Hvis jeg har købt maskiner som bruges til udlejning i min enkelmandsvirksomhed og dette endnu ikke har givet overskud. Kan jeg trække dette fra i min personlige indkomst? (Jeg har job ved siden af) Jeg har budget som ser ud til at give overskud efter 7-8mdr.
Jeg har ikke lige gennemlæst hele AL. Men af AL § 5 stk. 4 står der, at for selskaber og foreninger, der er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, gælder en særlig regel om afskrivning på udlejningsdriftsmidler.
det ville være mod EU lovgivning - at gøre forskel på afskrivningsregler i EMV og selskaber så den er helt ens, ingen afskrivning år 1 men dobbelt år 2 - netop fordi de jo kan købes i november f.eks og slet ikke nå at skabe indtjening formentlig
Du må ligesom læse den og pege på HVOR det skulle fremgå, at afskrivning af udlejningsaktiver er forskellige i personlig virksomhed og ApS / foreninger (som jo så er skattepligtige foreninger)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det jeg mener er, at reglen kun gælder for selskaber og foreninger, dvs. at de kun kan afskrive efterfølgende år med 50 % og 0 % i anskaffelsesåret, og så normalvis med 25 % som du har skrevet, når det vedr. aktiver som om enten erhverves med henblik på udlejning, eller som allerede ved erhvervelsen er udlejet.
Dvs. personligt ejet må følge det almindelig saldoprincip.
Det jeg mener er, at reglen kun gælder for selskaber og foreninger, dvs. at de kun kan afskrive efterfølgende år med 50 % og 0 % i anskaffelsesåret, og så normalvis med 25 % som du har skrevet, når det vedr. aktiver som om enten erhverves med henblik på udlejning, eller som allerede ved erhvervelsen er udlejet.
Dvs. personligt ejet må følge det almindelig saldoprincip.
kan du ikke linke til hvor det står. Det giver heller ikke lige mening hvorfor det skulle være sådan, men link til sted hvor det klart fremgår det kun gælder selskaber og ikke personlig virksomhed så tak - for du har ret i, at teksten siger - SELSKABER men jeg synes det er lidt kryptisk - men du kan have helt ret
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
helt ret - reglen gælder KUN selskaber og foreninger har jeg fået frem nu - så personlig virksomhed kan afskrive efter saldometode. Fint Kristian Knudsen tak
vh John Hannover