Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er influencer arbejde momsfritaget?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Aug 24
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har læst flere steder at influencer arbejde er momsfritaget da det kan sidestilles som journalistisk arbejde, hvor man selv bestemmer hvad man skriver eller siger. 

Er der nogen som kan vejlede mig om dette? 

Jeg har netop overskredet de 50.000 i indtægt for influencer arbejde og skal finde ud af om jeg skal betale moms eller ej.

Alle mine kunder er i andre lande end Danmark. 

Intet af det indhold jeg laver bruges i Danmark, da det er på engelsk og typisk bruges i fx USA. 

Det giver faktisk ingen mening at skulle betale dansk moms.

Hvad tænker i?

Tak

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:33

Normalt er influencer arbejde, hvor der laves reklame for produkter momspligtigt. Der er en afgørelse om en blogger, som skriver og laver opslag, hvilket de færreste influencer gør i dag. 

Så influencer arbejde skal du nok som udgangspunkt se som markedsføring på vegne af andre, som er momspligtigt. 

Se evt denne artikel: https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2024/moms-for-influencere-og-deres-kunder 

Hvis du får et VAT nummer, skal du ikke pålægge moms på ydelser til virksomheder i EU. Husk at få deres VAT number mm, som skal påføres fakturaen.

Salg af ydelser ud af EU er ligeledes momsfrie, såfremt du kan dokumentere, at virksomheden ligger i et land udenfor EU.

Læs evt mere her: https://skat.dk/erhverv/moms/moms-ved-handel-med-udlandet/moms-ved-handel-med-virksomheder/moms-ved-handel-med-lande-uden-for-eu/moms-ved-salg-af-varer-og-ydelser-i-lande-uden-for-eu 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

Det er momspligtig - og ved indtjening fra udlandet skal du angive exportmoms korrekt (ikke opkræve fra momsregistrerede uden for EK). Forskelligt fra EU og uden for EU. Google det

vh John Hannover

Tilmeldt 10. Jul 24
Indlæg ialt: 41
Fra  FindElpriser.dk Skrevet kl. 22:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tillykke med den store milepæl

I sådan et tilfælde som dette, kan der være tale om trælse lærepenge, hvis ikke man får det gjort korrekt tidligst muligt.
Hvis ikke du opkræver moms, hvor du faktisk burde, kan det blive noget rod.

Så hvis du fortsat er i tvivl, vil jeg mene at det er gode penge givet ud at tage en snak med en revisor om hvad der er op og ned.

Ved du om du eller din virksomhed betaler for meget for jeres strøm?

Få op til 3 tilbud på billig strøm hos FindElpriser.dk ⚡

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 17:34

Nok en god idé at tale med en revisor eller dygtig bogholder der har specifik erfaring med influencer. Der kan også være tale om at nogle indtægter - f.eks. royalties - ikke er momspligtige mens andre - f.eks. udfaktureret promotion arbejde - er det.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:42

Influencere betegnes normalt som personer, der lever af at lave markedsføring for virksomheder, hvilket ikke er at betegne som journalistisk arbejde. 

Der er en afgørelse, som siger, at en blogger, der laver blogindlæg, kan være at betegne som en journalist. Men det gælder ikke, hvis du laver markedsføring på Sociale Medier, da det er at betegne som reklame, ikke journalistisk arbejde. 

Salg af ydelser til virksomheder i EU er momsfritaget, husk at få deres VAT number og påfør det på fakturaen.

Salg af ydelser ud af EU er momsfritaget, hvis du kan dokumenteret, at køber er udenfor EU.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Salg af ydelser til virksomheder i EU er momsfritaget, husk at få deres VAT number og påfør det på fakturaen
og husk at indberette hver måned på EU kundens VAT nr i SKAT Eu moms. Mange glemmer den del og idag krydses de oplysinger ofte, også så er der bod

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)