Hej med jer :-) JEG HAR: DATA: Jeg antager, at bilen er 100.000 - 125.000 kr. værd i dag. Lige nu er jeg midt i en glidende overgang fra enkeltmandsfirma til driftsselskab (dette tager lang tid pga. halvårlig skat/moms, oprettelse af nye erhvervskonti, grossistaftaler, osv. osv.) SPØRGSMÅL: Med venlig hilsen, og på forhånd tak: Webfab |
Det er en rigtig god og vigtig overvejelse i forbindelse med overgangen fra enkeltmandsfirma til driftsselskab. Overførsel af aktiver – som en firmabil – kræver både skattemæssig og juridisk omtanke. Her er, hvad du bør tage højde for:
🚗 Overførsel af firmabil fra enkeltmandsfirma til driftsselskab
Når du overfører en bil fra dit enkeltmandsfirma til et driftsselskab (f.eks. ApS), betragtes det skattemæssigt som et salg – også selvom du ejer begge enheder. Det betyder:
-
Handelsværdi skal fastsættes: Bilen skal vurderes til markedsværdi. En skriftlig vurdering fra en bilforhandler er en god og dokumenterbar metode2.
-
Salg fra enkeltmandsfirma til selskab: Du kan sælge bilen fra enkeltmandsfirmaet til driftsselskabet til den vurderede pris. Dette skal bogføres som et salg i enkeltmandsfirmaet og som et køb i selskabet.
-
Skattemæssig konsekvens: Hvis bilen er afskrevet i enkeltmandsfirmaet, skal du opgøre eventuel avance eller tab ved salget. Det kan udløse skat på fortjenesten.
-
Betaling og udlæg: Driftsselskabet betaler bilen til dig privat, og du kan derefter hæve beløbet fra enkeltmandsfirmaet som en privat hævning – forudsat at du har likviditet og det passer med hæverækkefølgen i virksomhedsordningen.
📋 Praktisk anbefaling
Her er en trinvis anbefaling:
-
Få bilen vurderet skriftligt af en bilsælger eller via en uafhængig vurdering.
-
Opret en købsaftale mellem enkeltmandsfirmaet og driftsselskabet. Det kan være en simpel kontrakt med pris, dato og bilens oplysninger.
-
Bogfør salget i enkeltmandsfirmaet og køb i driftsselskabet.
-
Overfør pengene fra driftsselskabet til dig privat.
-
Hæv beløbet fra enkeltmandsfirmaet til dig privat, som en udlodning eller hævning – afhængigt af din regnskabsmetode.
⚠️ Vigtigt at huske
-
Overførslen skal ske til markedspris – ikke en symbolsk pris – for at undgå skattemæssige problemer.
-
Hvis bilen er en blandet benyttet bil (privat og erhverv), gælder særlige regler for beskatning ved overførsel2.
-
Det er en god idé at få hjælp fra en revisor eller skatterådgiver, da der kan være forskel på, hvordan det bedst håndteres afhængigt af din virksomhedsstruktur og regnskabsprincipper.
Vil du have hjælp til at formulere en købsaftale eller bogføringsposterne? Jeg kan sagtens hjælpe dig med det også.