Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af enkeltmandsvirksomhed - træk privat købt værktøj ind i virksomheden

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 24
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
jeg har de sidste par år som hobby lavet lidt møbler og andet af træ. I starten var det ting jeg byggede til os selv, men det sidste års tid er jeg også begyndt at sælge lidt, og det tager til over tid.

Jeg tænker derfor at det begynder at give mening for mig at få lavet et CVR nummer og blive momsregistreret. Omsætningen er relativ beskeden, og overskud bruges til at købe nye materialer og opgradere maskinerne løbende.

Jeg havde for lidt tid siden en kort snak, hvor jeg køber noget træ. Han fortalte han var startet ud på samme måde som jeg, og der var en fordel ved at starte det som virksomhed og blive momsregistreret, selvom det ikke kræves pga. lav omsætning. Han nævnte noget med at jeg kunne trække maskiner ind købt de sidste par år og få en eller anden form for moms-/skattemæssig fordel ved det. Jeg har aldrig drevet virksomhed før, så jeg er lidt usikker på hvad jeg kan og ikke kan i forbindelse med opstart. Til info har jeg købt maskiner fra ny for cirka 50.000,- hen over de sidste 2 år - ved ikke om beløb har nogen betydning. Derudover har jeg købt nogle brugte maskiner, som jeg så ikke har faktura på, og derved ikke tænker jeg kan gøre noget med.

Jeg har også nogle materialer (planker) liggende - noget købt hos firmaer og noget købt af privat. Dog har jeg ikke faktura på dette. Til sidst har jeg en hel masse småting som tvinger, skinner, slibepapir, skruer, bolte, savklinger osv. - meget købt digitalt og kan derved grave faktura frem, men det er svært at adskille hvad der er forbrugt allerede og hvad jeg har "på lager".

Så er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvilke muligheder jeg har, ud fra denne liste:
- Maskiner købt med faktura for cirka 50.000,- hen over de sidste cirka 2 år
- Træ der bruges til at lave produkterne med. Det meste købt af virksomhed, men hvor jeg ikke har faktura (det jeg har liggende har værdi på cirka 10.000)
- Småting der bruges til at behandling og i produkter (der er måske købt for 10.000,- over de sidste år, men det er ikke til at sige hvor meget der er helt forbrugt, og hvor stor andel der er klar til brug - har faktura på en stor del af det)

Jeg tænker ikke der kan gøres det store med de sidste to punkter - jeg forestiller mig det bare indgår "gratis" - dvs. jeg kommer til at betale salgsmoms når jeg sælger noget, selvom jeg ikke har trukket købsmoms fra. Er det korrekt?

Men hvordan med den store post - maskinerne :)

På forhånd mange tak.

Mvh.
Morten
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12792
Skrevet kl. 10:40
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46965
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48

[/quote]

Knirkegaard:
eg har de sidste par år som hobby lavet lidt møbler og andet af træ. I starten var det ting jeg byggede til os selv, men det sidste års tid er jeg også begyndt at sælge lidt, og det tager til over tid.

her har du vel et regnskab, og i det indgår dine indtægter og dine køb af materialer som værdi, og for de materialer der er brugt, indgår de som en udgift . men ikke de på lager

Knirkegaard:
Jeg har også nogle materialer (planker) liggende - noget købt hos firmaer og noget købt af privat. Dog har jeg ikke faktura på dette. Til sidst har jeg en hel masse småting som tvinger, skinner, slibepapir, skruer, bolte, savklinger osv. - meget købt digitalt og kan derved grave faktura frem, men det er svært at adskille hvad der er forbrugt allerede og hvad jeg har "på lager".
den del ville jeg opgive at tage ind - det forudsætter i alle fald, at du for hver ting finder pris på markedet - og da du har solgt privat inden, og noget er forsvundet, skal det jo som i første svar, var redegjort for allerede den gang i det private regnskab

[quote user="Knirkegaard"]Så er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvilke muligheder jeg har, ud fra denne liste:
- Maskiner købt med faktura for cirka 50.000,- hen over de sidste cirka 2 år
- Træ der bruges til at lave produkterne med. Det meste købt af virksomhed, men hvor jeg ikke har faktura (det jeg har liggende har værdi på cirka 10.000)
- Småting der bruges til at behandling og i produkter (der er måske købt for 10.000,- over de sidste år, men det er ikke til at sige hvor meget der er helt forbrugt, og hvor stor andel der er klar til brug - har faktura på en stor del af det)

Du skal så finde samme maskiner brugt - hvis du kan og vise hvad de vil koste i dag, og sælge dem ind til den pris - og samme med produkter, men her må du holde dig til det som er helt ubrug og uåbnet, og igen kunne bevise prisen på sagen i dag. Kan du ikke det, får du klart underkendt af skat

De indgår så i dit CVR uden moms OG ikke som udgift, men som varelager og maskiner der skal afskrives osv

Om det er alt besværet, og risiko for at skat forkaster prissætning og du får mere rod end gavn, er jeg usikker på - jeg tror jeg holdt mig til maskinerne alene og kun hvis du kan bevise prisen på en samme maskine i samme alder i handel idag og forudsat, du ikke har trukket noget af det fra, da du forhåbentlig lavede regnskab til skat for aktiviteten inden CVR (og vil skat jo givet checke hvis de laver kontrol af dit CVR med de ting indlagt)

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 24
Skrevet kl. 17:38
@Ravn

Mange tak for den information - jeg var ikke klar over der fandtes sådanne tilbud. Det vil jeg klart undersøge nærmere
Tilmeldt 31. Oct 24
Skrevet kl. 18:05
@John
Mange tak for super godt svar.

Maskinerne var i første omgang købt for at jeg kunne lave et spisebord, nogle arbejdsborde osv. til mig selv. Det endte med at jeg blev ret vild med "snedkeriet" og lavede mere til os selv og det blev til en hobby.

Jeg har som sådan ikke lavet regnskab nej, da det har været ganske få salg og ingen overskud overhovedet eller der har selvfølgelig været en beskeden indtjening på de ting der er solgt, som så er gået til at købe en ny maskine fx - men havde jeg ført regnskab, så ville det have ledt til et underskud uden tvivl, men omvendt er der selvfølgelig så nogle aktiver i form af primært maskiner, som gør at der alligevel har været et lille overskud hvis man tæller værdien af dem med. Men altså, bare for at få lidt kontekst, så snakker vi en omsætning i størrelsesordenen omkring 30.000,-... så det er hvad jeg vil kalde meget lidt. Og jeg har nok købt lidt dyrere maskiner end hvad mit behov var, men man skal jo ikke gå ned på grej :)

Jeg ville blot nævne hele historien og få noget input, men jeg havde egentlig også kun tænkt det var muligt at gøre noget med maskinerne.

Så hvis man forestillede sig at jeg kun havde lavet ting til os selv med de maskiner, og ville starte enkeltmandsvirksomhed og købe maskinerne ind - så hører jeg at jeg skal ud og finde prisen på samme maskine med samme alder, og til den pris kan jeg så købe maskinen ind i virksomheden.

Jeg tænker du har helt ret i at det ikke kan betale sig at bøvle med de mindre ting og materialerne - jeg tænker det i bedste fald er småbeløb og måske et par tusinde kroners fordel der vil kunne opnås, så det tror jeg simpelthen er mere rod end gavn.

"De indgår så i dit CVR uden moms OG ikke som udgift, men som varelager og maskiner der skal afskrives osv" - kan du sætte lidt flere ord på hvad det praktisk betyder? Lad os antage at jeg kan finde tilsvarende maskiner til salg brugt og de total set løber op i 30.000,- (de er alle nyere, så det skulle være let at finde folk der sælger tilsvarende og derved en retvisende pris). Køber jeg dem ind til 30.000,- og kan trække momsen ud af dem? Dvs. de står til en værdi på 24.000,-... og så afskriver jeg det over fx 4 år?

Mange tak for hjælpen - jeg sætter meget pris på det.

Mvh Morten
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:16

Knirkegaard:
Jeg har som sådan ikke lavet regnskab nej, da det har været ganske få salg og ingen overskud overhovedet eller der har selvfølgelig været en beskeden indtjening på de ting der er solgt, som så er gået til at købe en ny maskine fx - men havde jeg ført regnskab, så ville det have ledt til et underskud uden tvivl, men omvendt er der selvfølgelig så nogle aktiver i form af primært maskiner, som gør at der alligevel har været et lille overskud hvis man tæller værdien af dem med. Men altså, bare for at få lidt kontekst, så snakker vi en omsætning i størrelsesordenen omkring 30.000,-... så det er hvad jeg vil kalde meget lidt. Og jeg har nok købt lidt dyrere maskiner end hvad mit behov var, men man skal jo ikke gå ned på grej :)
opdager skat det - og det øger du jo risiko for ved at sælge tingene ind, så synes de IKKE det er fint uden regnskab og tror på dit underskud. De kan sagtens så sætte oms meget højere og klart overskud, og du kan ikke modbevise det

Afskrivning under ca 31 t er straks og dermed udgift straks, derover med 25% pr år

Varelager skal tælles op 31/12 og flyttes fra vareindkøb til værdi af varelager som lagerreguler9ing

Tag og brug mindst dinero plus så du har support, du kan komme galt af sted med selv at føre regnskab uden mere viden om det

vh John Hannover

Tilmeldt 31. Oct 24
Skrevet kl. 22:32
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person
Hej igen John,
endnu engang mange tak for svar. Jeg har ført en liste i tekstform med de ting jeg har solgt og deres pris - ligeledes har jeg faktura'er på alle de lidt dyrere maskiner, men et decideret regnskab har jeg ikke ført - det kan jeg så forstå nu at jeg burde have gjort.

Jeg vil dog ret let ud fra denne liste (omsætning - evt matchet mod indbetalinger på fx mobilepay), fakturaer på maskiner, og fx overførsler for de dyre materialer (træ) vise at mine udgifter overgår min indtjening og der derved ikke har været noget overskud. Der er jo digitale overførsler på det hele, så der kan vel reelt set laves et nogenlunde retvisende regnskab på bagkant - dog et regnskab som ikke er til min fordel, da det ikke vil indeholde alle de mindre udgifter.

Da jeg solgte de første par ting til bekendte var jeg inde og søge lidt på regler for beskatning. Det jeg fandt fra skat var "Hobbyvirksomhed beskattes efter praksis af nettoindkomsten (overskuddet), jf. SL § 4. Nettoindkomsten er indtægt efter fradrag af udgifter forbundet med hobbyvirksomheden (kildeartsbegrænset)". Da jeg allerede havde købt mange maskiner, solgte et par ting til mellem 500 og 2000,- til en start, hvor cirka 60% er gået til materialer / forbrugsvarer, så har jeg ganske simpelt ikke tænkte det gav mening at lave regnskab - der er så lang vej op til de udgifter jeg har haft, at jeg ikke kom i nærheden af et overskud.

Nu er jeg der hvor jeg har solgt lidt mere, der kommer flere henvendelser og interesse, tingene der laves er lidt større. Jeg vil derfor gerne tage det skridtet videre.

Jeg kan forstå jeg har lavet en fejl ved ikke at føre regnskab på min hobby - med det i baghovedet kan det også være jeg bare skal slå en streg over de maskiner jeg allerede har. Dvs. starte virksomheden og ikke gøre i at købe dem ind, men bare benytte dem til produktionen. Når jeg så en dag sælger dem, så gør jeg det privat, men de nye maskiner jeg så køber som erstatning, kan jeg købe med mit cvr nummer. Træet jeg har stående ved jeg ikke hvad jeg så skal gøre med - jeg kan selvfølgelig bare bruge det, men det er lidt træls at have betalt moms af det, og skulle betale moms igen hvis de laves til produkter der sælges af virksomheden, men det er måske det letteste. Alternativt kan jeg forsøge at sælge det privat til samme pris og købe tilsvarende igen med cvr nummeret så det kommer korrekt ind med faktura og derved undgå dobbeltmoms.

Jeg skal i løbet af november have købt noget nyt træ, så jeg tænker at jeg bør få lavet cvr nummeret til en start, og så kan jeg få købt det med faktura.

Jeg har også en helt klar plan om at bruge dinero til at styre det... jeg vil ikke være i stand til at styre det uden noget hjælp af den slags. Jeg har registreret mig derinde for nogle dage siden, men mangler cvr nummer og regnskabsår osv. for rigtigt at kunne dykke ned i det.

Endnu engang mange tak.

Mvh Morten
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:52
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

du gør ret - så det ender sikkert fint
God vind med det

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12792
Skrevet kl. 14:45

Knirkegaard:
Mange tak for den information

Velbekomme.  

Det vil nok være en meget god ide at tage et ivæksætter og eller regskabskursus, så du lære de helt fundamentale ting mht. moms/ regnskab samt det er drive firma. 

Så vil du være langt bedre rustet til at starte firma. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)