Mine kunder anvender ikke en kontaktformular og jeg har fra tid til anden spurgt andre om de har respons på deres kontaktformular og kun fået nej, hvorfor min egen erfaring og vurdering er, at jeg ikke vil bruge den. Men det er jo et spørgsmål om, hvem kunderne er. Jeg skiver netop at jeg personligt ikke vil. Hvis du har gode erfaringer med formularen og arbejder indenfor nogenlunde samme område som jlsolution, så er det fint med mig at beholde formularen. Jeg tror egentlig ikke at det begrænser kunderne.
Kontaktformularer er ganske enkelt et fundamentalt krav på en hjemmeside! Det er ikke blot et supplement til kontakt med evt kunder - de kan levere fremragende statistik vedr trafik og eksempelvis hvilke produkter ellers sider der i øjeblikket fanger brugernes interesse.
Hvis man har problemer med sine kontaktformularer, er det som regel fordi man ikke gør opmærksom på dem, ikke tager dem alvorligt, har designet elendigt eller bruger dem forkert. De fleste har ét link, eller en lille knap på én eller anden sub-kontaktside - og så får man naturligvis ingen henvendelser. Man skal præsentere kontaktformular-muligheden på samtlige sider, og så synligt som muligt. Og det gør bestemt ikke noget at forudfylde kontaktformularen, ift det produkt eller den side brugeren aktiverede kontaktformularen fra. Og så skal den naturligvis ikke præsenteres som et amatøragtigt tabel mock-up, men professionelt og lækkert som signalerer, at man tager denne kontaktmulighed alvorligt.
Hvis brugere bliver gjort opmærksom på muligheden for at kunne sende kontaktformularer, skriver de også kontaktformularer! Det er sikkert som amen i kirken, uanset hvilke målgruppe man opererer med. Akkurat som et telefonnummer fører til telefonopkald, et fax-nummer til fax, en mail-adresse til emails og listning af en fysisk adresse til kundebesøg.
Det er 03 hvis man som webbureau ikke som standard leverer hjemmesider med kontaktformularer, særligt når man angiveligt sætter brugervenlighed i højsædet.
Mht det med "jo nemere det er, des flere useriøse..." - også her kan man kun takke sig selv. Det er jo ret nemt at sige de useriøse fra, alene ved at kræve at der tastes en valid emai, et telefonnummer og et navn. Men step 1 er naturligvis at få kontaktformularen til at fremstå så seriøs som muligt - mængden af "støj" er direkte proportional med designets lødighed. Akkurat som busskure - grimme busskure er oftere udsat for hærværk. Jeg har drevet en site der kastede over 1500 seriøse kontaktformularer af sig på år - ikke én, ikke én eneste var useriøs! Og tidligere kunder ofretrak faktisk kontaktformularen istedet for at sende email, fordi det var "hurtigere" - de vidste det virkede. Så har jeg prøvet at teste en ny site med kontaktformular af - som var "åben" selvom sitet ikke var helt i luften - her kom der 5 useriøse "pik og patter"-formularer på en uge.
Har man kæmpeproblemer med auto-genereret spam eller for meget støj, kan man jo altid tilføje et "menneskegenkendelsesfelt" ala brugeren skal skrive nogle bogstaver, "kode" de genkender fra et stykke grafik - det sier de sidste mest vedholdende useriøse fra.