Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmanavn/Domæne spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey allesammen..

håber der er nogen der kan afklare flg.

jeg registrede i 1998 (mener jeg) et domæne, bare for sjov.

navnet blev hængede og sidste år oprettede jeg så en enkeltmands virksomhed med det navn..

planen var at jeg skulle lave lidt webdesign, tage portræt billeder, idderne var mange.. det blev bare aldrig rigtigt til noget .. så idag er der faktisk ikke noget på det domæne, andet end et privat photoalbum..

sagen er som følger:

jeg blev kontaktet af en virksomhed som havde oprettet et selskab med samme navn som mit og de ville gerne høre om muligheden for at få overdraget omtalte domæne. Jeg afviste, da jeg stadig har planer med mit firma..

men nu er der så sket det at de har ansøgt om at få navnet registreret som varemærke...

Kan de det.. og hvor står jeg i denne sag... kan jeg miste mit domæne ..? ..

Mvh

Mads

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 17:28

Det er et rigtigt godt spørgsmål - som vist ikke kan besvares bare lige.

Der er en, der har et galleri i København, der bruger navnet LEGO som er et navn, der kom til familien før LEGO-klodserne overhovedet fandtes. LEGO er et registreret varemærke, men navnet kom først. Slåskampen om navnet foregår i øjeblikket i retten (der har været domsafsigelser men er blevet anket op - og ved ikke præcis i hvilken ret, sagen er pt.) og når der kommer en endelig afgørelse vil jeg tro at der kan drages en rimelig parallel i relation til om du kan blive tvunget til at afstå din hjemmeside. Om du kan bruge firmanavnet, når det ikke eksisterer i dag, afhænger jo af en konkret vurdering om du har fået ophavsret til firmanavnet fordi du har købt hjemmesiden (altså om de to ting er så tæt forbundet). Men omvendt hvad skal du bruge en hjemmeside til hvis du ikke må benytte firmanavnet, der hedder det samme.

Hvis det er meget vigtigt for dig at beholde hjemmesiden, så vil jeg nok få fat i noget juridisk bistand (evt. på erhvervscentrene, der jo er gratis) for at høre om dine muligheder. Afhængig af, hvad en advokat siger og selvom det kan være irriterende at blive tromlet ned på den måde kan en løsning jo også være få en fornuftig pris hos firmaet. Alternativt skal du måske bruge en masse penge på at hævde din ret og det skal jo ses i relation til hvad du får ud af det.

Hilsen Jakob
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 18:35
Tak JakobN

Såvidt jeg lige ved, har de oprettet et selskab i år.. navnet på selskabet er ifølge dem madhouse.

men da jeg jo har

1. registreret navnet for mange år siden
2. har opreettet firma 01-01-2005

burde jeg vel have retten på min side? ..

nogen kommentarer til det?

M
Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 18:55
Ret spændende emne.
Hvis du havde både domæne og firmanavn først, skulle man tro, at du har retten til navnet.
Det får mig til at tænke på da Thy Data Center solgte
www.tdc.dk til det nuværende TDC.
De fik vist en del penge for det, og det indikerer vel
at de havde retten til det.
Jeg har selv noget, der ligner, idet jeg oprettede et domæne,
og nogen tid efter fandt ud af at der var et A/S med samme navn.
Jeg skrev til administratoren af det A/S og spurgte
om de var interesseret i domænet, for der var deres ret.
Han foreslog, mig at vente med at melde det fra,
så ville han spørge i bestyrelsen om de var interesseret i det,
og evt ville betale de få hundrede kr. for at overtage det.
Det var et selskab, det ikke var aktivt, og jeg har ikke hørt mere,
men bruger kun domænet til testformål og lagerplads på nettet.
Henning Buddig
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 18:58
Jeg havde ikke lige registreret, at du havde oprettet et firma med navnet, men jeg kan godt se at du har cvr-nr til dit firma. Nu er jeg ikke jurist, men som udgangspunkt er det jo først til mølle-princippet, så hvis du er kommet først, så har du rettigheden. Jeg kan se, at der også er noget, der hedder madhouse studio, der er oprettet i 1998 (om de har taget navneforandring efter at du har dit navn ved jeg ikke). Om det er dem, du kæmper mod ved jeg ikke, men hvis det ikke er, så er du jo ikke alene og så er der en rigtig god sag - for alle parter !! Ellers er der ikke noget, der også hedder madhouse. 

I en sådan sag kan der være mange ting og det er kun domstolene, der kan sige go eller no-go - hvis I altså ikke finder ud af det indbyrdes.

Jeg vil stadig anbefale en advokat, hvis du vil kæmpe for navnet.

Hilsen Jakob
Tilmeldt 26. Mar 06
Skrevet kl. 20:50
Tak til alle..

tror jeg vil kontakte en advokat imorgen..

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 23:09

Hej Mads

De kan ikke komme og kræve domænet indraget hvis du havde det registreret inden der overhovedet fandtes et firma eller varemærke eller lign. af samme navn.

Det ville simpelthen være for nemt, så at gå ind og registere et firma for at få sig et godt domænenavn. Og for at være sikker på at kunne beholde et domænenavn så ville du skulle varemærke beskytte det eller registrere et firma af samme navn! nope, den går ikke, først til mølle princippet gælder her...

Mvh

Kim Sand Sørensen
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:29

Det er lidt mere kompliceret end som så ... Jeg vil først og fremmest anbefale dig at tale med en advokat der har forstand på den slags sager. Uanset hvor mange gode og velmenende råd du kan få her af os, er vi ikke din advokat og vi kender ikke nødvendigvis alle sagens detaljer.

Retten til et navn kan være en kompliceret sag af afgøre. Det er ikke nødvenigvis sikkert at du har rettet bare fordi du bookede domænet først, eller oprettede dit firma først. Hvis dit navn er ukendt og de andres navn er kendt kan det være det er dem der har rettet.

I meget varemærkeret er det i virkeligheden forbrugeren der i centrum - det handler om hvorvidt forbrugeren kan blive forvirret over navnebruget. Når folk køber en Nike sko eller en McDonnals burger har de krav på at vide at det faktisk er det de tror det er. Uanset om min famile har heddet McDonnals i 400 generationer må jeg ikke lave en burgerbar med familienavnet. Og det er vel egentligt også meget rimeligt, da det uomtvisteligt ville skabe unødig forvirring hos forbrugerne.

> kan en løsning jo også være få en fornuftig pris hos firmaet.

Du skal passe MEGET PÅ med hvordan du griber dette an!! Du må IKKE bede dem om en høj pris, for så kan det senere bruges som bevis på at du misbruger dit ejerkskab af domænet til at presse penge af det andet firma - også kaldet "domain squatting". Det alene kan du miste domænet på. Hvis du vil have en god pris skal du nøjes med at sige at du da muligvis gerne vil sælge, og at de er velkommen til at komme med et tilbud. Så vil du overveje det.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)