Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel som selvstændig + lønmodtager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 6. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg står i den situation at jeg venter barn med min kæreste til juli. Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed og har resultat på 200-250.000 om året. Ved siden af har jeg så et lille deltidsjob på 12-16 timer om ugen.

Jeg ønsker jo ikke at få de 9 ugers øremærket barsel til faren, da 9 uger væk fra virksomheden ikke vil fungere og nok kan blive katastrofalt, når man kun er 1 mand.

Jeg talte i dag med udbetaling DK som siger at så længe jeg er lønmodtager på bare så meget som 1 kr om måneden, så bliver jeg tvunget til de øremærket barsel (eller opgiver dem helt). Det er ligemeget om man er selvstændig og enkeltmandsvirksomhed, så må man lukke og slukke hvis man skal have den barsel, ellers må de gå tabt. 

Kan det virkelig være rigtigt, at bare fordi man tager et ekstra arbejde og hjælper en virksomhed og betaler endnu mere skat, at så skal man simpelthen lukke og slukke virksomheden hvis man vil have de 9 ugers barsel? Der er generelt meget mangel på information til personer som både er selvstændige og lønmodtagere omkring overdragelses muligheder af barslen. Er der nogen her der kan hjælpe? Eller er det bare en fortabt kamp og en regering som ikke har tænkt det hele ordentligt igennem?

Alternativt er min tanke at snakke med det arbejde jeg har ved siden af, om at fritstille mig slut juni og så starte op igen midt august, efter jeg har holdt de 2 uger efter fødsel, da de siger at det er min situation på dagen hvor barnet bliver født, man tager udgangspunkt i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja- ellers ville barselspenge jo kunne give dit fri for arbejde så du kunne arbejde fuld tid på at få gang i det selvstændige for pengene, mens dit barn blev passet af mor
Jeg ville dog finde det mystisk at skulle lukke for de uger, så jeg forstår ikke du ikke kan afgive tro og loveerklæring om at, du holder f.eks 50% barsel i hele perioden alene baseret på dit selvstændige, og evt bede dem om skriftlig begrundelse for afgørelsen, så du har noget at evt basere en indsigelse på.

Jeg mangler at forstå, at du regnes for barselberettiget ud fra din samlede indtægt på begge og om du betaler barsel som selvstændig - du skriver en indtægt der ligger lige omkring der hvor man opkræves (ca 240.000 kr overskud) og om din a kasse er baseret på både lønmodtager og selvstændig. Det kunne lyde som du kun barselmæssigt er noteret som lønmodtager og ikke betaler til barsel som selvstændig??

Det lyder som en mulighed at blive opsagt på dit arbejde - hvis det er alternativ, men om det har anden betydning (opsigelsesvarsel mm), eller på nogen måde kan ses som omgåelse, tør jeg ikke sige

Du har som selvstændig flere muligheder for at arbejde under din orlov. Du kan arbejde op til 25%  ugen. Det betyder, at du holder orlov 75% af tiden med 75% af de barselsdagpenge, du kan få på fuld orlov. Jeg mener det også kan være 50% om ugen - og det reducerer så barselsdagpenge - og det er vel så tro og love erklæring

At du ikke kan have mulighed for at arbejde fuldt selvstændig og få dagpenge fra lønmodtager side 100% er helt korrekt

Sæt dit nye barn højt i prioritet - selv selvstændige bør i mine øjne holde deres barsel

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 6. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg tror det er misforstået. Jeg ønsker ikke at få barselsdagpenge. 

Jeg ønsker at overdrage min øremærket barsel til moderen. Således at jeg kan fortsætte med at arbejde 100% på virksomheden og kan arbejde de 12-16 timer som lønmodtager. Altså ingen barsel andet end de der 2 uger efter fødslen. Men altså ingen dagpenge. 

Jeg vil bare gerne overdrage min barsel så jeg ikke skal risikerer at virksomheden brænder op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:
Jeg ønsker at overdrage min øremærket barsel til moderen
den del der er øremærket - 11 uger - kan ikke overdrages, den SKAL tages af personen med retten, for barnet skyld - så udnytter man den ikke selv, kan den øremærkede ikke overdrages

Jeg er så ikke med på tanken om du skulle lukke dit CVR for det giver vel ikke mening, hvis du slet ikke vil på barsel - øremærket = mærket til den der har retten men det dækker kun lønmodtagere. Jeg kan så heller ikke se det gavne at blive opsagt og genansat - ud over du jo så kan have 2 ugers barsel uden løn og så vende retur og

Jeg mangler at forstå, om du er noteret som selvstændig i barsel sammenhæng og har betalt barsel penge som selvstændig, hvor du kan holde din øremærkede og arbejde 25-50% i virksomheden, mod nedsat betaling eller om du står som ansat alene i dagpenge og barselbetaling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)