Lad os sige, at jeg en måned udfører et stykke arbejde i virksomheden, sender en faktura og modtager, lad os sige, 15.000 kroner for arbejdet som b-honorar.
Af de 15.000 kroner vil jeg gerne betale nogle månedlige omkostninger i firmaet: min kontorleje, nogle driftsomkostninger, etc. Lad os sige at det samlet bliver 5.000 kroner den måned.
Derudover vil jeg gerne betale 10.000 i løn til mig selv den måned.
Betaler jeg så skat af de 10.000 lønkroner og lader de 5.000 skattefrit blive en del af virksomhedens budget på en anden konto i min bank? Eller har jeg totalt misforstået systemet?
Tak for hjælpen med dette meget simple spørgsmål...
du starter i gal ende. Er du lønmodtager eller honorarmodtager, så har du ikke fradrag for omkostninger,, de er så under ligningsmæssige fradrag og begrænsede Du bestemmer ikke selv om du er lønmodtager eller selvstændig - det er der strenge skatteregler for https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
ER du selvstændig fakturerer du med moms og har momsfradrag og der fører du regnskab . indtægter minus udgifter, begge dele uden moms.
Udgifter er her f.eks kontorleje uden i byen og andre helt direkte omkostninger
Der er dog virksomhedsbeskatningsordningen, hvor du kan lade overskud stå uden at blive beskattet, så du kan investere dem i den fortsatte drift.
17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Synes nok den lå lige til højrebenet for dig John, men tænkte du nok kom og supplerede.
Tak for at bidrage!
17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Lad os sige, at jeg en måned udfører et stykke arbejde i virksomheden, sender en faktura og modtager, lad os sige, 15.000 kroner for arbejdet som b-honorar
det gør du ikke hvis du har CVR - honorar er til CPR personer - CVR er faktura du bogføre som indtægt i lovpligtigt regnskabsprogram
thomastog:
Af de 15.000 kroner vil jeg gerne betale nogle månedlige omkostninger i firmaet: min kontorleje, nogle driftsomkostninger, etc. Lad os sige at det samlet bliver 5.000 kroner den måned.
Så længe det er 100% rent erhvervsrelaterede udgifter bogføres de som udgift i rengskabsprogrammet
thomastog:
Derudover vil jeg gerne betale 10.000 i løn til mig selv den måned.
Betaler jeg så skat af de 10.000 lønkroner og lader de 5.000 skattefrit blive en del af virksomhedens budget på en anden konto i min bank? Eller har jeg totalt misforstået systemet?
Ja . du skal forskudsregistrere dit overskud og så trækkes skatten ved nedsat fradrag og B skatteopkrævniger, ellers låser skat dit forskud så du ikke kan styre den fremover Om du hæver 1 mio eller ej har intet at sige i personlig virksomhed hvor det sker i status og ikke er indtægt eller udgift
Eneste pegefinger mere - hvis skat kan mene du ikke er selvstændig men fakturerer for at undgå løn fra en arbejdsgiver, så tabes alle fradrag som selvstændig omg Det er derfor vigtigt at have en god del kunder og have anden risiko som selvstændig, end at kunden måske ikke betaler
God vind med det vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER