Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for tilbud og udsalg

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg vil gerne høre Jer ad om I kan vejlede mig lidt om reglerne for tilbud og udsalg?

Jeg ejer en webshop. I den forbindelse kører jeg jo af og til nogle tilbud og udsalg. Sådan som jeg har forstået det, så må man som udgangspunkt kun køre tilbud og udsalg i en kort periode - herefter skal der gå 30 dage før varen igen må komme på tilbud.

Er det forkert forstået? For jeg ser jo f.eks Bilka, Føtex og Netto køre med "månedens tilbud" som jo er væsentlig over de 10 dage. 

Jeg tænker at jeg må tolke reglerne forkert?

Situationen kort: Grunden til, at jeg spørger simpelthen fordi at den branche jeg er i sælger nogle ret specifikke nicheprodukter. Jeg har 2-3 primære konkurrenter i denne branche.

Problemet for mig er, at den ene konkurrent har kørt såkaldt "Sommerudsalg" i 54 dage indtil videre. Vi sælger mange af de samme produkter og de kører med 30% på alt. En anden konkurrent har som "modsvar" indtil videre kørt med 35% i over en måned nu.

Jeg kan såmænd godt følge med i de prisnedsættelser. for en periode Jeg kan TYDELIGT se en nedgang i min omsætning startende fra den dag de hhv. 30 og 35 procents nedsættelse begyndte.

Jeg havde forstået det sådan, at tilbud og udsalg kun måtte gælde en given periode. Ikke ligefrem i snart 2 måneder - kan nogen guide mig og evt. fortælle mig om jeg tager fejl?

Mange tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 23
Skrevet kl. 18:14

Cookie - John Hannover:

Dine 10 dage som udgangspunkt er korrekt. Hvad andre gør kan du ikke bruge til noget som helst, har du set hvor mange der går og cykler over for rødt i København? :) Priser og besparelsesudsagn (forbrugerombudsmanden.dk)

vh John Hannover

Tak for dit svar, John, men jeg kan da i dén grad bruge det til noget hvad andre gør i det her tilfælde. Vi snakker decideret om, at jeg bliver nødt til at lukke min webshop hvis de eksempelvis kører sommerudsalg i 2-3 måneder mere. Hvis jeg har forstået reglerne/loven korrekt, så er det jo en klart unfair konkurrencefordel - især i et nichemarked som jeg jo lever af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47138
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Geo HH:

Cookie - John Hannover:

Dine 10 dage som udgangspunkt er korrekt. Hvad andre gør kan du ikke bruge til noget som helst, har du set hvor mange der går og cykler over for rødt i København? :) Priser og besparelsesudsagn (forbrugerombudsmanden.dk)

vh John Hannover

Tak for dit svar, John, men jeg kan da i dén grad bruge det til noget hvad andre gør i det her tilfælde. Vi snakker decideret om, at jeg bliver nødt til at lukke min webshop hvis de eksempelvis kører sommerudsalg i 2-3 måneder mere. Hvis jeg har forstået reglerne/loven korrekt, så er det jo en klart unfair konkurrencefordel - især i et nichemarked som jeg jo lever af.

det var nu heller ikke sådan ment, jeg mener blot, at fordi en masse gør et eller andet, så kan man desværre ikke regne med, at så er det nok lovligt

Jeg kan jo ikke afgøre det, for 10 dage er ikke et absolut tal, der kan være kortere for letfordærvelige varer, det kan også være længere af div årsager

Det du kan mener jeg, er - selv om du er erhverv gå til forbrugerombudsmanden med en klage over andre lovovertrædelse, og så mener jeg den behandles der . da det så også er en forbrugersag. Ellers må du finde den rette klagevej hvis du vil klage over dem,

Det er givet konkurrence forvridende i mange fald - kan bare næppe Amino afgøres konkret

Det er jo også muligt at gå ind til konkurrenten hvis du VED de overtræder loven og påtale det og sige, du vil helst de bare selv overholder den, lige som du gør, men hvis du forsætter, må du anmelde det. Så har du prøvet
god vind med at stoppe det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 23
Skrevet kl. 20:14

Cookie - John Hannover:

Geo HH:

Cookie - John Hannover:

vh John Hannover

det var nu heller ikke sådan ment, jeg mener blot, at fordi en masse gør et eller andet, så kan man desværre ikke regne med, at så er det nok lovligt

Jeg kan jo ikke afgøre det, for 10 dage er ikke et absolut tal, der kan være kortere for letfordærvelige varer, det kan også være længere af div årsager

Det du kan mener jeg, er - selv om du er erhverv gå til forbrugerombudsmanden med en klage over andre lovovertrædelse, og så mener jeg den behandles der . da det så også er en forbrugersag. Ellers må du finde den rette klagevej hvis du vil klage over dem,

Det er givet konkurrence forvridende i mange fald - kan bare næppe Amino afgøres konkret

Det er jo også muligt at gå ind til konkurrenten hvis du VED de overtræder loven og påtale det og sige, du vil helst de bare selv overholder den, lige som du gør, men hvis du forsætter, må du anmelde det. Så har du prøvet
god vind med at stoppe det

Mange tak for dit svar John, jeg beklager hvis jeg lød lidt vred i måden jeg skrev på.

Jeg er blot frustreret. Jeg er glad for dit svar og jeg tager det med i mine overvejelser.

Man kan sammenligne den her niche en smule med brætspil. Der er intet der kan løbe fra dato eller på anden vis gå til grunde. Jeg er egentlig ikke den smålige type, men jeg kan sagtens indrømme, at det truer shoppens eksistensgrundlag, at der markedsføres så aggressivt - og muligvis ulovligt.

Vi har konkurreret side om side de seneste 8-10 år. Det er ikke en niche hvor kunderne er ret loyale. De går efter den billigste pris og da vi alle (webshops) har mellem 4,7 og 4,9 stjerner på Trustpilot - vil køberne ikke have noget problem med, at skifte webshop.

Men - tak for det. 

Jeg er tilsyneladende ikke forkert på den. Jeg skal blot finde ud af om jeg så vil forsøge, at gøre noget ved det eller om jeg vil gå anderledes til værks.

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 11:50

Det du oplever her, heder konkurance og er egentligt sundt for markedet.

At der så er en regel der siger man kun mår reklamere med sin prisnedsættelse som et udsalg i en bestemt periode betyder vel egentligt ikke det store. I hvertfald ikke vhis kunderne er smarte nok til at kigge på slut prisen og ikke på det store "spar 35%" skilt.

Når jeg har haft samme udfordring, kigger jeg altid på min værdikæde for at se om jeg kan optimere, for det er på en eller anden måde lykkedes din konkurent at kunne sælge billigere end dig på samme produkt. Ergo må du gøre noget for at opnå samme fordelaktige pris.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15049
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du skal jo læse loven, som den er, og ikke tolke på den på en måde, som ikke er retvisende.

Geo HH:

Er det forkert forstået? For jeg ser jo f.eks Bilka, Føtex og Netto køre med "månedens tilbud" som jo er væsentlig over de 10 dage. 

Jeg tænker at jeg må tolke reglerne forkert?

MÅNEDENS TILBUD indikerer klart og tydeligt, hvor længe tilbuddet er gældende, og hvad det er for en kampagne. Dermed er det også helt lovligt jævnfør loven.

Det samme må siges om sommertilbud, dog kan man ved tilbud over flere måneder sætte spørgsmålstegn ved, om man stadigvæk kan anvende før og nu priser i kampagnen, grundet længden.

Der er meget fortolkning i reglerne, hvor det lader til, at der slås hårdest ned på dem, som bruger før og nu priser aggressivt. Hvis disse ikke markedsføres aggressivt eller ikke fremgår, er det min opfattelse, at en kampagne sagtens kan strække sig over mange måneder uden problemer. 

Tilmeldt 15. Mar 23
Skrevet kl. 08:58

WalterBP:

Det du oplever her, heder konkurance og er egentligt sundt for markedet.

At der så er en regel der siger man kun mår reklamere med sin prisnedsættelse som et udsalg i en bestemt periode betyder vel egentligt ikke det store. I hvertfald ikke vhis kunderne er smarte nok til at kigge på slut prisen og ikke på det store "spar 35%" skilt.

Når jeg har haft samme udfordring, kigger jeg altid på min værdikæde for at se om jeg kan optimere, for det er på en eller anden måde lykkedes din konkurent at kunne sælge billigere end dig på samme produkt. Ergo må du gøre noget for at opnå samme fordelaktige pris.

Hvad jeg lige nu har lært i både dit indlæg og Fashion Sellers indlæg er, at det ér ganske lovligt - og med dét i mente kan jeg love dig for, at jeg kommer til at køre nøjagtig lige så aggressivt - hvis ikke langt mere aggressivt.

Tak for dit svar. At jeg ikke har kørt samme tilbud skyldes ene og alene at jeg har tolket reglerne/loven forkert åbenbart.

Tilmeldt 15. Mar 23
Skrevet kl. 09:02

Fashion-Seller:
Du skal jo læse loven, som den er, og ikke tolke på den på en måde, som ikke er retvisende.

Og netop derfor stiller jeg spørgsmålet "Er det forkert forstået?".

Mange tak for dit svar - jeg har en lidt firkantet måde, at læse reglerne på. Det skyldes ganske simpelt, at jeg før har mistolket nogle regler og stået med håret i postkassen. Det er ikke fedt. Så vil jeg hellere være lidt forsigtig.

Men dejligt med et svar der fortæller mig, at jeg lovligt kan køre på, på samme måde hvis blot jeg indikerer hvor længe tilbuddet er gældende!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15049
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:08

Geo HH:

Fashion-Seller:

Og netop derfor stiller jeg spørgsmålet "Er det forkert forstået?".

Mange tak for dit svar - jeg har en lidt firkantet måde, at læse reglerne på. Det skyldes ganske simpelt, at jeg før har mistolket nogle regler og stået med håret i postkassen. Det er ikke fedt. Så vil jeg hellere være lidt forsigtig.

Men dejligt med et svar der fortæller mig, at jeg lovligt kan køre på, på samme måde hvis blot jeg indikerer hvor længe tilbuddet er gældende!

Det man primært slår ned på, er "før og nu priser", dvs du kan sagtens reklamere med tilbud og kampagner i længere tid, hvis du bare fjerner den tidligere pris i løbet af f.eks sommerkampagnen. Og blot henviser til din salgspris her og nu.

Og det er helt fair at spørge, hellere spørge to gange for meget, end en gang for lidt :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)