Jeg skal nok løbende fortælle hvordan det går. Dbh Martin |
> Generelt er billedet der tegnes i de danske medier af Kina MEGET langt fra den vikelighed jeg ser
Det er såmænd ikke kun Kina det gælder. Generelt synes jeg at avisernes virkelighed på stort set alle punkter liger MEGET langt væk fra den virkelighed man oplever når man er der selv. Vi tror vi er så helvedes oplyst her, og at det kun er i de onde diktatur-stater hvor befolkningerne bliver holdt i uvidenhed. Faktum er at vi normalt er lige så uoplyste om andre, som de sikert også er om os.
> Der tales meget om ”det kontrollerede internet” når udenlandske medier omtaler net-kulturen i Kina, det er dog primært ”old news” ...
Helt old news er det nu ikke - det ser mere ud somom strategien er ændret lidt, fra at filtrere mange ting væk i en restriktiv firewall, er det nu lykkedes Kineserne at tvinge virksomheder som f.eks. de store søgemaskiner (Google, MSN og Yahoo) til at levere særligt filtrerede indhold - cencoreret indhold. Se f.eks. nedenstående illustration, der viser den samme søgning - jeg synes det er et ret godt eksempel. Og fortæl mig så lige igen at Kineserne ikke forholdes informationer vi andre fortsat kan få :)

Er det bare mig, der synes at resultatet til højre ligner lidt for meget et glansbillede i forhold til det andet?
Med en sådan form for filtrering er det da klart, at Kina ikke selv behøver at blokere for f.eks. Google - men det var rent faktisk den trussel de stod overfor: Enten filtrerer i eller også er det ud. Så, helt "old news" er det vist ikke :) - Old Style, muligvis - men nyhederne er de samme: Der er fortsat stor cencur i Kina - jeg synes i hvert fald det er svært at se eksempler som ovenstående på andre måder ...
Jeg hører så til gengæld IKKE til de mennesker der mener at VI skal bestemme vad Kineserne gør. Hvis de vil stille som krav til Google, at de skal lave den filtrering som de gør, så er det deres valg. Det er nu engang ikke OS der bestemmer i Kina - og det skal det heller ikke være. Om man så, f.eks. som med Gogle, vil underlægge sig Kinesernes krav eller ej må være op til den enkelte virksomhed, men som det tidligere er set med f.eks. børnearbejde, kan det give alvorlige bagslag for vestlige virksomheder, der vælger at arbejde lidt for meget på lokale præmisser. Google har da også måtte lægge ryg til temmelig meget kritik i USA for at acceptere Kina''s krav. Der er endda politikere i USA som truer med at indføre lovgivning der gør det forbudt for søgemaskinerne at indføre sådanne særlige "politiske" filtre. Men om en sådan lov bliver til noget ved man aldrig. En ting er dog sikkert: Mange Amerikanere (og andre udenfor Kina) har et andet, mere negativt, syn på Google i dag efter deres beslutning om at efterkomme Kinesernes krav, end før. Det har skadet deres brand (for slet ikke at snakke om det styrtdyk deres akter tog efter Kina-episoden).
Det er en svær ballance. For naturligvis bliver virksomheder, som Google, nødt til at overholde loven i de lande de vil arbejde i. Det ville vi også forvente af dem her i Danmark. Problemet er, når lokale krav bliver så forskellige som i ovenstående eksempel, i forhold til dem vi andre normalt vi acceptere som rimelige. Så kan det give bagslag -på samme måde som børnearbejde gav en masse virksomheder tidligere, på trods af at de meget muligt overholdt lokal lovgivning. Og jeg vil da heller ikke ubetinget anbefale at man altid acceptere lokale krav - nogle gange vil det være bedre at holde sig ude af det marked, simpelthen fordi det kan ødelægge mulighederne på andre markeder.
Google har altid påstået at de aldrig ville gøre den slags, at de aldrig ville falde på knæ for ussel ma