Kender i det med, at når nogen fortæller jer om et bestemt emne, så lytter i interesseret med? I nikker undervejs og siger i har forstået det. Dagen efter sidder du så med vennerne på sofaen, og en af dem siger så til dig: ''Nårh jo, du talte jo med Peter i går om lige det her, kan du ikke lige forklarer os andre det?'' Så stiller man sig op og tænker øøhh jo. Men hvordan var det lige det hang sammen?! Sådan har jeg det lidt med SEO. Jeg har læst en del og talt en del med folk der ved ret meget om det (ifølge dem selv i hvert fald). Alle har forklaret at det kræver en detaljerede og omfattende indsats og få en side, til at komme i toppen på google. Man skal bare lige lave noget SEO arbejde og bum, så kan man nærmest se tryllepulver der svæver på luften og danner en sky. Jeg kan dog ikke rigtigt huske at nogen af dem nogen sinde har fortalt mig om de gange hvor det er lykkedes dem og få en side i toppen. Måske har de heller ikke formået det, for ellers ville jeg nok havde hørt dem stolt fortælle det i flæng. For hvad er god SEO arbejde egentlig? Skal man bare finde de søgeord med højst konkurrence og fylde sin hjemmeside op med dem? Have den helt rigtige opsætning a H1-H6? Bruge fine URL der er korte og omfattende? Eksempelvis: Jeg driver webshoppen https://sikshop.dk. Webshoppen sælger en række produkter der bedst kan kategoriseres under sikkerhedsløsninger, så som videoovervågning, tyverialarm, adgangskontrol, gps tracker osv. Hvis jeg nu går hen og får lavet en hel masse tekster, hvor de søgeord indgår, og laver nogen gode H1-H6'er, og laver de gode URL og metabeskrivelser. Vil min side så ryge i toppen? Hvis ja, så tænker jeg jo, der nok er en del andre end mig, der også har lavet deres SEO arbejde. Hvem af os vil så komme i toppen hos google? Hvordan fungerer det der google rankering? Altså vi kan jo ikke begge komme i top, alene udfra de parametre. Så hvad får google til at vælge den ene side frem for den anden? Er der nogen kyndige, der kan svarer mig på det? |
Hej Ahmad
Jeg kan godt forstå du syntes det er avanceret. Der er så mange velmente råd derude som dog ofte er baseret på forældet viden eller bare generelt er af meget lille betydning. Det er fint hvis du sætter diner overskrifter i h1 og h2'er. Det gør ikke den store forskel for SEO. Det er også fint hvis du skriver en metabeskrivelse. Igen det gør ikke det store for din placering.
Der er 2 vigtige ting du med fordel kan arbejde med:
1. Indhold/oplevelse: Skriv / præsenter noget som rent faktisk hjælper dem som søger på det du gerne vil findes på. Hvis de kommer ind på din side og med det samme forlader den igen, så vil Google vurdere at det ikke er en side som er god at præsentere i forbindelse med den søgning. Sørg også for gode titler, overskrifter mv som både fanger brugerens interesse i søgeresultatet og når de kommer ind på din side. Gå ikke så meget op i hvor mange gange du gentager et konkret søgeord, men det vil nok typisk være en god idé at nævne det søgeord du gerne vil findes på i din titel og den første overskrift. Også bare for at bekræfte brugeren i at de er kommet det rigtige sted hen.
2. Links: Vi kommer desværre ikke uden om at det stadig ser ud til at være ret vigtigt at der er andre sider på nettet som henviser til dit website.
Der er mange andre parametre af betydning, men du går ikke helt galt i byen hvis du blot fokuserer på ovenstående.
Hvis du virkelig vil, så er der for nylig blevet lækket en del omkring Googles algoritme samt der er blevet offentliggjort dokumenter i forbindelse med diverse retssager. Det betyder at vi ikke længere behøver at gættede vi på hvilke parametre der spillede ind i Googles algoritme (selvom nogen stadig gør det):
https://ipullrank.com/google-algo-leak
https://searchengineland.com/google-search-document-leak-ranking-442617