er stadig klondyke.

Fortsat god aften og hilsen herfra Jakob

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)