Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistering når man er to virksomheder der laver kursus sammen + tilbagebetalinger

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa med-aminoer 🙂

Jeg står i den situation at jeg laver et kursus sammen med en kammerat. Vi er begge for nyligt startet virksomhed, og er ikke lige nu i nærheden af omsætningsgrænsen på 50.000. Vores kursus er desuden momsfritaget, da de går under "aftenskoleligende undervisning" (mindfulness, yoga og psykoedukation) og vi har kun private deltagere.

1) Vi står til at få en omsætning på 30-40.000 for kurset, som går ind på min virksomhedskonto. Mit spørgsmål er, kan jeg uden at lave noget ulovligt, overføre halvdelen af disse indtægter til min partner, og dermed ikke "komme i nærheden" af grænsen på 50.000? Jeg forventer ikke umiddelbart at ramme grænsen inden for en periode på 12 mdr.

2) Og kan vi dele udgifterne (faktura pĂĄ leje af lokaler + bonner pĂĄ forplejning) ligesĂĄ? Skal vi begge opbevare kopi af fakturaerne eller skal en af os fakturere den anden for halvdelen af udgifterne?

3) Er grænsen på 50.000 kr for momspligtig omsætning eller en hvilkensomhelst omsætning?

4) Hvis vi skal tilbagebetale et køb, så gælder det vel ikke længere som en indtægt? Så hvis vi tilbagebetaler 5.000 ud af 30.000, så har vi kun haft en omsætning på 25.000 kr, right?

På forhånd tak! 🙏🤓
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Asolskin:
1) Vi står til at få en omsætning på 30-40.000 for kurset, som går ind på min virksomhedskonto. Mit spørgsmål er, kan jeg uden at lave noget ulovligt, overføre halvdelen af disse indtægter til min partner, og dermed ikke "komme i nærheden" af grænsen på 50.000? Jeg forventer ikke umiddelbart at ramme grænsen inden for en periode på 12 md

det kan besvares med klart nej og du ville få bod og moms af alt inden du registrerede

I kan ikke lave det sammen uden at  kunderne tilmelder sig hos hver af jer og hver af jer driver det helt især fra den anden som 2 helt særskilte arrangementer, ellers skat det  være den ene eller anden af jer - er det ET arrangement så er det  den som fakturerer der skal have hele indtægt (omsætning) og udgift.

2 Det kan I hvis i får regning til hver af jer og hver skal så gemme fakturaer og regnskab i + 5 år

3 hvilken som helst omsætning , du kan intet holde ude privat når du er momsregistreret

4 Køb har da ikke med omsætning at gøre??? Omsætning er hele dit salg uden køb - hvis du mener tilbage betale en kunde, så er det ikke omsætning mere

I lyder slet ikke klar til at kaste jer ud i den slags ganske ærligt - I kan slå jer slemt uden mere viden om regnskab og moms

vh  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 23
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 05:17
Hvor mange stjerner giver du? :
I kan ikke gøre det i fællesskab, medmindre klienterne tilmelder jer begge, og I skal begge køre det, især fra den anden, som to helt separate begivenheder; ellers, kære, kunne det være den ene af jer eller den anden; hvis det kun er EN begivenhed, så er det det, og den person, der fakturerer, skal have alle indtægter (indtægter) og udgifter.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
I kan ikke lave det sammen uden at  kunderne tilmelder sig hos hver af jer og hver af jer driver det helt især fra den anden som 2 helt særskilte arrangementer,

Det er vel basalt set bare et I/S som de har lavet omkring dette arrangement. Hvem der ligger "konto" til er i den sammenhæng vel ikke så relevant og efterfølgende mere et spørgsmål om fordeling. Den som har fået indkomsten - vil skylde den anden halvdelen  - ligeså  fordeles udgifterne....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
I kan ikke lave det sammen uden at  kunderne tilmelder sig hos hver af jer og hver af jer driver det helt især fra den anden som 2 helt særskilte arrangementer,

Det er vel basalt set bare et I/S som de har lavet omkring dette arrangement. Hvem der ligger "konto" til er i den sammenhæng vel ikke så relevant og efterfølgende mere et spørgsmål om fordeling. Den som har fået indkomsten - vil skylde den anden halvdelen  - ligeså  fordeles udgifterne....

ja i så fald jo defacto . Uden moms mener du så de bare kan dele fakturaen internt som CPR og tqge halvdel. Hver i indtægt og udgift - (jeg ville være usikker på det nødvndigvis er momsfritaget udnervisning som jeg slet ikke kan afgøre uud fra det beskrevne - så det skal de jo være sikre på))

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis arrangementet er momsfritaget kan de to virksomheder hver for sig blot bogføre indkomsten i hvert sit regnskab. Regnskabet for arrangementet er så det underliggende bilag.

Hvis det er momspligtigt er der ingen vej uden om en momsregistrering, men igen forhindrer det ikke at det vendes på den ene konto. Ved momspligt og hvis arrangement er enkeltstående så lejlighedsvis registrering. Noget man vil lave flere gange så en fast momsregistrering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Hvis det er momspligtigt er der ingen vej uden om en momsregistrering, men igen forhindrer det ikke at det vendes på den ene konto. Ved momspligt og hvis arrangement er enkeltstående så lejlighedsvis registrering. Noget man vil lave flere gange så en fast momsregistrering


Det kan sagtens være momsfrit, jeg ved bare ikke om det faglige niveau osv for kurset i mindfulness, yoga og psykoedukation gør det korrekt, mere så det ikke bare er deres nye firmas gæt

HVIS den ene er CVR med moms - så kan denne vel ikke udbetale halvdelen til en privat CPR person (halvdelen uden moms), bare ved at lade det "vende hans konto" uden der er indberetningspligt som min. som honorar - når hele indtægten er på faktura fra momsreg CVR der skal viderebetale halv ydelse til CPR person - (eller formelt I/S) eller misser jeg noget her?

Tak for hjælp som altid

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
HVIS den ene er CVR med moms - så kan denne vel ikke udbetale halvdelen til en privat CPR person (halvdelen uden moms), bare ved at lade det "vende hans konto" uden der er indberetningspligt som min. som honorar - når hele indtægten er på faktura fra momsreg CVR der skal viderebetale halv ydelse til CPR person - (eller formelt I/S) eller misser jeg noget her?

Nok bare mig der har formuleret mig uklart - omkring det at "vende på konto". Mit udgangspunkt er at begge har hvert deres firma og laver de sammen et arrangement har det karakter af et I/S. Om dette I/S skal momsregistreres eller ej har jeg ikke noget bud på. 

Med vendes mente jeg bare at virksomhed A eksempelvis sælger 5 billetter til kunde og modtager betalingen for dette. Virksomhed A får en indkomst og tilsvarende gæld til I/S. Og uanset om virksomedd A solgte alle billetter til arrangementet vil jeg ikke mene der er indberetningspliigt, da beløbet reelt skal videre til I/S. I/S er jo skattemæssigt transparent - så hver enkelt deltager selv angiver sin del på selvangivelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Og uanset om virksomedd A solgte alle billetter til arrangementet vil jeg ikke mene der er indberetningspliigt, da beløbet reelt skal videre til I/S. I/S er jo skattemæssigt transparent - så hver enkelt deltager selv angiver sin del på selvangivelsen.

Enig hvis begge har CVR men ikke hvis kun den ene og den anden er CPR, så har jeg svært at tro at defacto I/S tanken skulle gøre det muligt, at et CVR betaler en CPR uden indberetning, men sikker er jeg ikke. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Enig hvis begge har CVR men ikke hvis kun den ene og den anden er CPR, så har jeg svært at tro at defacto I/S tanken skulle gøre det muligt, at et CVR betaler en CPR uden indberetning, men sikker er jeg ikke. 

Jo for interessantskabet er skattemæssigt transparent, Virksomhed betaler jo ikke direkte til CPR  - men til I/S og det er det regnskab som danner grundlag for fordelingen. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)