jeg har en virksomhed sammen med en kammerat. Virksomheden består af en webshop, en eventdel og snart en kostvejlednings del også. Webshoppen er vi lige om, men eventdelen og kostdelen står jeg alene om.
Mit spørgsmål er derfor:
Hvorledes kan man dele virksomhedens samlet indtjening, så det passer til det man tjener ind til virksomheden. Eller sagt på en anden måde, hvordan får jeg de penge ud af virksomheden som jeg tjener?
Du kan jo foreslå at eftersom du har lavet eventdelen og kostdelen syntes du at du burde få en større % del af indtægterne. Evt. lav en "indtjenings-kontrakt"
Ofte vil sådanne ting være regulerede i en anpartshaveroverenskomst i forbindelse med stiftelsen af f.eks. et ApS, tilsvarende findes naturligvis også for andre virksomhedsformer, f.eks. I/S.
Som udgangspunkt vil jeg finde det rimeligt at det blot er indtægten fra shoppen I deler, og du så modtager overskudet fra de andre aktiviteter du driver, medmindre I har aftalt andet.
Nu skal i ikke have udbytte i et I/S, men i kan dele overskuddet udfra de aftalte procenter, som står i jeres I/S-kontrakt. Dvs i aftaler udfra arbejdsindsats eller udvikling en procent sats, som i mener er fair og så skriver i det ind i kontrakten og så skriver i under på den.