Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lidt om internetcafeer i KINA

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan nævne, at vi i SPAMfighter lige har ansat en Kineser på fuld tid. Hun har nu oversat websitet og SPAMfighter til Kinesisk og næste opgave bliver at markedsføre SPAMfighter over for kineserne.
Jeg skal nok løbende fortælle hvordan det går.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:24

> Generelt er billedet der tegnes i de danske medier af Kina MEGET langt fra den vikelighed jeg ser

Det er såmænd ikke kun Kina det gælder. Generelt synes jeg at avisernes virkelighed på stort set alle punkter liger MEGET langt væk fra den virkelighed man oplever når man er der selv. Vi tror vi er så helvedes oplyst her, og at det kun er i de onde diktatur-stater hvor befolkningerne bliver holdt i uvidenhed. Faktum er at vi normalt er lige så uoplyste om andre, som de sikert også er om os.

> Der tales meget om ”det kontrollerede internet” når udenlandske medier omtaler net-kulturen i Kina, det er dog primært ”old news” ...

Helt old news er det nu ikke - det ser mere ud somom strategien er ændret lidt, fra at filtrere mange ting væk i en restriktiv firewall, er det nu lykkedes Kineserne at tvinge virksomheder som f.eks. de store søgemaskiner (Google, MSN og Yahoo) til at levere særligt filtrerede indhold  - cencoreret indhold. Se f.eks. nedenstående illustration, der viser den samme søgning - jeg synes det er et ret godt eksempel. Og fortæl mig så lige igen at Kineserne ikke forholdes informationer vi andre fortsat kan få :)

Er det bare mig, der synes at resultatet til højre ligner lidt for meget et glansbillede i forhold til det andet?

Med en sådan form for filtrering er det da klart, at Kina ikke selv behøver at blokere for f.eks. Google - men det var rent faktisk den trussel de stod overfor: Enten filtrerer i eller også er det ud. Så, helt "old news" er det vist ikke :) - Old Style, muligvis - men nyhederne er de samme: Der er fortsat stor cencur i Kina - jeg synes i hvert fald det er svært at se eksempler som ovenstående på andre måder ...

Jeg hører så til gengæld IKKE til de mennesker der mener at VI skal bestemme vad Kineserne gør. Hvis de vil stille som krav til Google, at de skal lave den filtrering som de gør, så er det deres valg. Det er nu engang ikke OS der bestemmer i Kina - og det skal det heller ikke være. Om man så, f.eks. som med Gogle, vil underlægge sig Kinesernes krav eller ej må være op til den enkelte virksomhed, men som det tidligere er set med f.eks. børnearbejde, kan det give alvorlige bagslag for vestlige virksomheder, der vælger at arbejde lidt for meget på lokale præmisser. Google har da også måtte lægge ryg til temmelig meget kritik i USA for at acceptere Kina''s krav. Der er endda politikere i USA som truer med at indføre lovgivning der gør det forbudt for søgemaskinerne at indføre sådanne særlige "politiske" filtre. Men om en sådan lov bliver til noget ved man aldrig. En ting er dog sikkert: Mange Amerikanere (og andre udenfor Kina) har et andet, mere negativt, syn på Google i dag efter deres beslutning om at efterkomme Kinesernes krav, end før. Det har skadet deres brand (for slet ikke at snakke om det styrtdyk deres akter tog efter Kina-episoden).

Det er en svær ballance. For naturligvis bliver virksomheder, som Google, nødt til at overholde loven i de lande de vil arbejde i. Det ville vi også forvente af dem her i Danmark. Problemet er, når lokale krav bliver så forskellige som i ovenstående eksempel, i forhold til dem vi andre normalt vi acceptere som rimelige. Så kan det give bagslag -på samme måde som børnearbejde gav en masse virksomheder tidligere, på trods af at de meget muligt overholdt lokal lovgivning. Og jeg vil da heller ikke ubetinget anbefale at man altid acceptere lokale krav - nogle gange vil det være bedre at holde sig ude af det marked, simpelthen fordi det kan ødelægge mulighederne på andre markeder.

Google har altid påstået at de aldrig ville gøre den slags, at de aldrig ville falde på knæ for ussel ma
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:59
[QUOTE]Dato: 3/25/2006 8:24:06 PM Forfatter: Mikkel deMib

> Generelt er billedet der tegnes i de danske medier af Kina MEGET langt fra den vikelighed jeg ser

Det er såmænd ikke kun Kina det gælder. Generelt synes jeg at avisernes virkelighed på stort set alle punkter liger MEGET langt væk fra den virkelighed man oplever når man er der selv. Vi tror vi er så helvedes oplyst her, og at det kun er i de onde diktatur-stater hvor befolkningerne bliver holdt i uvidenhed. Faktum er at vi normalt er lige så uoplyste om andre, som de sikert også er om os.
> Der tales meget om ”det kontrollerede internet” når udenlandske medier omtaler net-kulturen i Kina, det er dog primært ”old news” ...
Helt old news er det nu ikke - det ser mere ud somom strategien er ændret lidt, fra at filtrere mange ting væk i en restriktiv firewall, er det nu lykkedes Kineserne at tvinge virksomheder som f.eks. de store søgemaskiner (Google, MSN og Yahoo) til at levere særligt filtrerede indhold  - cencoreret indhold. Se f.eks. nedenstående illustration, der viser den samme søgning - jeg synes det er et ret godt eksempel. Og fortæl mig så lige igen at Kineserne ikke forholdes informationer vi andre fortsat kan få :)
Er det bare mig, der synes at resultatet til højre ligner lidt for meget et glansbillede i forhold til det andet?
Med en sådan form for filtrering er det da klart, at Kina ikke selv behøver at blokere for f.eks. Google - men det var rent faktisk den trussel de stod overfor: Enten filtrerer i eller også er det ud. Så, helt ''old news'' er det vist ikke :) - Old Style, muligvis - men nyhederne er de samme: Der er fortsat stor cencur i Kina - jeg synes i hvert fald det er svært at se eksempler som ovenstående på andre måder ...
Jeg hører så til gengæld IKKE til de mennesker der mener at VI skal bestemme vad Kineserne gør. Hvis de vil stille som krav til Google, at de skal lave den filtrering som de gør, så er det deres valg. Det er nu engang ikke OS der bestemmer i Kina - og det skal det heller ikke være. Om man så, f.eks. som med Gogle, vil underlægge sig Kinesernes krav eller ej må være op til den enkelte virksomhed, men som det tidligere er set med f.eks. børnearbejde, kan det give alvorlige bagslag for vestlige virksomheder, der vælger at arbejde lidt for meget på lokale præmisser. Google har da også måtte lægge ryg til temmelig meget kritik i USA for at acceptere Kina''s krav. Der er endda politikere i USA som truer med at indføre lovgivning der gør det forbudt for søgemaskinerne at indføre sådanne særlige ''politiske'' filtre. Men om en sådan lov bliver til noget ved man aldrig. En ting er dog sikkert: Mange Amerikanere (og andre udenfor Kina) har et andet, mere negativt, syn på Google i dag efter deres beslutning om at efterkomme Kinesernes krav, end før. Det har skadet deres brand (for slet ikke at snakke om det styrtdyk deres akter tog efter Kina-episoden).
Det er en svær ballance. For naturligvis bliver virksomheder, som Google, nødt til at overholde loven i de lande de vil arbejde i. Det ville vi også forvente af dem her i Danmark. Problemet er, når lokale krav bliver så forskellige som i ovenstående eksempel, i forhold til dem vi andre normalt vi acceptere som rimelige. Så kan det give bagslag -på samme måde som børnearbejde gav en masse virksomheder tidligere, på trods af at de meget muligt overholdt lokal lovgivning. Og jeg vil da heller ikke ubetinget anbefale at man altid acceptere lokale krav - nogle gange vil det være bedre at holde sig ude af det marked, simpelthen fordi det kan ødelægge mulighederne på andre markeder.
Google har altid påstået at de aldrig ville gøre den slags, at de aldrig vil
Tilmeldt 20. Mar 06
Skrevet kl. 21:01
så blev klokken sgu 04.00 jeg må hellere komme i kassen ;-)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:34
Jeg vil give dig helt ret i at der ofte fokuseres alt for meget på de negative ting ved Kina, og meget sjældent de mange possitive ting der også er at sige. Og jeg er også helt enig i, at det som opfattes utilgiveligt umoralsk her måske ikke er det der - og ikke mindst omvendt. Og dette gælder langt fra kun mellem Kina og Danmark - selv indenfor Norden kan man finde meget konkret forskelligheder ...

Jeg husker f.eks. for mange år siden da jeg arbejdede på Scandinavia Online. I den danske afdeling havde vi på et tidspunkt lavet nogle reklamelightere, som det jo er meget almindeligt i her. Da vi viste dem til vores kollegaer i den Norske afdeling var de ved at falde ned af stolen af foragelse. Efter deres opfattelse var det EXTREMT umoralsk at lave disse lightere da de så det som en direkte opfordring til at ryge.

Hvis vi skal se lidt på cencur, ja så må vi også erkende at der er stor forskel på hvad man opfatter som acceptabelt. Jeg kender INGEn lande som ikke på den ene eller den anden måde har begrænsinger i ytrings- og pressefriheden - om ikke andet, så i forhold til straffeloven, som det er tilfældet i f.eks. Danmark. USA har også ytrings- og pressefrihed, men her forbydes f.eks. bandeord og mange seksuelle ting i offentligt tilgængelige medier - noget vi her i Danmark finder lidt latterligt. It's not black and white but a whole lot of gray :)

Velkommen til den globale landsby :)

Som vi med al tydelighed har set i de sidste par måneder kan opfattelsen af hvad der er ret og rimeligt, moralsk og umralsk være meget forskellig alt efter hvilken baggrund man har og hvor man bor.  Vi har (tilsyneladende) ret til i Danmark at offentliggøre tegninger og udtalelser som gør en masse muslimer meget sure - og så gider de ikke handle med os. På samme måde har Kina naturligvis ret til at Kræve at Google underlægger sig deres regler, men så er det bare ikke sikkert vi (her i Vesten) er så glade for dem mere og vil muligvis få præferencer til nogle andre leverandører, som vi opfatter som mere etisk korrekte virksomheder.

Jeg tror vi kommer til at se mange, mange flere af den type konflikter i de kommende år. Det kan godt være at vi forretningsmæssigt nærmer os en globaliseret verden, men kulturelt og menneskeligt er vi stadig meget forskellige. Virksomheder der arbejder globalt bliver nødt til i stigende grad at kunne vurdere fordele og ulæmper ved de betingelser de siger ja til rundt omkring. Og det er ikke let ... 
Tilmeldt 20. Mar 06
Skrevet kl. 14:01
ganske enig :-)

et andet issue med de store ting kina huskes for hos den almindelige Dk''er er jo de konkrete usandheder som kina er blevet stemplet for fx Tiananmen og Tibet, vestenes billede er medieskab og ret langt fra virkeligheden fx er det kendte billede (så "sælges" som symbolet på et studenter oprør) noget helt andet
tanken er for det første på vej VÆK fra personen som i øvrigt ikke er student men Bonde, der var nemli reelt ganske kun ganske få studenter på tianmen den dag, 99% var sure farmere som benyttede muligheden for at ytre sin harme over hvordan regeringen håndterede landområderne, men en stakkels student kørt over af en tank sælger flere aviser :-) ligeledes er Tibet problematikken fuldstændig fordrejet og i bedste tilfælde løgn.  (vil dog ikke skrive en roman om det her).

parallelen til Muhamedtegningerne er ret fin, for der findes nok ikke den dansker som ikke mener at det er helt på sin plads at offentligøre hvadsomhelt i ytringsfrihedens navn, herude ryster man på hovedet af det og ser det som tåbeligt naivt at tro at resten af verden deler vores arrogante frisind.
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 15:06
Hej Mobius.

Spændende tråd.

Ang. Mohammedtegningerne, så er der jo som du også ved, en masse muslimer i Kina. Ganske rigtig som du siger, så forstår de ikke vores frisindethed, og det er jo ganske forståeligt, men samtidig kan de heller ikke forstå de fundamentalister som har reageret voldsomt på sagen.

Nå men det er vidst off-topic

Rigtig mange kender helt rigtigt ikke til strømningerne i Kina, men de store virksomheder kender til potentialet. Det kan blot være en stor mundfuld, at prøve eventyret af.

Vi har i MindMe lavet et forbugspanel i Kina. Her er der i første omgang 1.500 kinesere samlet fordelt over Kina. Segmentet er fremtidens forbrugere.
Her kan danske virksomheder nemt og effektivt teste afsætningspotentialet for deres produkter. Dels gennem spørgeskemaer der sendes rundt, og dels gennem fysiske fokusgrupper, hvor vi rejser derned, og lade kineserne afprøve produkterne.
Meget relevant lige nu....

søger ligesindede i Sønderjylland

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)