Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart firma - Køb fra Sverige

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har gået og købt og solgt lidt varer på hobbybasis og har fået lidt blod på tanden.

Jeg har fået mulighed for at købe varer fra firma i Sverige og er dermed nødt til at have et CVR.

Som jeg forstår det opretter jeg firma, køber varen i Sverige uden de pålægger moms. Jeg indberetter EU moms og denne "går i 0".

Køber jeg fx en vare til 1000 kr så afregner jeg 1000 kr med svensk firma - indberetter Eu moms - så langt så godt.
Når denne vare sælges til fx 2000 til privatperson i dk så bogfører jeg salget til 1600+moms og skal dermed afregne 400kr i moms og har 600kr i overskud.

Kan også se at der er en forskel om jeg sælger for over eller under 50.000? Har det nogen indvirkning ifht køb i Sverige uden moms.

Er der noget jeg overser som har indvirkning på forretningen.?

På forhånd tak fra en helt newbie

Mvh Christensen
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 23:41

Christensen10:
Kan også se at der er en forskel om jeg sælger for over eller under 50.000? Har det nogen indvirkning ifht køb i Sverige uden moms.

Grænsen på 50.000 DKK (årlig omsætning) er på hvornår du skal lade dig moms registrere. Skal du købe vare i Sverige uden moms skal du naturligvis være moms registreret. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31

Christensen10:
Køber jeg fx en vare til 1000 kr så afregner jeg 1000 kr med svensk firma - indberetter Eu moms - så langt så godt.
Når denne vare sælges til fx 2000 til privatperson i dk så bogfører jeg salget til 1600+moms og skal dermed afregne 400kr i moms og har 600kr i overskud.

Kan også se at der er en forskel om jeg sælger for over eller under 50.000? Har det nogen indvirkning ifht køb i Sverige uden moms

korrekt regnestykke

De 50 t er blot tidspunktet du senest skal være momsregistret over 12 mdr. Det betyder du skal registrere ved salg 4000 kr per måned, ellers skal du ligge helt stille ved 49.999 indtil 12 mdr er gået, for kommer du over, får du moms + bod af alt inden

Er dit CVR ikke momsregistreret betaler du svensk moms ved købet (eller dansk hvis de er store i DK) uden fradrag for den naturligvis

Brug et godt regnskabsprogram som f.eks Dinero

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)