Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man ansætte sine børn og til hvilken løn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Jan 25
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nået til et sted hvor jeg nemt kunne udvide min omsætning i mit aps.

Men det vil betyde at jeg skulel arbejde mere.

det er jeg ikke int. i

Så kunne jeg ansætte en, men det har jeg heller ikke lyst til.

Bl.a. fordi det ville være for let at løbe med mine kunder, hvis man ville det :-)

Derudover har jeg prøvet det før og synes det gav mere bøvl end gavn.

Men min søn på 20 vil godt hjælpe mig i den 2 mdr. periode hvor jeg henter størstedelen af omsætning og hvor jeg godt kunne bruge ´hjælp.

Ham stoler jeg på, så ikke noget problem der.

hans arbejde består i det samme som mig. Administration og salg.

Hvad kan jeg tillade mig at give ham i løn?

I princippet ville jeg gerne give ham 2000 kr. i timen (bare et tal)., men det tænker jeg måske ikke accepteres eller hvad?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47139
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34

over 20 år ja - og til helt samme løn som du ville give enhver anden på samme alder for samme job - rammer du galt rammer skat - 2000 kr i timen er helt galt for en 20 år til administration - snarere 150-200 kr

Du skal holde 100% armslængde ellers får du ikke andet en problem

Ansættelse af en søn er kontrolleret transaktion og må kunne skulle med i skema for kontrollerede transaktioner - for personen/ejer og selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Årslev
Tilmeldt 28. Aug 16
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:54

Hvad hvis søn( eller datter) er 13-15 år, må de så ansættes et par timer om ugen til at rydde op på værksted/ kontor fx? altså ikke til 2000 kr i timen 😀 men til omkring 100kr fx

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29

nej - først når de er 16 - og til en løn andre 16 årige får for samme. Det ER en risiko at løbe hvis skat mener man mangler armslængde, så heller giv alm lommepenge, men fra 16 må man og det skal med i skema kontrollerede transaktioner til skat
Du kan nok forestille dig mange mene det er smart at kunne have fradrag for lommepenge ved at give løn fra ApS - så skat er obs

vh john H

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:18

Cookie - John Hannover:
nej - først når de er 16

Er det et svar til Bo? Hvad skulle forhindre  ham i ansætte 13 til 15 år børn så længe reglerne om arbejdstid overholdes....?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28

jeg kan også huske galt hvis han har ApS. Er han selvstændig siger loven man ikke må ansætte egne børn me ApS kan være anderledes som egen juridisk enhed

jeg vil i alle fald, hvis OK i ApS og det er det nok, være mere end meget forsigtig med både regler om børn i ansættelse OG løn, især hvis ikke der er andre i selskabet til at bevise de er på arbejde, igen ud fra armslængde. i ejer alene ApS ville JEG ikke rode med det ganske ærligt - med flere ansatte og egentlig arbejde udført ville jeg turde

Selvstændige må ikke

vh john H 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 18:47
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48

Ravn:
   jeps og den er vigtig - men det er ikke den der forbyder selvstændige at ansætte egne børn under 16 

Det er C.A.9.4 Forældres løn til deres børn - info.skat.dk

Som siger 

Et barn, der ikke er fyldt 15 år ved indkomstårets begyndelse, beskattes ikke af løn for arbejde i forældrenes erhvervsvirksomhed. Tilsvarende har forældrene ikke fradrag for lønudgiften. Se KSL § 5, stk. 3. Dette gælder også ved beskæftigelse for stedforældre, plejeforældre samt adoptivforældres erhvervsvirksomhed.

Reglen gælder også, hvis barnet arbejder for den af forældrene, der ikke har forældremyndigheden.

Den har - som det ses hovedaktionær med

Den betyder at barnet skal være fyldt 15 år ved årets start, og altså fylde 16 i året, ikke kan beskattes i egen virksomhed eller når famllies tilmed - og af samme årsag har arbejdsgiver ikke fradrag for lønnen = reelt de kan ikke ansættes og lønnes, det er lommepenge

Jeg huskede måske ApS var ok men som jeg lige læser her, er de omfattet

vh John H

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50

ja  vigtigt regel -  men reglen der tales om her er her fra C.A.9.4 Forældres løn til deres børn - info.skat.dk så fyldt 15 ved årets start, ellers ikke skat for bank eller fradrag for arbejdsgiver = lommepenge

Ved ikke hvorfor link tekst blev så stor, men lev med det :) For selskaber er der undtagelser se under afsnit hovedaktionær - men JEG ville ikke rode mig ud i det

Et barn, der ikke er fyldt 15 år ved indkomstårets begyndelse, beskattes ikke af løn for arbejde i forældrenes erhvervsvirksomhed. Tilsvarende har forældrene ikke fradrag for lønudgiften. Se KSL § 5, stk. 3. Dette gælder også ved beskæftigelse for stedforældre, plejeforældre samt adoptivforældres erhvervsvirksomhed.

Reglen gælder også, hvis barnet arbejder for den af forældrene, der ikke har forældremyndigheden.

vh Jh

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 22:47
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det link siger jo ikke noget om at de ikke må ansættes. Det siger bare at virksomheden ikke har skattemæssigt fradrag for lønnen. Og at barnets lønindtægt  beregnes skattemæssigt med forældrenes. Så ja i princippet lommepenge men ikke et forbud mod ansættelse.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)