Hvordan har du det med dine konkurrenter? Du vil typisk svare: “Jeg har det fint med mine konkurrenter”.
Selvfølgelig. Hvis du stod og manglede en halv million hvis dit firma ikke skulle gå neden om og hjem vil jeg garantere dig for at din ven (konkurrenten) vil ønske dig god tur hjem.
TAG DIG SAMMEN: Dine konkurrenter vil sikkert tale med dig, de vil højst sandsynligt behandle dig civiliseret, og de vil endda give dig det indtryk at de vil hjælpe dig – men hvis du spørger dem om de ønsker dig “død eller levende” holder vi helt sikkert på kirkegårdsvarianten.
“De hjælper mig” og “De sender mig forretningsmuligheder” og “De ringer til mig for at diskutere problemer” og “Der er forretning nok til alle” - alle disse er udtalelser dine konkurrenter håber på at du vil fremføre mens de systematisk planlægger at ødelægge dig.
Dette er forretningsverdenens “Junglelov” specielt inden for salg.
Kammeratlig konkurrence – den er god! “Lad os spille fair. Jeg fik det sidste salg så du får det næste”. Det tror jeg ikke...Kammeratlig konkurrence er lidt som kammeratlige slanger. De vil vende sig og bide dig på et splitsekund, og det er rigtig indviklet at skilde de de giftige fra de mindre farlige.
Konkurrence er meget som en ukendt slange. Potentielt giftig, ikke en du ønsker at komme for tæt på, det er godt at vide så meget som muligt om dem, respekter dem og medbring altid en førstehjælpskasse til slangebid – hvis nu!
Facts om dine konkurrenter (kollegaer) og deres følelser for dig:
Nogen er OK Nogen vil samarbejde Nogen er etiske Nogen kan lide konkurrence Nogen kan lide dig Nogen vil lave forretninger med dig Nogen vil hjælpe dig De fleste vil ikke De fleste kan ikke lide dig
Her er hvordan du “handler” dine konkurrenter (kollegaer):
Du bør vide hvor de er på markedspladsen Du bør vide hvem der er deres vigtigste kunder Tager de markedsandele fra dig eller tager du markedsandele fra dem? Har de fisket kunder eller ansatte fra dig? Få fat i alt deres informationsmateriale, salgsmateriale, brochurer m.m. Kend deres priser Du bør vide hvordan de sælger og deres bestsellers Find ud af hvor de er svagere end dig og spil på det Find ud af hvor de er stærkere end dig og fix det...MED DET SAMME
Når du er oppe imod dine konkurrenter i en salgssituation:
Sig aldrig noget dårligt om dem, heller ikke hvis dit emne/kunde gør det Ros dem som værdige konkurrenter Vis dem respekt Vis dem hvordan du skilder dig ud – hvad er fordelene ved vores produkter Vis din styrke – ikke dine svaghedder Vis dem en testemonial fra en kunde som er skiftet til dig Bevar din etik og professionalisme til alle tider – selv om det betyder at du skal bide dig i tungen til det bløder
“Konkurrence betyder ikke krig. Det betyder lær. Det betyder forbered dig. Det betyder giv det bedste du kan”
TAG DIG SAMMEN: Dine konkurrenter vil sikkert tale med dig, de vil højst sandsynligt behandle dig civiliseret, og de vil endda give dig det indtryk at de vil hjælpe dig – men hvis du spørger dem om de ønsker dig “død eller levende” holder vi helt sikkert på kirkegårdsvarianten.
Umiddelbart vil jeg mene at et væsentligt konkurrenceparameter for dig ville være online salg, forudsat du naturligvis er interesseret i at sælge produktet og ikke kun i at hverve nye forhandlere.