Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svindel af udenlandsk kunde... PBS?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

userfriendly.dk:

Hvis I handler med Singapore og Afrika m.m. så få kunderne i de pågældende lande til at lave alm. bankoverførsler. Der kan man ikke snyde.

Mvh.

www.userfriendly.dk

Det er alt for bøvlet at spørge om det, folk ved jo godt at det er falske ordre, hvorfor skulle en afrikaner købe noget i verdens dyreste land?

og samtidig lige købe 30 af den samme varer?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23

Martin M:

userfriendly.dk:

Det er alt for bøvlet at spørge om det, folk ved jo godt at det er falske ordre, hvorfor skulle en afrikaner købe noget i verdens dyreste land?

og samtidig lige købe 30 af den samme varer?

Jeg har været ansat i en dansk virksomhed, som solgte rigtig mange produkter til Afrikanske lande. Nu kender jeg ikke produktet eller hvilken branche han er i, men der findes da mange grunde til, at afrikanske lande handler med Danmark. Så mange, at jeg ikke gider at remse dem op og 30 stk. af den samme vare er meget alm. hvis det f.eks. er B2B.

Mvh.

www.userfriendly.dk

Fra Assens
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:27

Mener du at jeg indenfor tre måneder kan gøre indsigelse imod at de kræver pengene tilbagebetalt, eller indsigelse imod at de ikke har leveret 'varen'?

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:03

Som et indspark i debatten om hvorvidt eksempelvis en Afrikaner med rent mel i posen vil handle i Danmark, kan man altid spørge sig selv: "Hvorfor vælger han at købe i MIN butik"?
Ofte ER der ingen god grund, og det er tydeligvis svindel. Hvorfor skulle en Afrikaner f.eks. købe sine kondisko i Danmark? Han kan købe dem billigere hjemme eller i USA, og der kan han endda forstå sproget på wehshoppen!
En god tommelfingerregel er, at hvis man ikke plejer at få ordrer fra den del af verden, så er der meget stor chance for at det er svindel.

Men der er uden tvivl danske webshops der med god grund leverer til hele verden, inkl. Afrika. F.eks. ved mere specielle produkter, der måske ikke fås lokalt.

Vi sender ind imellem danske karaokeplader rundt til hele verden. Her er der ofte en god grund til at de handler med os. Det er primært danske, altså varer der ikke fås i udlandet. Det er som regel også småordrer, så det er tydeligvis ikke svindel.
Som regel er det enten danskere der er bosat eller udstationeret i udlandet, eller udlændinge der køber gaver til danskere.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 08:59

Hej Alle

Her har I et "lille" indspark fra en tidligere Creditcard Fraud Investigator.

Der er mange regler omkring hvornår en betalingstransaktion kan tilbageføres.

De regelsæt der arbejdes ud fra er meget komplekse og indsigelses perioden kan strække sig MEGET længere end de 3 mdr. der er nævnt tidligere.

De 3 mdr. er en rettesnor…  MEN DET ER IKKE ANDET END EN RETTESNOR!

DIBS kunder har forskellige værktøjer som kan hjælpe med at begrænse misbrug.

Hvis du/I ikke har adgang til professionelle misbrugs værktøjer må du/I nøjes med at benytter den sunde fornuft!

Du/I er velkommen til at kontakte os for at høre hvordan vi kan hjælpe med begrænse misbrugsrisikoen.

http://www.dibs.dk/produkter/dibs-internet/tillaegsmoduler/defender

Med venlig hilsen

Mikael Christian Carlsen

Key Account Manager

www.dibs.dk 

Nedenfor kan I læse nogle af de gode råd jeg gav på en konference omkring misbrug for et par år siden.

Al handel er ikke god handel

Der er nogle specifikke forhold, som kan indikere misbrug, og som forretningen bør være opmærksom på:

Hvilket tidspunkt er ordren afgivet?

• Erfaringer viser, at ordrer afgives mellem midnat og kl. 3, kan være misbrug
    • Flere ordrer til samme navn med forskellige leveringsadresser.
    • Flere ordrer til samme adresse men med forskellige navne.
    • Ordrer på forskellige kortnumre med samme navn og leveringsadresse.
    • Ordrer der afviger fra det mest almindelige i beløbsstørrelse og antal bestilte varer.
    • Ordrer der ikke virker logiske i forhold til kunden
    • Mange ordrer fra samme IP-adresse

Det kan være en god idé at fastsætte et maksimalt antal ordre til samme kunde inden for et defineret tidsrum og eventuelt antal varer pr. ordre over et bestemt beløb – fx ved hjælp af de gode råd i denne folder.

Kontrol af kundens oplysninger

Forretningen kan selv gøre meget fir at tjekke, om kortet tilhører den, der afgiver ordren:

·        Få oplyst et telefonnummer ved ordren, som kan sammenlignes med leveringsadressen. Derefter kan kunden verificeres via adresseopslag eller nummeroplysning.

·        Ved alternativ leveringsadresse bør det kontrolleres, at det oplyste telefonnummer passer med betalingsadressen og ikke leveringsadressen.

·        Ved levering til en c/o-adresse er en eventuel efterforskning besværliggjort. Bed derfor altid om yderlige oplysninger.

·        Ved ordrer med mangelfulde oplysninger bør forretningen altid kontakte kunden for at få flere oplysninger.

·        Kontakt kunden ved mistænkelige ordrer. Ring eller send en e-mail til kunden og spørg om detaljer om varen og leveringssted. Ofte vil misbruger ikke vende tilbage.

Dyre og let omsættelige varer samt ekspreslevering

Misbrugere vælger ofte de dyreste varer samt varer, der er let omsættelige. Derfor bør forretninger, der sælger cd’er, mobiltelefoner, pc’er samt mærkevarer, være ekstra opmærksomme. Vær også opmærksom på ordre med ekspreslevering.

3D Secure

3D Secure (Verified by VISA og MasterCard SecureCode) er et ekstra sikkerhedscheck i betalingsprocessen, hvor kortholder – efter at have indtastet sine kortoplysninger – bliver bedt om at identificere sig overfor udstederen af kreditkortet (typisk kortholders egen bank). Den enkelte bank kan vælge forskellige måder at foretage identifikationen på, f.eks. via netbank kodeord.

3D Secure er kun relevant for internationale kreditkort, og har derfor ikke indflydelse på afviklingen af Dankort transaktioner på Internettet.

Fordele ved 3D Secure

For Internetforretninger har 3D Secure den helt kontante fordel, at butikkerne får øget sikkerheden omkring kortmisbrug. Såfremt butikken tilbyder en betalingsløsning, der understøtter 3D Secure, er det nemlig den kort-udstedende bank, der bærer den fulde risiko ved misbruget. Dette gælder, uanset om den kortudstedende bank er tilsluttet 3D-secure eller ej (dog er der visse undtagelser).

Afsenders e-mailadresse

Vær opmærksom på ordrer fra afsendere med gratis e-mailadresse, da afsenderen ikke kan spores. Bed derfor om kundens private e-mailadresse

Handel uden for Danmark

Misbrug af betalingskort på nettet retter sig mod forretninger over hele verden. Danske internetforretninger risikere at blive ramt af misbrug blandt andet ved fremsendelse af varer uden for Danmarks grænse. Forretninger skal specielt være opmærksomme på at fremsendelse af varer til ”Risiko-lande”. Ved betegnelsen ”Risiko-lande” kan der være tale om økonomisk ringe stillet lande fx Rumænien, Indonesien eller afrikanske lande. Forretningen bør være opmærksom på, om ordrerne virker realistiske fx mobiltelefoner sendt fra Danmark til Nigeria eller en pels sendt til Elfenbenskysten.

Tilmeldt 14. Apr 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 15:28

3D secure er ikke så forgyldt som man skulle tro. Det er kun ca. 20-30 % procent af internationale kort der understøtter denne funktion. Chargeback er stadig muligt hvis man har købt en abonnement baseret service... har selv oplevet det Sad

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:40

Hej BeerMeister

Der er skam ikke nogen der prøver på at forgylde 3D Secure, der meget skidt at sige om den måde det fungere på.

Men hvis du som forretning døjer meget med misbrug er det et genialt værktøj til fjerne det værste misbrug.

Problemet ved 3D Secure på et abonnementstræk.

3D Secure sikkerheden kræver at kortholder taster div. koder for at gennemføre betalingen.

Når transaktionen gennemføres som et abonnementstræk er kortholderen ikke involveret i selve trækket.

Dvs. den første transaktion er gennemført med 3D Secure og denne er god nok, men de efterfølgende er ikke 3D Secure sikre.

Derfor gælder de alm. ChargeBack regler for de efterfølgende abonnementstræk.

Med venlig hilsen

Mikael Christian Carlsen

Key Account Manager

www.dibs.dk 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 21:01

Martin du har fuldstændig ret. PBS gør INTET for at stoppe svindlen. Jeg har stået i samme situation med den mærkelig ordre på ca. kr. 7000 oveni købet med en dansk ordreafgiver bosiddende i padborg.

Da jeg ringede til PBS for at fortælle dem om min mistanke blev jeg oplyst om at kreditkortet var udstedt i Sverige så de ville nok ikke anbefale mig at gennemføre handlen. Jeg spurgte om de ikke ville have adressen på ordreafgiveren men det var de ligeglade med, så spurgte jeg om der ville blive taget kontakt til kreditkortets ejermand, det kunne jo være hans kort var blevet stjålet uden han havde opdaget det, men det korte svar fra PBS var at det gjorde man ikke.

Åbenbart er vores gebyrpenge vigtigere for PBS end det er at stoppe forbrydere! Rystende

Derudover har jeg i de sidste par uger fået tre ordrer fra Ghana og de er meget luskede idet adressen er:

dean sowah
p.o box ds 731
23321 accra-Gh
Grønland

Jeg sender mange varer til grønland og adresserne er tit lidt kryptiske så jeg studsede faktisk ikke over dette, men heldigvis var postdanmark for en gangs skyld vågne og fik den første pakke stoppet inden den røg til Ghana (GH). Oveni tabt fortjeneste og fragtomkostninger kan jeg så åbenbart ifølge jeres indlæg blot afvente at PBS også kræver deres andel af svindleriet, surt.

Jeg ville ALDRIG bevidst sende varer til Ghana, som i andre skriver er der mange gode grunde til ikke at gøre det, men man skal altså passe på med ordrer til andre lande også da det kan være forklædte Ghana ordrer.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)