Okay - så lad mig komme med et eksempel, så jeg forstår det korrekt.
Hvis jeg tjener 100.000 kr i min EMV i september måned, også jeg låner dem ud, samme dag. Så behøver jeg ikke at betale skat af dem, hvis jeg får pengene tilbage fra lånmodtager, inden december samme år. Eller skal jeg først tage dem ud, betale skat, også kan jeg låne dem ud efter?
Mit svar er lidt forsimplet, men jeg tror det er det der gør det lettest for dig ;-)
Du betaler skat af overskuddet i din virksomhed, overskuddet er (groft sagt) = Indtægter - Udgifter. Hvis du låner penge ud er det ikke en udgift, men blot en post på balancen (et tilgodehavende) og dermed ikke noget der påvirker resultatet/overskuddet.
Overskuddet (resultatet) i virksomheden opgiver du til skat en gang om året når dit regnskabsår er slut, for EMV er det kalenderåret, og du har lavet dit årsregnskab.
Hvis du laver et overskud på 100.000 og låner dem ud så vil dit resultat/overskud stadig være 100.000 og du har et tilgodehavende på balancen på de 100.000.
Det betyder at du skal betale skat af overskuddet på 100.000 hvis vi sætter den til 42% (antager du ikke bruger virksomhedsskatteordning) så betyder det at du har et tilgodehavende på 100.000 og samtidig en skyldig post på 42.000 (Skat).
Eller sagt på en anden måde, hvis du låner hele din likviditet ud så får du røven på komedie når der skal afregnes skat (og moms).
Hth
/Brian