Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mobil og andre udgifter via firma?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har længe søgt rundt, men har lidt problemer med at finde ud af om de ting jeg læser dækker min situation, så derfor vælger jeg i stedet at forklare alt og håbe I kan/gider hjælpe mig :-)

Lige noget praktisk først: Jeg går pt i skole, men er færdig om 2 måneder. Jeg får derfor SU.

Jeg har for et par måneder siden åbnet en enkeltmandsvirksomhed. Nu har jeg fået en fast kontrakt, som gør at jeg tjener noget der ligner 7.000 om måneden. Om et par måneder vil jeg gerne starte fuldtids op og leve af min virksomhed. Mit spørgsmål er så følgende:

Kan jeg nu oprette min mobiltelefon og mit fitnessmedlemsskab via mit firma, så de to ting bliver trukket fra min firmakonto. Lad os sige det drejer sig om 500 og 300 kr om måneden, altså 800 kr samlet. På den måde står der 6.200 kr tilbage på min firma konto hver måned. De penge kan jeg så derefter trække ud som løn og betale skat af? Som jeg ser det kan jeg så betale de udgifter inden jeg betaler skat af min indtjening og derved har jeg flere penge til rådighed?

Jeg er rimelig forvirret over hvordan det fungerer, så jeg håber der er nogle af jer der kan af- eller bekræfte dette eksempel??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37

Hej!

Hvis du kun bruger mobiltelefon i erhvervsøjemed ja. Ellers kun delvis fradrag.

Fitnessmedlemskab......næppe!

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:39

Korrekt, fri adgang til fitness beskattes, medmindre det foregår på virksomheden, så et fitnessrum i kælderen af virksomheden er så vidt jeg kan forstå, helt ok, men hvis virksomheden betaler dit medlemsskab i f.eks. fitnessdk eller tilsvarende, så skal du beskattes af det.

Vi har netop undersøgt mulighederne for vore medarbejdere, og kom frem til at det ville blive noget skattemæssigt bøvl (og der var ikke folk nok der ville være med, til at vi kunne få en firmaaftale hos fitnessdk) 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:08

Det er helt korrekt opfattet Anders. Der har været nogle rygter fremme i forhold til fittness. Bl.a. Don Ø. har været ude med nogle tanker som der også er blevet lyttet til politisk men der er intet konkret.

Hvad virksomheden angår er det vel tanken at du får mere end denne ene kontrakt. Ellers kan man måske diskutere hvorvidt du er lønmodtager eller selvstændig, og det kan man måske også alligevel når du taler om fast månedlig aflønning. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Valby
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:17

Hej igen og tak for jeres svar.

Jeg hat måske lagt det lidt forkert ud. Når jeg skriver fast kontrakt mener jeg et fastsamarbejde med et fast grundbeløb og så noget provision udover alt efter hvor meget jeg laver. Det drejer sig om mødebooking nemlig.

Jo, jeg laver også lidt hjemmesider mm., så det er ikke kun denne ene kontrakt. Jeg ville blot sætte det firkantet op, så jeg kunne sætte nogle tal på der ville gøre det nemmere for mig at forstå.

Fitness er altså en no-go.

Med hensyn til telefon overvejer jeg dette abonnement: http://telia.dk/erhverv/produkter/mobil/abb/businesson/ På den måde betaler jeg så et fast beløb om måneden (jeg kommer ikke til at overstige de 200 min.) Derved kan jeg så lade det blive betalt fra firmakontoen inden jeg udbetaler løn, ikk? Eller har jeg misforstået noget?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:27

Nu kan en lønmodtager også være provisionsaflønnet men jeg vil ikke male fanden på væggen. Bare sige at det man nogle gange selv opfatter som selvstændig virksomhed af og til kan være et lønmodtagerforhold.

Du betaler ikke løn til dig selv fra en personlig virksomhed. Du hæver i virksomheden men beskattes af virksomhedens overskud, og dette overskud er jo så efter fradrag af dine telefonudgifter i det omfang de er erhvervsmæssige.  

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 07:28

Jeg tror nu, at det er helt godt det her emne bliver vendt endnu engang. Jeg har nemlig også læst en masse rundt omkring, men er heller ikke sikker på, at jeg forstår det hele korrekt. Det har nok noget at gøre med, at alt det skatte halløj i forhold til regnskaber, osv... Ikke er min stærke side.

Kan man ikke i vid udstrækning få både sin telefon og sit internet dækket af firmaet, uden det skaber den helt store ballade? 

Så hvis jeg kører for 2000,- i kørerpenge, så bogfører jeg 2000,- som udgifter til kørsel, og overfører det samme beløb til min privatkonto? Er det sådan det foregår? Eller skal der noget skat ind over alligevel?

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:22

Jo. Medmindre din telefon/internet i vid udstrækning anvendes privat.

Det er også korrekt opfattet med kørepengene. Skat er noget du betaler af dit overskud.(hvor kørepengene er fragået) så der skal ikke  noget skat indover. Bruger du virksomhedsordningen har dine hævninger i virksomheden betydning for dine opsparingsmuligheder. Her vil kørepengene reducere dine hævninger. 

De 2.000 er selvfølgelig et eksempel. Du vil aldrig kunne køre for 2.000 kr. Det opgøres efter satserne og der kan du ikke ramme 2.000 

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 19:02

Hehe... Nej nej. Det var også bare for at simplificere eksemplet. Altså en skattefri "indtægt"?

Og tak for svaret... Min stedfar er også iværksætter, men han har så travlt med at fokusere på det, man kan trække fra i skat, at det svar jeg søgte, blev blandet ind i alt muligt skattemæssigt... Skulle jo bare vide, om jeg kunne hæve de 2000 i firmaet, til min egen konto, uden der skete noget ved det.

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:41

Betho:

Min stedfar er også iværksætter, men han har så travlt med at fokusere på det, man kan trække fra i skat, at det svar jeg søgte, blev blandet ind i alt muligt skattemæssigt...

Det lyder som noget vi også har set her på Amino fra en vis side Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)