Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man lave et produkt, som konkurrerer med ens tidligere arbejde?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 3. Jul 24
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg har arbejdet i en virksomhed, som laver et stykke software til dataopsamling, og mener at jeg kan lave det bedre (både rent teknisk og i forhold til brugerinterface)

Mit spørgsmål er om jeg må lave et softwareprodukt, som bygger på min tidligere arbejdsgivers produkt? Og om jeg eventuelt må skrive til de kunder, som fremgår på deres hjemmeside, og pitch mit konkurrende produkt?

Selvfølgelig er alt lavet fra bunden, så det ikke fordi jeg benytte noget kildekode fra mit gamle arbejde, men selvfølgelig ville jeg benytte min viden om hvad der fungere og hvad der ikke fungere.

Glæder mig til at høre jeres svar :-)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1734
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 19:27

Det afhæger i høj grad af hvilken kontrakt du har været ansat under.

Har du haft en standard funktionærkontrakt, så kan der være områder, der forhindrer det er muligt uden du bliver sagsøgt.

Så tjek din tidligere arbejdsgivers kontrakt og hvad du der har underskrevet.

En funktionærkontrakt har en typisk konkurrenceklausul på 2 år.

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Tilmeldt 3. Jul 24
Skrevet kl. 20:06
Jeg i forvejen checket min kontrakt og var timelønnet og ikke funktionær ansat og har ikke underskrevet en konkurrenceklausul. Dog har jeg underskrevet en hemmeligholdelsesaftale/NDA og har denne tavshedspligt i min kontrakt:

Medarbejderen har fuld tavshedspligt såvel under ansættelsen som efter ansættelsesforholdets ophør med hensyn til alle forhold omkring Selskabets virksomhed, herunder forhold omkring kunder og samarbejdspartnere m.v. medmindre der tale om forhold, som er offentliggjort af Selskabet.
Tavshedspligten omfatter al materiale, herunder men ikke begrænset til kunde- og prisoplysninger, software, strategier og koncepter, tekniske tegninger, modeller uanset hvilken form eller medie disse måtte foreligge i.
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1734
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 20:22
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Ja, så er du ret bundet.

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47020
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29

jeg vil mene, at hvis den begrænser dig i forhold til kunder du må kontakte mm, så skal den være betalt særskilt - ellers fungerer den som skjult konkurrenceklausul

Er den ikke det tror jeg ikke de vinder en sag, men gå dog til en jurist med hele aftalen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jul 24
Skrevet kl. 07:58
Ja det nok smart at snakke med en jurist... Men jeg er i hvert fald ikke blevet betalt særskilt for noget og vil mene at tavshedspligten og den anden NDA, som jeg har underskrevet ikke dække over selve produkt konceptet, de almindelige teknologier som benyttes, samt de kunder som fremgår offentligt på siden.
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15035
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:55

Cookie - John Hannover:

jeg vil mene, at hvis den begrænser dig i forhold til kunder du må kontakte mm, så skal den være betalt særskilt - ellers fungerer den som skjult konkurrenceklausul

Er den ikke det tror jeg ikke de vinder en sag, men gå dog til en jurist med hele aftalen

Helt enig, du skal kompenseres, hvis du skal begrænses...

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 07:47
Gennemsnit 3.0 stjerner givet af 2 person

Jeg er ikke enig i, at det har nogen betydning, da det ikke er en konkurrenceklausul, der forhindrer dette.

Som udgangspunkt mener jeg, at markedsføringsloven forbyder, at man går målrettet efter kunder hos en tidligere arbejdsgiver. Man må gerne arbejde med kunderne, hvis de selv tager kontakt, men at gå målrettet efter dem er no-go, uanset om dette nævnes i ens ansættelsesaftale eller ej.

Tilmeldt 3. Jul 24
Skrevet kl. 10:22
Men gælder det også kunder som ligger offentligt tilgængelig på hjemmesiden? Det giver nemlig mening for mig, at man for eksempel ikke må kontakte kunder man har fået adgang til gennem et internt kundekartotek...
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 11:27

Algorithm:
Men gælder det også kunder som ligger offentligt tilgængelig på hjemmesiden? Det giver nemlig mening for mig, at man for eksempel ikke må kontakte kunder man har fået adgang til gennem et internt kundekartotek...

Ja, hvis du kun henvender dig til tidligere kunder er det ikke tilladt.

Det forholder sig anderledes, hvis du laver du en liste over 100 potentielle kunder, ud fra fx cvr-registret eller et erhvervsindeks, og denne liste indeholder 10 kunder fra en tidligere ansættelse, og du så retter henvendelse til alle 100 potentielle kunder.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)