Jeg er i en situation hvor jeg har brug for et deltids arbejde ved siden, af min virksomhed. I den forbindelse har jeg søgt arbejde hos forskellige virksomheder. Det skal siges, at de jobs jeg har søgt er ufaglærte jobs. For at gøre det kort, så er der i det her tilfælde tale om et ret stort rengøringsfirma med en omsætning på adskillige hundrede millioner kroner. Min tanke var, at hvis jeg skal gøre rent i et halvt års tid til 160 i timen, så er det fint for mig - bare jeg kan tjene lidt ekstra ved siden af. Samtalen forløber sig egentlig fint. Jeg bliver vist rundt på det sted, hvor jeg skal gøre rent. Jeg får af vide, at det er en sportshal jeg skal gøre rent og at jeg har 2 timer til det. Hun viser mig så rundt i sportshallen og fortæller mig hvad jeg skal gøre. Hvordan jeg starter maskinen, skal tørre vinduer af, tørre støv af, skrabe harpiks af og alle de ting der nu hører sig til i en sportshal. Derudover har sportshallen tribuner og trapper som skal støvsuges og vaskes. Fint nok. Derefter viser hun mig kantinen, gangene, damernes omklædning, mændenes omklædning, brusekabinerne, 4 toiletter, en "hyggestue" og 2 andre smårum. Hun fortæller, at hele omklædningen + brusekabiner skal skummes og skylles ned hver dag. At alle toiletter skal grundig rengøres, at sofaer og hynder skal løftes på daglig basis og støvsuges. At alle vinduer jeg støder på i rummene skal vaskes ned med en klud. At alle vægge skal gennemgås for eventuelle pletter og vaskes ned. At alle gange skal støvsuges og vaskes. Dog "kun" vaskes 3 gange i ugen. Alle flade overflader skal tørres af på daglig basis. Kantinen skal bruges specielle rengøringsmidler. Derefter fortæller hun mig, at alt hun nu har vist mig er mine arbejdsopgaver og at jeg har 2 timer til det hele hver dag. Hun viser mig nogle klistermærker ved dørene med nogle tal, hvor der bogstaveligt talt er krydset af i alle felter på næsten alle dage. Okay. Jeg er absolut IKKE den langsomste arbejder i verden. Jeg er ret hurtig af natur. Men om jeg NOGENSINDE vil tro på, at en person NOGENSINDE ville kunne gøre ALT det hun bad mig om på 2 timer? Nej - aldrig! Altså alene hallen skal fejes med kost/moppe før maskinen på køres på. Maskinen skal køres over 2 gange. Ovenstående er ikke mit problem som sådan. Det der sker NU er mit problem. Jeg spørger hende ad om der nogensinde er nogen der når alt det på 2 timer? Til det siger hun direkte til mig, at der aldrig er nogen der kan nå det på 2 timer. Men at det er sådan aftalen med hallen/kommunen er. Jeg spørger hendes så ind til overarbejde, hvis det nu tager mere end 2 timer. Her siger hun, at hvis det tager mere end 2 timer. Så er det på egen regning. Hun fortæller, at der ofte er børn eller unge der har "splittet det hele" ad og det nogle gange har taget 4 og 5 timer, at gøre rent. Men sådan er vilkårene og at man bliver betalt for 2 timer uanset hvad. Tager det længere tid er det mit problem. Her skal det nævnes, at jeg altså vil være deltids-ANSAT. Ikke underleverandør eller noget i den stil. Direkte ansættelseskontrakt. Men det stopper ikke her. Fordi hun fortæller mig så, at der skal gøres rent når hallen er lukket. Det vil sige fra klokken 22 til klokken 05. Så jeg må sådan set selv vælge, hvornår i dette tidsrum jeg vil gøre det, så længe hallen står klar klokken 05. Her spørger jeg så ind til, aften/nattetillæg. Hun fortæller mig, at de ikke får refunderet aften/nattetillæg, så jeg skal arbejde mellem 22 og 05 men i kontrakten vil der stå fra 06-08. Det stiller jeg selvfølgelig spørgsmål til. Hun fortæller, at det simpelthen vil være for dyrt for dem, at betale tillæg. At det er sådan de kommer uden om det på. Jeg spørger hende direkte om, om de er ude på, at snyde deres ansatte. Til det siger hun, at man jo bare kan sige nej til jobbet - at det er mit eget valg, at jeg vil arbejde nat. Dertil fortæller jeg hende, at det jo er dem der har lavet kontrakten med hallen/kommunen, så den kun fungerer om aftenen/natten. Hvordan det kan være medarbejderens problem? Hun fortæller, at de jo gør det samme ved børnehaver og skoler. At man har 4 timer til, at gøre en HEL stor børnehave ren - inklusiv hygiejnerengøring af f.eks køkken og specielrengøring på nogle stuer. Her siger hun, at kontrakten altid vil sige, at man starter arbejdet klokken 14.00 eller 15.00, men at man reelt først møder klokken 18, da det er der instutionen er tom. Her er der heller ikke aften-tillæg. Igen er overarbejde også ens eget problem. Uanset om samtlige børn har tømt deres gummistøvler ud over alle gulve i samtlige rum og kastet spaghetti på alle vægge i hele bygningen. Hun fortalte det her, som var det den mest almindelige og normale praksis. Jeg spurgte hende igen ad om hvordan de nogensinde fik nogen til, at arbejde under de her vilkår? Hun fortæller så, at de primært ansætter folk fra Polen og Rumænien. Jeg sagde nej tak til jobbet og gik min vej. Mit spørgsmål er: Er det social dumping? Eller hvad kalder man det her? |
tabt:Jeg spørger hende ad om der nogensinde er nogen der når alt det på 2 timer? Til det siger hun direkte til mig, at der aldrig er nogen der kan nå det på 2 timer. Men at det er sådan aftalen med hallen/kommunen er. Jeg spørger hendes så ind til overarbejde, hvis det nu tager mere end 2 timer. Her siger hun, at hvis det tager mere end 2 timer. Så er det på egen regning.
Jeg vil kalde det tæt på.
Og ville jeg have sagt: Du kan lave det selv, eller find en anden at tage r på.
Du får for 2 timer = kr. 320,00. Vedkommende ved godt at det tager længere tid. Så måske 4 timer, så er du på kr. 80,00. 5 timer, jamen så løb væk.
Du skal jo beskattes af beløbet.