Hej, Jeg har læst flere steder at influencer arbejde er momsfritaget da det kan sidestilles som journalistisk arbejde, hvor man selv bestemmer hvad man skriver eller siger. Er der nogen som kan vejlede mig om dette? Jeg har netop overskredet de 50.000 i indtægt for influencer arbejde og skal finde ud af om jeg skal betale moms eller ej. Alle mine kunder er i andre lande end Danmark. Intet af det indhold jeg laver bruges i Danmark, da det er på engelsk og typisk bruges i fx USA. Det giver faktisk ingen mening at skulle betale dansk moms. Hvad tænker i? Tak |
Normalt er influencer arbejde, hvor der laves reklame for produkter momspligtigt. Der er en afgørelse om en blogger, som skriver og laver opslag, hvilket de færreste influencer gør i dag.
Så influencer arbejde skal du nok som udgangspunkt se som markedsføring på vegne af andre, som er momspligtigt.
Se evt denne artikel: https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2024/moms-for-influencere-og-deres-kunder
Hvis du får et VAT nummer, skal du ikke pålægge moms på ydelser til virksomheder i EU. Husk at få deres VAT number mm, som skal påføres fakturaen.
Salg af ydelser ud af EU er ligeledes momsfrie, såfremt du kan dokumentere, at virksomheden ligger i et land udenfor EU.