Kære Amino'er, Jeg står med et nyopstartet enkeltmandsfirma hvor jeg gerne vil udføre nyetablering og vedligehold af udendørs arealer. Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål med opstarten. - Jeg har rådført mig hos mit lokale erhvervshus i Århus som desværre kun kan tilbyde mig et møde til oktober.
På forhånd tak for besvarelser.
|
Hej Mikkel
Det er nogle gode spørgsmål du har:
1. Opsætning af bank
Dinero har bankintegration til din virksomheds netbank. Så jeg vil foreslå at anvender denne. Jeg vil foreslå at du fakturer igennem Dinero, således skal dine indbetalinger blot udligne dine fakturaer under debitorer. Det samme vil jeg anbefale at du bogfører kreditorer ind, således at du blot udligner betalinger via kreditorer i balancen.
2. Lån virksomhed
Her vil jeg anbefale at du opretter en mellemregningskonto under passiver, som du bogfører de lånte penge fra privat .
3. Bil
Du skal overveje om det bedst kan betale sig for dig at købe bilen privat og modtage skattefri kørselsgodtgørelse eller Erhverv samt blive beskattet af fri bil. Umildbart vil jeg tro den bedste løsning skattemæssigt for dig er at købe en bil privat, som du kan få kørselsgodtgørelse for.
4. VSO
VSO er ikke noget du skal beslutte nu, men noget du skal beslutte i forbindelse med indlevering af din selvangivelse. Jeg vil foreslå at du ser det an indtil i foråret. Det er også muligt at skifte beskatningsform et senere år.
Håber ovenstående giver mening. Ellers er du velkommen til at sende en personlig besked, så vil jeg gerne give flere råd.