Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Global moms på salg af software online

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit APS er så småt begyndt at sælge software online og jeg har i første omgang sat en "almindelig" betalingsløsning op (Stripe). Jeg er egentlig glad for løsningen, men den hjælper mig ikke med moms indberetning og betaling.

Jeg har omsat for godt og vel 1.000 EUR efter at have lavet en "soft launch" for en uge siden, og forventer at nå en månedlig omsætning på 10.000 EUR indenfor et år.

Som jeg forstår det er min virksomhed i princippet momspligtig i alle de markeder hvor vi sælger, selvom der selvfølgelig er bagatel grænser de fleste steder. Jeg planlægger dog at sælge abonnementer og forventer ret hurtigt at nå denne grænse de steder hvor det går på antallet af transaktioner såvel som værdien heraf (f.eks nogle stater i USA). Og så er der så vidt jeg forstår også markeder hvor der ikke er nogen bagatel grænse.

EU er ikke noget problem, men resten af verden er en stor mundfuld synes jeg. Der findes selvfølgelig løsninger som FASTSpring eller Digital River, hvor betalingsservicen også fungerer som "merchant of record" og derfor håndterer momsen globalt, men de er dyre - især på små månedlige betalinger - og ikke lige så fleksible som Stripe.

Jeg har kigget lidt på hvad mine konkurrenter gør, og jeg vil tro at ca. halvdelen går gennem en "merchant of record", mens halvdelen bruger en "almindelig" betalingsløsning. For de mindre konkurrenter vil det i praksis sige at de er ligeglade med global moms, mens de store sikkert har et revisionsselskab til at håndtere det.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. På den ene side har jeg et princip om at køre min foretning 100% lovligt, men på den anden side synes jeg det er et helt vanvittigt at man som en lille virksomhed skal have styr på moms i over 200 lande. Det er virkelig noget der giver de store virksomheder en konkurrence fordel, hvis man altså følger reglerne til punkt og prikke.

Jeg overvejer lidt at fortsætte med Stripe og nøjes med at indberette moms i EU. Langt størstedelen af min omsætning (måske 80%) vil være i EU og USA - og i USA vil den være fordelt ud over de 50 stater som (så vidt jeg forstår) hver især har deres egne bagatelgrænser. Det betyder at jeg meget langt henad vejen vil overholde reglerne, men der vil helt givet være undtagelser.  

Er det nogen der her erfaringer med dette eller kender til løsninger som jeg har overset?

VH Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du skriver EU er enkelt og med din forventede omsætning skal du momsregistreres i alle EU lande via MOSS systemet i skat https://johnhannover.blogspot.com/2023/02/moms-ved-salg-til-private-i-danmark-til.html

Hvad der kan være af grænser uden for EU kan jeg ikke på andet vis end angivet i blog indlæget - men udgangspunktet er, at du kan sælge fra Danmark til uden for  EU og det skal være med dansk moms - med nogle få undtagelser, som du ikke synes at høre under, så for dig er det enkle svar nok blot, dansk moms til uden for EU

Du skal som jeg ser det kun forholde dig til EU satser og så dansk moms. USA har slet ikke moms i vor forstand men en local tax VAT som gælder hvis man sælger fra USA til USA, men her har du jo dansk moms på dit ydelsessalg

Du må lige checke om jeg har ret i, at USA og øvrige uden for EU er enkelt, blot dansk oms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)