Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af salg via online markedsplads

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Min partner og jeg har en webshop som kører rigtig fint og hvor alt bogføres automatisk via Dinero og Storebuddy. Vi har fuldstændigt styr på bogføring osv her.

Nu er vi tæt på at blive godkendt til at sælge på en stor (men dog nichepræget) europæisk markedsplads. De kommer til at tage en provision/kommission per salg som er forskelllig for hver produktkategori vi sælger plus et fast gebyr på 1.5% i betalingsgebyr.

Når vi får en ordre via deres markedsplads, tager de sig af betalingen, men det er os selv der skal sende faktura osv. til slutkunden - handlen foregå altså mellem os og slutkunden. De sender så dagligt udbetalinger til os fratrukket deres provision. En gang i måneden får vi så en oversigt over alle salg og hvad vi totalt har givet i provision osv.

Dineros support insisterer på at måden vi skal bogføre på, er ved at lave en faktura til slutkunden, og så efterfølgende lave en kreditnota på det beløb markedspladsen tager i provision. Det synes jeg lyder mystisk - men de har flere gange bekræftet at det skal gøres sådan.

Hvad siger der kloge panel her? Slutkunden skal have en faktura på det fulde beløb da de betaler det fulde beløb. Kan vi så godt bare lave en kreditnota så det passer med markedspladsens provision efterfølgende?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47134
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20

Enig i fuld faktura til kunden. IKKE enig i kreditnota for noget af det andet. Det må markedspladsen jo redegøre for via afregningsbilag (eller faktura til dig) og du må så bogføre det som udgift til markedsplads og provision markedsplads under udgifter - det må ikke påvirke omsætning og du må ikke bruge kreditnota til andet end annulere en faktura eller del af den, og det skal være til den der modtog fakturaen, så skidt råd med det

Bare bogfør som udgift til markedsplads og provision

Moms afhænger af om de private kunder er EU eller uden for (eller DK) og skal være del af det fulde salgsbeløb til kunden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 24
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:43

Jeg vil være din partner

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)