Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-løn til hovedaktionær

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det tilladt at udbetale A-løn til en hovedaktionær, når det indebærer, at selskabet får underskud, og egenkapitalens frie reserver er for lille til at dække underskuddet?

Lønnen bliver selvfølgelig indberettet som kontrolleret transaktion.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:00

Løn er ikkee kontrolleret transaktion. Svaret er JA MEN - hvis du gør dete og har fortsat drift ud over håbløshedsttidspunktet, så får du risiko for personlig hæftelse for alt - ved at betale løn (hvor du jo også skal trække skat) frem for at betale kreditorer

Så længe du betaler alle og alt, så kan du godt
Du skal have generalforsamling for den tabte kapiital og have det i note ved årsrapporten uanset hvad
Du bør tage hjælp af kyndig hvis i tvivl  om den slags, det kan ende dyrt

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:42

Mange tak for hurtigt svar:-)

Alle og alt bliver betalt, og det er så der er hverken debitorer eller kreditorer (hverken private eller offentlige).

Hvad mener du med "Du skal have en generalforsamling for den tabte kapital og have det i note ved årsrapporten"?

Der er kun mig i ApS'et, og jeg har besluttet at lukke det i 2024. Så både den tabte kapital og beslutningen om at lukke står i ledelsesberetningen i årsrapporten. Skal det også stå i noterne?

Tak for altid saglig og dygtig vejledning:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58

Erinye:

Hvad mener du med "Du skal have en generalforsamling for den tabte kapital og have det i note ved årsrapporten"?

Der er kun mig i ApS'et, og jeg har besluttet at lukke det i 2024. Så både den tabte kapital og beslutningen om at lukke står i ledelsesberetningen i årsrapporten. Skal det også stå i noterne?

jeg mener blot, at det skal fremgå og er det med i ledelsesberetningen vil jeg mene det er OK - ville dog nok have i noter også

Hvad er dog formålet med at tage A løn nu så - den er jeg ikke med på. Det giver da mindst lige så høj skat som at få et evt provenu ud siden til aktieindkomst - er det for at få pengene hurtigere du vil A skatte dem? Jeg ville vente og ikke skabe risiko hvis det handler om at få det som er tilbage af de 40 t ud som løn - så vent dog

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)