Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed: forskel på løn og drift

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Dec 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino.

Her kommer et sikkert ganske idiotisk spørgsmål! Men jeg skal lige være sikker, inden jeg kaster mig ud i noget....

Jeg arbejder som freelancer i mediebranchen, og jeg vil stifte en enkeltmandsvirksomhed.

Lad os sige, at jeg en måned udfører et stykke arbejde i virksomheden, sender en faktura og modtager, lad os sige, 15.000 kroner for arbejdet som b-honorar.

Af de 15.000 kroner vil jeg gerne betale nogle månedlige omkostninger i firmaet: min kontorleje, nogle driftsomkostninger, etc. Lad os sige at det samlet bliver 5.000 kroner den måned.

Derudover vil jeg gerne betale 10.000 i løn til mig selv den måned.

Betaler jeg så skat af de 10.000 lønkroner og lader de 5.000 skattefrit blive en del af virksomhedens budget på en anden konto i min bank? Eller har jeg totalt misforstået systemet?

Tak for hjælpen med dette meget simple spørgsmål...

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47028
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:08

du starter i gal ende. 
Er du lønmodtager eller honorarmodtager, så har du ikke fradrag for omkostninger,, de er så under ligningsmæssige fradrag og begrænsede
Du bestemmer ikke selv om du er lønmodtager eller selvstændig - det er der strenge skatteregler for https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

ER du selvstændig fakturerer du med moms og har momsfradrag og der fører du regnskab . indtægter minus udgifter, begge dele uden moms.

Udgifter er her f.eks kontorleje uden i byen og andre helt direkte omkostninger

Du beskattes af overskud uanset hvad du hæver

Der er ikke noget med løn. Du indberetter forventet overskud i forskud og så nedsættes dit fradrag til 0 og derefter kommer der b skatteopkrævninger

Når du har angivet f.eks 100.000 i overskud for årer, så kan du nu hæve 100.000 kr i mellemregning, for det er der så betalt skat af

Du skal nok sidde lidt med en økonimiperson. Du kan læse meget mere om skat og moms og alt andet - i let læst ebog om personlig virksomhed for helt små penge https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1734
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 22:29

Når du har en virksomhed, er det ikke B-honorar, så er det omsætning i din virksomhed.

Her er alt overskud dit og du bliver hvert år beskattet af overskuddet -også selv om du ikke har overført det til din private konto.

Opretter du et ApS er reglerne helt anderledes.

Der er dog virksomhedsbeskatningsordningen, hvor du kan lade overskud stå uden at blive beskattet, så du kan investere dem i den fortsatte drift.

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:38
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Jonas Jørgensen:

Der er dog virksomhedsbeskatningsordningen, hvor du kan lade overskud stå uden at blive beskattet, så du kan investere dem i den fortsatte drift.

ikke uden - men med 22% avonto skat og revisor eller tilsvarende anbefales stærkt

Mit eget fulde svar i tråden er udtaget til "gennemgang)?

vh John H

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1734
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 22:40
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Synes nok den lå lige til højrebenet for dig John, men tænkte du nok kom og supplerede.

Tak for at bidrage!

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 2 person

thomastog:
Lad os sige, at jeg en måned udfører et stykke arbejde i virksomheden, sender en faktura og modtager, lad os sige, 15.000 kroner for arbejdet som b-honorar

det gør du ikke hvis du har CVR - honorar er til CPR personer - CVR er faktura du bogføre som indtægt i lovpligtigt regnskabsprogram

thomastog:
Af de 15.000 kroner vil jeg gerne betale nogle månedlige omkostninger i firmaet: min kontorleje, nogle driftsomkostninger, etc. Lad os sige at det samlet bliver 5.000 kroner den måned.
Så længe det er 100% rent erhvervsrelaterede udgifter bogføres de som udgift i rengskabsprogrammet

thomastog:
Derudover vil jeg gerne betale 10.000 i løn til mig selv den måned.

Betaler jeg så skat af de 10.000 lønkroner og lader de 5.000 skattefrit blive en del af virksomhedens budget på en anden konto i min bank? Eller har jeg totalt misforstået systemet?

Ja . du skal forskudsregistrere dit overskud og så trækkes skatten ved nedsat fradrag og B skatteopkrævniger, ellers låser skat dit forskud så du ikke kan styre den fremover
Om du hæver 1 mio eller ej har intet at sige i personlig virksomhed hvor det sker i status og ikke er indtægt eller udgift

Du kan sætte dig meget mere ind i personlig virksomhed i letlæst ebog inkl skat og moms og meget mere https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html til download for småpenge

Eneste pegefinger mere - hvis skat kan mene du ikke er selvstændig men fakturerer for at undgå løn fra en arbejdsgiver, så tabes alle fradrag som selvstændig omg
Det er derfor vigtigt at have en god del kunder og have anden risiko som selvstændig, end at kunden måske ikke betaler

God vind med det
vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)