Jeg er i seriøse overvejelser om at tage "springet", og er derfor igang med at pløje mig igennem Amino guldkornene, specielt med henblik på selskabstruktur og skatteforhold.
I en hel del tråde bliver der foreslået etablering af et holding selskb og et driftselskab. Man skyder pengene i holding som derefter etablere et driftselskab. Så langt er jeg med
Der hvor kæden ryger af for mig er hvori den skattemæssige fordel ligger, når man gerne vil have penge ud af driftselskabet som udbytte. Hvis driftselskabet vælger at udbetale udbytte, går pengene til holdingselskabet og beskattes med x ? Nu skal holding selskabet så vælge at betale udbytte til ejeren (=mig) og jeg skal så igen betale x % udbytteskat ? hvori ligger så fidusen ?
|
Holding-/driftselskab og udbyttebeskatning
- 1
Hmm .. jeg skulle vist have ventet med at skrive mit første indlæg indtil jeg havde pløjet flere amino tråde igennem :)
Det her er hvad jeg mener at have fundet ud af:
Hvis holding selskabet har ejet mere end 20% af driftselskabet i mere end et år er udbytte udbetalingen skattefri.
Når holding selskabet udbetaler udbytte til ejeren(-erne) betales der udbytteskat.
Holding selskabet kan desuden sælge driftselskabet fra skatefrit efter 3år.
Desuden kan man med fordel lade holding selskabet eje rettigheder til eks. patenter, varemærker, domænenavne o.lign. og lade driftselskabe bruge dem (evt. mod licens).
Man kan som endnu-ikke-iværksætter blive en hel del klogere herinde.
Tak til alle der øser ud af deres erfaringer herinde !
|
Det er korrekt opfattet. Rent faktisk kan holdingselskabet oppebære skattefrit udbytte fra datterselskabet fra første dag, hvis blot ejerforholdet på de minimum 20% opretholdes i en periode på mindst 12 måneder.
Fordelen er at du kan opsamle overskud/reserver i holdingselskabet. Det kan man også gøre i et driftsselskab men hvis du nu skal optage en partner og har tjent flere mio. i selskabet er der ingen grund til at denne skal erhverve andel heri.
Herudover er modellen rigtig god når der er flere ejere i driftsselskabet. Hvis en gerne vil have store udbytter ud personligt og en anden godt vil opspare dem i selskabet og dermed spare udbytteskatten (foreløbigt) kan et holdingselskab bruges som mellemstation.
Der hvor et selskab eller et holdingselskab er knap så berettiget er hvis man som indehaver hæver alt overskud ud som løn. Jo der kan stadigvæk være en værditilvækst i form af goodwill i virksomheden og derved en avance ved et senere salg af aktierne som bliver skattefri via et holdingselskab.
Er virksomheden underskudsgivende er det en direkte dårlig ide at køre i selskabsform da underskuddet ikke kan modregnes i personens øvrige indkomst. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hvornår er det de nye regler træder i kraft. Er det ikke 2007: Ejerandel på 15% = Skattefri udbytte 2008: Ejerandel på 10% = Skattefri udbytte |
|
Dvs. at hvis man har et holdingselskab som ejer et driftselskab (sammen med en partner - 50%) kan man udbetale løn fra driftselskabet op til topskattegrænsen og hvert år få penge ud til sig selv via udbytte uden at betale skat af disse penge? Jeg trode man skulle betale 28% selskabsskat. eks.overføre fra driftselskabet 1mio op til holdingselskabet - skattefrit ikke? således at der rent faktisk kommer 1 mio til at stå i driftselskabet. Udbytte til ejer på årlig generalforsamling 500.000kr. - skattefri eller 28% skat af de 500.000kr? Kan man selv bestemme hvor stort et udbytte man ønsker at trække ud?
|
Ikke helt. Lønnen svarer man ikke selskabsskat af da den jo fratrækkes i driftsselskabet men driftsselskabet svarer 25% selskabsskat af den indkomst som udloddes til holdingselskabet. Fordi selskabet ikke har fradrag for udbyttet. Dvs. der svares 250.000 kr. i skat af den indkomst på 1 mio. som ønskes udloddes til holdingselskabet. Så er der 750.000 kr. tilbage som kan udloddes. Holdingselskabet modtager udbyttet skattefrit men skal indeholde 28% udbytteskat for den udbyttemodtagende anpartshaver. Denne kan så ikke nøjes med 28% for den del der ligger udover bundgrrænsen. Her svares der 43%/45% af det der ligger udover. |