Min partner og jeg har en webshop som kører rigtig fint og hvor alt bogføres automatisk via Dinero og Storebuddy. Vi har fuldstændigt styr på bogføring osv her. Nu er vi tæt på at blive godkendt til at sælge på en stor (men dog nichepræget) europæisk markedsplads. De kommer til at tage en provision/kommission per salg som er forskelllig for hver produktkategori vi sælger plus et fast gebyr på 1.5% i betalingsgebyr. Når vi får en ordre via deres markedsplads, tager de sig af betalingen, men det er os selv der skal sende faktura osv. til slutkunden - handlen foregå altså mellem os og slutkunden. De sender så dagligt udbetalinger til os fratrukket deres provision. En gang i måneden får vi så en oversigt over alle salg og hvad vi totalt har givet i provision osv. Dineros support insisterer på at måden vi skal bogføre på, er ved at lave en faktura til slutkunden, og så efterfølgende lave en kreditnota på det beløb markedspladsen tager i provision. Det synes jeg lyder mystisk - men de har flere gange bekræftet at det skal gøres sådan. Hvad siger der kloge panel her? Slutkunden skal have en faktura på det fulde beløb da de betaler det fulde beløb. Kan vi så godt bare lave en kreditnota så det passer med markedspladsens provision efterfølgende? |
Enig i fuld faktura til kunden. IKKE enig i kreditnota for noget af det andet. Det må markedspladsen jo redegøre for via afregningsbilag (eller faktura til dig) og du må så bogføre det som udgift til markedsplads og provision markedsplads under udgifter - det må ikke påvirke omsætning og du må ikke bruge kreditnota til andet end annulere en faktura eller del af den, og det skal være til den der modtog fakturaen, så skidt råd med det
Bare bogfør som udgift til markedsplads og provision
Moms afhænger af om de private kunder er EU eller uden for (eller DK) og skal være del af det fulde salgsbeløb til kunden
vh John Hannover