Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afstemning af mellemregningskonto drift og holding

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er 2 grundlæggende fejl i det John har skrevet.

1. Drift har pligt til at betale acontobeløbet til holdingselskabet/administrationsselskabet. (Der skal ikke oprettes lån eller udbetales udbytte for at overføre pengene.)

2. Det er drift der skal betale rente efter armlængde-princippet, hvis drift ikke betaler holdingselskabet rettidig.

Skats vejledning:

Betaling af acontoskatterater

Administrationsselskabet skal betale ordinære acontoskatterater senest den 20. marts og den 20. november i indkomståret. De øvrige selskaber skal inden dette tidspunkt have forpligtet sig til at betale deres andel af raterne. Betales beløbet ikke senest på tidspunktet for rettidig skattebetaling efter SEL § 30, vil beløbet skulle forrentes på markedsvilkår i overensstemmelse med armslængde-princippet. Størrelsen af de enkelte selskabers ordinære acontoskatterater fastsættes på baggrund af gennemsnittet af de seneste tre års indkomstskat. Se SEL § 29 A.

Når yderligere acontoskat indbetales frivilligt, skal de øvrige selskaber også forpligte sig til at betale deres andel af den frivillige rate.

https://skat.dk/data.aspx?oid=2084926&chk=218574 

---

Jeg kan ikke hjælpe med hvordan det bedst bogføres.

Hvis der ikke er andre der byder ind med svar på den del, ville jeg nok spørge en revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

Der er 2 grundlæggende fejl i det John har skrevet.

https://skat.dk/data.aspx?oid=2084926&chk=218574 

---

Jeg kan ikke hjælpe med hvordan det bedst bogføres.

Super fanget og dårligt forklaret af mig - det er det med mellemregning der trækker den gale vej, for så kommer der jo til at stå en gæld fra drift til holding (det er jo det mellemregning er) så det er bogføringen via mellemregningen af skatten som må gå galt - da det jo må være en udgift (efter beregning af skat) i drift og ikke en mellemregning (udgift efter skat da skatten jo ikke giver fradrag for sig selv)

håber en vil hjælpe trådstarter med selve bogføringen, for noget må vel være galt hvis der opstår en løbende mellemregning som jo bare bliver større for hvert + skatteår umiddelbart -eller?
Står den i mellemregning må det jo være gæld fra drift til holding, og det er der den er gal, at den kommer i mellemregning - eller?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Tak for input. og indsatsen. Jeg har forsøgt at få hjælp af af den revisor jeg har tilknyttet. Uden at dette dog har ført til en løsning på problemet. Derfor skal der også en ny på efter dette regnskab er afsluttet. 

Anywas håber der er nogen som kan hjælpe med bogføringen, da der sikkert er flere som stået i den situation at skulle betale aconto skat, fra drift, via Holding. 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke fordi din revisor forventer at udligne mellemregningskontoen, når den endelige skat er beregnet og betalt?

Om ikke andet skal du nok have din bogføring af den beregnede skat og betaling af denne med i dit spørgsmål, så den der skal hjælpe dig kan se den samlede bogføring af selskabsskatten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Novitius:
Anywas håber der er nogen som kan hjælpe med bogføringen, da der sikkert er flere som stået i den situation at skulle betale aconto skat, fra drift, via Holding

men ER det en acontoskat (frivillig) eller selv skatten - 
Revisor som du har tilknyttet, må da så, hvis han og du er enige om den skal lægges i mellemregning vide hvad der skal til

Det er to forskellige ting vi taler om måske, acontoskat = de "frivillige" indbetaler to gange om året og evt feb året efter - eller den konkret beregnede selskabsskat for drift

synes den tilknyttede revisor bør kunne svare - men det er lidt to ting tror jeg

1 selve den beregnede selskabskat og
2 det at du overfører til holding via mellemregning

Karsten kunne vi håbe kan forklare bedre.

Jeg tror ikke jeg forstår hvordan drift altid skal føre den konkrete selskabskat over til holding i overførsel - om den så virkeligt føres over via en løbende mellemregning.
Som jeg ser det er der ikke mellemregning

  1. Først beregnes skatten i drift og bogføres som efterpostering op årets selskabskat mod udestående skat
  2. Udestående seslskabsskat udlignes ved at selskabet via bank overfører beløbet til holding - nu er den i 0
  3. Holding opgør sin skat som kan være mindre eller mere via eget eller andet driftsselskabs resultlat og bogfører den helt som drift gjorde
  4. Hodling betaler skatten som udligning af konto for udestående skat  -og evt korrektion af renter/tillæg

Her er der ikke nogen mellemregning inde over - det er den jeg ikke fatter

vh John H



vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

jeg kan ikke læse om acontobskatning som du bliver ved med, i trådstarters indlæg - den behandles som forfaldent skat i alle normale fald

Hvor ser du det er de 2 (3) årlige aconto rater og ikke  - årets selskabsskat - og hvor ser du fornuft i mellemregning

jeg har inden dit svar med en bogføring (som jo også svarer på mellemregning ikke bruges) vist en løsning jeg MÅSKE mener er ret på opgaven. Den viser vel hvorfor mellemregning ikke har med skatten at gøre men af det helt andet forhold, at penge er ført over fra drift til holding rent praktisk

Mit forslag i foregående KAN være galt men det er nu en gang det bedste jeg her kan komme op med. Mellemregning indgår ikke som sådan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Karsten, 

Efter lidt debat frem og tilbage, med revisor, endte det med at acontoskatten bliver bogført som mellemregning, den dag drift overfører til holding (i begge selskaber). og dette skal så udlignes igen når holding betaler beløbet ind på skattekontoen. 

Om det er helt korrekt ved jeg ikke. Men det er sådan for nu. 

Hvis der er andre, som kender til en bedre løsning, hører jeg gerne herom. 

Fortsat god aften. 

Novi

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Novitius:

Hej John og Karsten, 

Efter lidt debat frem og tilbage, med revisor, endte det med at acontoskatten bliver bogført som mellemregning, den dag drift overfører til holding (i begge selskaber). og dette skal så udlignes igen når holding betaler beløbet ind på skattekontoen. 

Om det er helt korrekt ved jeg ikke. Men det er sådan for nu. 

Hvis der er andre, som kender til en bedre løsning, hører jeg gerne herom. 

Fortsat god aften. 

Novi

det lyder firn - det er netop når den faktiske skat kendes at den jo går fra mellemregning til årets selskabsskat og dermed forsvinder fra mellemregning

Mig bekendt (fra mange andre tilsvarende) blander skat sig ikke OM holding selv har midler til acontoskatten og betaler og først når den faktiske er kendt får dækning, meN når holding ikke har egne medler, og vil betale acontoskat (som generelt er klogt) så må der en mellemregning til - og den udlignes når drift i efteropstering bogføre den korrekte beregnede selskabsskat

alt lyder find så

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)