Hej Jeg ønsker at opstarte en virksomhed, som jeg kan drive ved siden af mit fuldtidsarbejde. Jeg ønsker kort og godt at købe en traktor med en række forskellige redskaber og tilbyde min hjælp. Jeg aner ikke, hvor jeg kommer til at lægge i omsætning. Sandsynligvis under 50.000,- Jeg kommer til at få en del omkostninger ifbm. opstart og er i tvivl om, hvordan jeg skal registrere mig mest hensigtsmæssigt ift. skat og moms. Opstartsomkostninger vil komme på minimum 150.000,- (eks. moms) Kan det betale sig, at lade sig frivilligt momsregistrere mhp. at få refunderet momsen ifbm. indkøb af maskiner m.m.? Er PMV er godt alternativ? Er der mulighed for at afskrive sine opstartsudgifter over flere år i et PMV? Jeg er foreløbigt kommet frem til, at det virker mest hensigtsmæsssigt at oprette et momsregistreret PMV. Således kan jeg få refunderet momsen på indkøb af maskiner. |
Lyder som momsreg EMV - Lyder ikke smart med under 50 t i omsætning om året og så start omk på 150.000 kr. Husk sammenhængende udstyr skal afskrives med 25% osv
Du skal så enten jo have mange år før du har overskud - og skal vil måske stille spørgsmål ved de kæmpe momsfradrag og små momsindtægter over første flere år - jeg fatter det slet ikke - og kan du bruge traktoren på egen grund, kommer skat at kræve den enten privat eller delvist privat
Jeg synes du skal betale en revisor for helt konkret rådgivning, for projektet er ikke forståeligt for mig
vh John Hannover