Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af nyt firma som ung iværksætter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 26
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg er 17 år og er i gang med at starte et sikkerhedsvagt firma.

Jeg vil gerne starte småt og så bygge det op langsomt, hvordan skal jeg gøre det uden at komme i balade med loven, jeg er med på at der skal gøres en masse arbejde, og det er jeg klar på...

ps jeg har et cvr i en 18+'s navn

Vh Holg1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2145
Skrevet kl. 18:15

Holg1:
Hej, jeg er 17 år og er i gang med at starte et sikkerhedsvagt firma.

Jeg vil gerne starte småt og så bygge det op langsomt, hvordan skal jeg gøre det uden at komme i balade med loven, jeg er med på at der skal gøres en masse arbejde, og det er jeg klar på...

ps jeg har et cvr i en 18+'s navn

Vh Holg1

Så må du vente. Du skal være 25 år.

Sikkerhedsgodkendes af politiet

AMU-grunduddannelse

Efteruddannelse

MV, MV

Det er ikke bare sådan lige.

Tilmeldt 20. May 26
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:28
Tak for svar, jeg spurgte chatgpt (jeg ved godt den ikke altid er lige god) men den sagde, at jeg faktisk gerne måtte starte det bare småt.

Altså kalde sig selv feks event crew eller lign.

MAN BEHØVER VEL IKKE STARTE SOM "PROFFESIONEL" Undskyld caps

Vh holg1
Tilmeldt 1. Mar 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:29

Hej Holg1 👋

Godt gået med at tænke det igennem fra starten. Sikkerhedsbranchen i DK er hårdt reguleret, så det er vigtigt du gør det rigt fra dag 1, ellers ryger du hurtigt i ballade med politiet.

Kort svar: *Som 17-årig kan du ikke selv stå som indehaver eller vagtleder*, og du kan heller ikke arbejde som vagt endnu. Men du kan godt lægge grunden nu, hvis du gør det gennem den 18+ person der står på CVR’et.

Her er hvordan du gør det lovligt og småt:

1. Det juridiske du SKAL have på plads
I Danmark er det *Rigspolitiet* der giver tilladelse til at drive vagtvirksomhed. Det står i Vagtvirksomhedsloven.

*Krav til virksomheden:*
- Virksomheden skal have en *vagtvirksomhedstilladelse* fra Rigspolitiet. Det er ikke nok at have et CVR-nummer.
- Ansøgning kan kun laves af en person over 18 år med ren straffeattest. Derfor står din 18+ person på CVR’et.
- Virksomheden skal have en *vagtleder* der er godkendt af politiet. Vagtlederen skal være over 25 år, have 3 års erfaring fra branchen og ren straffeattest. Uden godkendt vagtleder må I ikke tage opgaver.

*Krav til vagterne:*
- Alle vagter skal have et *vagtlegitimationskort* fra Rigspolitiet.
- Alder: Du skal være *mindst 18 år* for at få kortet og arbejde som vagt.
- Ren straffeattest, godkendt vagtuddannelse på 3 uger, og godkendelse fra politiet.

Så: Du kan ikke selv gå på gaden som vagt før du bliver 18.

2. Hvordan du starter småt uden at bryde loven
Du kan godt bygge firmaet op nu, men hold dig til det administrative og salg:

1. *Brug den 18+ person som formel ejer og vagtleder*: Lad ham/hende stå for ansøgningen til Rigspolitiet og være ansvarlig overfor myndighederne. Du kan være med som medarbejder/partner internt.
2. *Start med at få tilladelsen*: Det tager 1-3 mdr. Brug tiden på at skrive en forretningsplan og finde de første kunder.
3. *Begynd med opgaver der ikke kræver vagtgodkendelse*:
- Konsultation/rådgivning om sikkerhed
- Salg af overvågningssystemer, alarmer
- Administration, hjemmeside, tilbud til kunder
Dette kan du gøre nu, men I må ikke kalde jer "vagt" eller gå patrulje.
4. *Hyr godkendte vagter fra dag 1*: Når tilladelsen er på plads, kan du hyre folk over 18 med gyldigt vagtkort til de første opgaver. Du styrer driften, de udfører vagten.

3. Faldgruber der giver bøder/anmeldelse
- At kalde dig selv "sikkerhedsvagt" eller "vagtvirksomhed" uden tilladelse.
- At tage en opgave og sende en ikke-godkendt person ud. Det er strafbart for både dig og kunden.
- At arbejde som vagt selv før du er 18 og har kortet.

4. Hvad du kan gøre i denne uge
1. Læs Vagtvirksomhedsloven og guiden på Rigspolitiets hjemmeside: søg "Rigspolitiet vagtvirksomhedstilladelse".
2. Tal med den 18+ person om at være vagtleder og stå på ansøgningen.
3. Kontakt *Dansk Erhverv* eller *Dansk Sikkerheds- og Alarmteknik* - de har gratis rådgivning til nye firmaer i branchen.
4. Byg hjemmeside, CVR, logo, tilbudsmateriale. Det kan du godt nu.

---

Kort sagt: Du kan bygge firmaet, sælge og planlægge nu. Men selve vagtarbejdet skal vente til du er 18 og har de rigtige godkendelser.

Bedste hilsen, Maria

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)