Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed: forskel på løn og drift

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Dec 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino.

Her kommer et sikkert ganske idiotisk spørgsmål! Men jeg skal lige være sikker, inden jeg kaster mig ud i noget....

Jeg arbejder som freelancer i mediebranchen, og jeg vil stifte en enkeltmandsvirksomhed.

Lad os sige, at jeg en måned udfører et stykke arbejde i virksomheden, sender en faktura og modtager, lad os sige, 15.000 kroner for arbejdet som b-honorar.

Af de 15.000 kroner vil jeg gerne betale nogle månedlige omkostninger i firmaet: min kontorleje, nogle driftsomkostninger, etc. Lad os sige at det samlet bliver 5.000 kroner den måned.

Derudover vil jeg gerne betale 10.000 i løn til mig selv den måned.

Betaler jeg så skat af de 10.000 lønkroner og lader de 5.000 skattefrit blive en del af virksomhedens budget på en anden konto i min bank? Eller har jeg totalt misforstået systemet?

Tak for hjælpen med dette meget simple spørgsmål...

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47028
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:08

du starter i gal ende. 
Er du lønmodtager eller honorarmodtager, så har du ikke fradrag for omkostninger,, de er så under ligningsmæssige fradrag og begrænsede
Du bestemmer ikke selv om du er lønmodtager eller selvstændig - det er der strenge skatteregler for https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

ER du selvstændig fakturerer du med moms og har momsfradrag og der fører du regnskab . indtægter minus udgifter, begge dele uden moms.

Udgifter er her f.eks kontorleje uden i byen og andre helt direkte omkostninger

Du beskattes af overskud uanset hvad du hæver

Der er ikke noget med løn. Du indberetter forventet overskud i forskud og så nedsættes dit fradrag til 0 og derefter kommer der b skatteopkrævninger