Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance grafiker bor i Thailand, kunder i DK, nu vil NORDEA have jeg laver firma i DK efter 20 år

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino-debatører

Jeg er dansker, men har boet i Thailand siden 2002. Jeg er skattepligtig i Thailand af den indkomst jeg tager ind i landet. Efter reglerne her, er penge tjent i udlandet og som ikke bliver taget ind i Thailand, ikke pålagt indkomstskat.

Herude opgiver jeg indkomster, som jeg tager ind i landet som freelancearbejder - det har jeg gjort siden 2004.

Flere af mine "kunder" er i Asien, men en del også i Danmark hvor jeg laver grafik design. Mine honorar bliver indbetalt til dansk konto.

Det har fungeret fint, men nu ønsker Nordea at jeg skal have et erhvervskonto. Og de vil ikke have at jeg opretter en erhvervskonto uden et CVR nummer.
Kan jeg åbne et enkeltmandsfirma i Danmark og stadig bo i udlandet? Og dermed servicere de opgaver jeg har, blot med moms på nu?

Den løn jeg trækker ud, vil den blive beskattet i Danmark, hvor jeg?

Kan I evt. hjælpe med at lave et set-up for mig?

Hvis ovenstående ikke er muligt, kan I da foreslå andre muligheder?

Jeg ser frem til jeres indlæg, tak for hjælpen.
Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus,

Bor selv i Thailand og har gjort det siden 2009.

Vil meget gerne prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.

Skal lige høre om du har et Thailandsk firma eller hvordan er dit setup pt? 

Mvh.

Kristian Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kristian, super venligt af dig, 1000 tak, har lige skrevet privat besked til dig. Bh Claus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

thainestuen.dk:
Det har fungeret fint, men

1
nu ønsker Nordea at jeg skal have et erhvervskonto. Og de vil ikke have at jeg opretter en erhvervskonto uden et CVR nummer.
Kan jeg åbne et enkeltmandsfirma i Danmark og stadig bo i udlandet? Og dermed servicere de opgaver jeg har, blot med moms på nu?

2

Den løn jeg trækker ud, vil den blive beskattet i Danmark, hvor jeg?

Kan I evt. hjælpe med at lave et set-up for mig?

4
Hvis ovenstående ikke er muligt, kan I da foreslå andre muligheder?



1 standard med dagens hvidvask regler, En dansk får som heller ikke konto i Thailand desværre Du kan kun have EMV hvis du er dansk boende og dansk skattepligtig. Du kan have "anden udenlandsk virksomhed" der er for netop sådan en som dig - eller ApS

2,3,4
Gå til en revisor - hvis den drives som fra DK vil du være dansk skattepligtig, og der er flere muligheder at gennemgå - men det lyder som vanskeligt projekt hvis tanken er pengene går ind i DK og slet ikke beskattes før hævning - med mindre ApS i det fald kunne ses som slet ikke drevet fra DK, men hvorfor så Dansk ApS vil spørgsmålet være - så der ryger du nok i dansk beskatning

vh John Hannover 




6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John, jeg havde ellers forstået fra Legaldesk at hvis jeg har dansk CPR nummer, men bor udlandet kan jeg godt have en enkeltmandsvirksomhed i Danmark, men desværre har jeg også hørt det modsatte.

...


Så - har DU, Amino m/k selv stået i samme situation og har fundet en løsning som virker, eller en bank som ikke pludseligt har lavet regler om, vil jeg meget gerne høre fra dig :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

thainestuen.dk:
Tak John, jeg havde ellers forstået fra Legaldesk at hvis jeg har dansk CPR nummer, men bor udlandet kan jeg godt have en enkeltmandsvirksomhed i Danmark, men desværre har jeg også hørt det modsatte

Det kan du sten sikkert ikke uden fuld dansk skattepligt - EMV = personen skattemæssigt men du kan have "anden udenlandsk virksomhed" som er samme for udlændinge - det løser blot ikke bank problemet og giver dig nok et skatteproblem også med delt skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg oplevede noget lignende for 10-12 år siden. På det tidspunkt kom 60% af vores omsætning fra Danmark, og vi havde en konto hos Nordea. Pludselig modtog vi et brev fra Nordea, hvor de meddelte, at de i nogen tid havde forsøgt at kontakte os for at informere os om, at de opsagde vores kundeforhold med øjeblikkelig virkning. Senere blev jeg ingen kontaktet af Nordea, denne gang var det Nordea Private banking som ønskende mig som kunde :-).

Jeg var bekymret for, at vi ville miste kunder, fordi de skulle overføre betalinger til en filippinsk konto. Vi mistede 0 kunder, så hvis du er bekymret for, at dette kan ske, tror jeg, du roligt kan tage det med ro.

Som jeg ser det, har du 4 muligheder: 1. Du opretter et dansk ApS og betaler den skat, du skal i Danmark, 2. Du stifter et aktieselskab i Thailand, hvilket jeg mener koster omkring 3,000,000 THB +++, 3. Hvis du er gift med en thailænder, kan din ægtefælle oprette et enkeltmandsvirksomhed. 4. Du spørger nogle af de udlændinge , der har boet i Thailand i 20-30 år, om hvordan de løser dette problem.

Der findes en løsning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter

Glad for at høre du fik løst dit problem :-) og tak fordi du vil hjælpe.

Den 19. december fik jeg et næsten lignende brev fra Nordea - og over hele julen prøvede vi at kontakte dem MANGE gange. Det var først da vi skrev på de sociale medier at Nordea havde lukket for indkomster ude af det blå, for en børnefamile 5 dage før jul at de ringede og viste forståelse. Problemet her, næsten 3 måneder senere, er dog stadig ikke løst.

Tak for dine forslag - lidt spørgsmål / kommentar:
ApS - her er jeg usikker. Siden 2004 har jeg ikke været forpligtet til at betale Skat i Danmark, så det ville jeg blive ked af hvis jeg skulle nu. Hvis jeg giver løn til mig selv fra et ApS og bor i udlandet og er skattepligtig i Thailand, er det så her eller i Danmark jeg skal betale indkomstskat?
Firma i Thailand - desværre nix, for så bliver jeg beskattet af alle mine indkomster, som jeg mest af alt tjener når jeg rejser rundt i Asien. I Thailand skal man ikke betale indkomstskat hvis pengene ikke tages ind i Thailand og ikke er tjent i Thailand. Og så skal jeg som udlænding ansætte 4 Thai ansatte for at have et firma (jeg går ud fra det var det du mente, og yes, jeg er gift herude). Det tjener jeg ikke nok til, og jeg har som sådan heller ikke noget arbejde til dem.

Jeg har selv boet i 21 år i Thailand, så jeg har været lidt rundt omkring og spørge. Her forlyder det at jeg bør oprette en konto i exvis Hong Kong, men der skal lægges et temmelig stort beløb her. Og så er det desværre også dem der snyder, dem vil jeg ikke være en del af.
Har fået et andet råd fra en Amino som foreslår Wise konto - dem har jeg talt med i dag og venter svar fra dem, håber det bedste.
Så stor tak Peter, godt indslag / svar du kom med. Alle gode råd modtages med stor tak.

Bh


Claus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

thainestuen.dk:
Siden 2004 har jeg ikke været forpligtet til at betale Skat i Danmark, så det ville jeg blive ked af hvis jeg skulle nu. Hvis jeg giver løn til mig selv fra et ApS og bor i udlandet og er skattepligtig i Thailand, er det så her eller i Danmark jeg skal betale indkomstskat?
drevet som fra DK med danske kunder dansk skattepligt for dig af alt du får ud- 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John Hanover

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg? Jeg har tidligere bedt Skat om skriftligt bindende svar om hvor jeg skal betale min skat, og de har skrevet at jeg ikke er skattepligtig i Danmark.

Tror ikke dit indlæg er relevant for mine oprindelige spørgsmål – hvis jeg har overset noget, så sig gerne til, men svar venligst venligt og uden forudtagne forudsætninger.

Jeg siger på forhånd tak John Hannover. Tak skal du have.

Bh



Claus



Side 1 ud af 2 (17 indlæg)