Jeg har brug for noget vejledning i forholdt til værdiansættelse af en virksomhed. Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, og yder service indenfor digitale medier. Reklamer, hjemmesider, teknisk support osv. Virksomheden omsætter for 1,5-2 millioner kroner årligt, og aktiviteterne er bundet op omkring én person, én freelancer med nogle faste kunder om man vil.
Der findes mange former for værdiansættelser, simpel, multipel, DCF, EBITDA osv. Men for denne type "bureau" virksomhed, hvilke faktorer har da indflydelse på værdiansættelsen. Hvor stor en rolle spiller det faktum, at værdien i virksomheden er bundet op omkring den ene person, og at det ikke er fysisk varesalg der generer et overskud, men serviceydelser?
Hvad skal du bruge den til. Der er næppe nogen købere som bare accepterer en eller anden ansættelse, men det at den er bundet på på din person, vil formentlig gøre den vanskelig at sælge.
Omsætning er lige meget i virkeligheden - Har du derimod, EFTER fratræk af mindst 300.000 kr per år til dig selv, et overskud på f.eks 500.000 kr per år, og det er stabilt eller stigende, så kan det lægges til grund med en multipel - men - det at du er hovedmanden selv, gør det meget vanskeligt. Ansæt en til det som kan følge med og brug så overskud efter løn til den pågældende
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er i forbindelse med et partnerskab, hvor tre enkeltmandsvirksomheder skal slås sammen og ejerandele skal fordeles.
Hvem skal jeg have fat i for at få foretaget en upartisk værdiansættelse? Advokat, reviser, andet?
revisor klart - Og så aftale principperne, for der er IKKE noget der ligner en facitliste for at sætte værdi - Indre værdi kan revisor let sætte dog
Jeg ved så ikke hvad det er for partnerskab, om vi taler I/S eller ApS eller hvad - Man kan ikke som sådan slå dem sammen bare, men skal jo have dem ind i en ny fælles virksomhedsform