Jeg har desværre haft besøg af kreditkortsvindellere i min webbutik og det er først opdaget efter transaktionerne er gennemført og jeg har fået betaling fra PBS. Nu flere uger efter afregningen fra PBS har jeg fået besked om at beløbet tilbageføres pga. indsigelse fra kortholder. PBS har anbefalet mig at politianmelde sagen, men hvad får jeg ud af det (= er det tiden og besværet værd)?
PS: Til advarsel så sælg/send aldring noget til postnummer 00233 accra uanset hvilket land der er oplyst, i mit tilfælde var det Irland! Accra er hovedstaden i Ghana .... men det ved de "garvede" amino'er sikkert allerede ;-)
Det undrer mig lidt at du ikke har fået pakken retur, hvis du har skrevet "Irland" på pakken og postnummeret hører til i Accra/Ghana? Hvor mon den er havnet? Jeg har også fået bestillinger til det postnummer, men i Grønland! Så jeg gjore ikke mere ved den sag. Har du prøvet at spore din pakke? Mvh Steen
Det undrer mig lidt at du ikke har fået pakken retur, hvis du har skrevet "Irland" på pakken og postnummeret hører til i Accra/Ghana? Hvor mon den er havnet? Jeg har også fået bestillinger til det postnummer, men i Grønland! Så jeg gjore ikke mere ved den sag. Har du prøvet at spore din pakke? Mvh Steen
Det er det der er hele fidusen. I Irland, eller måske allerede i postterminalen i Kbh. finder de ud af, er der er skrevet forkert land og sender den i stedet til det rigtige land (i dette tilfælde Ghana). Havde svindlerne skrevet Ghana som land, havde det sikkert fået alarmklokkerne til at ringe med det sammen, men pga. at der står et andet land(f.eks. Grønland), tror man ikke der er tale om svindel og sender pakken.
/martin
Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk
Jeg har ikke forsøgt at spore pakken, men det interessante er faktisk at den er sendt som rekommanderet med Post DK, så hvis det foregår som beskrevet af martin så burde Post DK have kontaktet mig når de opdager fejlen.
PBS har anbefalet mig at politianmelde sagen, men hvad får jeg ud af det (= er det tiden og besværet værd)?
Hej Dorthe,
I sådan tilfælde bør du politianmelde, om ikke andet så for at dokumentere svindlen/tabet i dit regnskab. Jeg har tidligere fået oplyst at PBS's indsigelses skrivelse i sig selv ikke er nok som dokumentation.
Med en vis sandsynlighed gør politiet nok ikke meget ud af det, da sandsynligheden for at det nogensinde bliver opklaret er minimal (ikke eksisterende?) så jeg tror ikke det tager langtid at få lavet anmeldelsen (og så skal du have en kopi tilsendt).
Jeg er ked af at høre om din negative oplevelse med svindel. Det er altid utrolig dårligt for branchen når det sker, men vi kommer nok desværre aldrig uden om det. Har du overvejet at modtage dine internationale betalinger via 3D-secure? Du kan evt. læse mere om 3D-secure her: http://www.epay.dk/products/paymenttypes.asp
Hvis du er usikre/mistænkelig på en kundes bestilling fremover (og det vil jeg opfordre dig til at være) vil jeg dog anbefale dig følgende:
- Ring til kunden (hvis det er en telefonsvarer, skal du bede kunden ringe dig op). Når du træffer kunden skal du mere identifikation fra ham (fastnet telefonnummer, ”rigtig” mailadresse og evt. høre hvilken bank han har). Hvis han ikke ønsker at give nogle af disse informationer er det ikke sikker at han er ”fin” i kanten.
- Når du har fået disse oplysninger skal du ringe/skrive tilbage til ham og få ham til at bekræfte ordren (lad ham beskrive varen og leveringssted). Ofte vil en misbruger ikke vende tilbage. Der er nogle specifikke forhold, som kan indikere misbrug, og som du (som forretningsindehaver) bør være opmærksom på:
Hvilket tidspunkt er ordren afgivet? Erfaringer viser, at ordrer, der afgives mellem midnat og kl. 3, kan være misbrug.
Flere ordrer til samme navn med forskellige leveringsadresser.
Flere ordrer til samme adresse men med forskellige navne.
Ordre på forskellige kortnumre/kort med samme navn og leveringsadresse.
Ordrer, der afviger fra det mest almindelige i beløbsstørrelse og antal bestilte varer.
Ordrer, der ikke virker logiske i forhold til kunden.
Mange ordrer fra samme IP-adresse (hvis du kan se dette i dit shopsystem).
Du bør politianmelde sagen ved at sende en skriftlig anmeldelse til politiet.
Vi har været ude for præcis det samme (dog med en pakke til Sverige) og fik afvide, at der slet ikke er ressourcer til at opklare en sådan sag.
Det er nu over 2 uger siden vi skriftligt anmeldte sagen, og har endnu intet hørt. Det er virkelig en skam! Dyre lærepenge da det er os (internetbutikkerne) der står med tabet.