jeg har de sidste par år som hobby lavet lidt møbler og andet af træ. I starten var det ting jeg byggede til os selv, men det sidste års tid er jeg også begyndt at sælge lidt, og det tager til over tid. Jeg tænker derfor at det begynder at give mening for mig at få lavet et CVR nummer og blive momsregistreret. Omsætningen er relativ beskeden, og overskud bruges til at købe nye materialer og opgradere maskinerne løbende. Jeg havde for lidt tid siden en kort snak, hvor jeg køber noget træ. Han fortalte han var startet ud på samme måde som jeg, og der var en fordel ved at starte det som virksomhed og blive momsregistreret, selvom det ikke kræves pga. lav omsætning. Han nævnte noget med at jeg kunne trække maskiner ind købt de sidste par år og få en eller anden form for moms-/skattemæssig fordel ved det. Jeg har aldrig drevet virksomhed før, så jeg er lidt usikker på hvad jeg kan og ikke kan i forbindelse med opstart. Til info har jeg købt maskiner fra ny for cirka 50.000,- hen over de sidste 2 år - ved ikke om beløb har nogen betydning. Derudover har jeg købt nogle brugte maskiner, som jeg så ikke har faktura på, og derved ikke tænker jeg kan gøre noget med. Jeg har også nogle materialer (planker) liggende - noget købt hos firmaer og noget købt af privat. Dog har jeg ikke faktura på dette. Til sidst har jeg en hel masse småting som tvinger, skinner, slibepapir, skruer, bolte, savklinger osv. - meget købt digitalt og kan derved grave faktura frem, men det er svært at adskille hvad der er forbrugt allerede og hvad jeg har "på lager". Så er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvilke muligheder jeg har, ud fra denne liste: - Maskiner købt med faktura for cirka 50.000,- hen over de sidste cirka 2 år - Træ der bruges til at lave produkterne med. Det meste købt af virksomhed, men hvor jeg ikke har faktura (det jeg har liggende har værdi på cirka 10.000) - Småting der bruges til at behandling og i produkter (der er måske købt for 10.000,- over de sidste år, men det er ikke til at sige hvor meget der er helt forbrugt, og hvor stor andel der er klar til brug - har faktura på en stor del af det) Jeg tænker ikke der kan gøres det store med de sidste to punkter - jeg forestiller mig det bare indgår "gratis" - dvs. jeg kommer til at betale salgsmoms når jeg sælger noget, selvom jeg ikke har trukket købsmoms fra. Er det korrekt? Men hvordan med den store post - maskinerne :) På forhånd mange tak. Mvh. Morten |
Knirkegaard:Jeg har aldrig drevet virksomhed før, så jeg er lidt usikker på hvad jeg kan og ikke kan i forbindelse med opstart.
Jeg vil anbefale at at du starter med et iværksætter kursus, så du lære alle de basale men nødvendige ting mht. at opstarte og drive en virksomhed.
Du kan også få hjælp hos dit lokale Erhvervshus som yder gratis rådgivning.
https://virksomhedsguiden.dk/content/kort-over-oekosystemet/?erhvervsfremmeklasser=erhvervshuse
Hilsen Ravn