Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af selskab og sammensætning af holding

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Jeg går med en ide til et produkt, og der skal selvfølgelig købes dele til det. Giver det ikke bedst mening at stifte et selskab og købe disse dele med selskabets midler, også selvom der ikke er omsætning 1. år? Kan omkostningerne fratrækkes omsætningen fra næste regnskabsår?

2) Målet er at lave en familievirksomhed med mine søskende. Hvis en af os uheldigvis går bort, ser vi gerne, at de andre søskende kan overtage dennes del. Skattefrit optimalt set, hvis overhovedet muligt. Det rejser også spørgsmålet om, hvilken konstruktion af selskabet er mest fordelagtigt. Skal vi stifte et holdingselskab hver, der hver ejer sin del i driftselskabet, eller skal vi stifte 1 holdingselskab sammen?

3) Hvis vi stifter et fælles holding, kunne man så ikke spalte denne i 4, så hver søskende får sit eget og vi får 4 holding til 1 pris + revisor/advokatomkostninger?

4) Virker generationsskifte (skattemæssig succession mod vederlag/som gave) indbyrdes mellem søskende, hvis hver har sit eget holding?

5) Hvis jeg stifter et holding + driftselskab, og mine søskende efter et par år så stifter deres eget holding og køber sig ind i driftselskabet, er der så regler for hvor meget de skal betale for en del af driftselskabet? Kunne man aftale eller skrive et eller andet sted ved stiftelsen af selskabet, af disse personer har ret til at købe 25% af driftselskabet til fx 40.000?

Jeg sætter stor pris på kommentarer til hvilket som helst punkt og forslag til at gøre det tingene på en anden og måske bedre måde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :
1 jo - De dele vil dog formentlig være varelager af enten færdige dele eller halvfabrikata, og så skal de ved regnskabet indgå med deres købsværdi og så har du jo ikke underskud at fremskriv MEN - når du så bruger delene, så går de ud af lager og dermed bliver de til en omkostning i det år hvor de bruges.
Hvis du har udgifter der ikke er ting på lager, så kan du få underskud som så kan bruges til modregning af fremtidigt overskud.

2 I kan ikke lade nogen overtage en afdøds andele uden arveafgift eller gaveafgift hvis det skal ske i levende live - og det skal så ske til indre værdi af selskabet

3 Hvis I skal have holding skal I ikke starte med et der skal splittes men med et hver. Husk at hvert holding i faste omk let koster 10-15.000 kr om året (bank års/månedsgebyr let 5.000 kr UDEN fradragsret - lovpligtig ansvarsforsikring uanset løn eller omsætning - regnskabsprogram - og så måske hjælp til sambeskatning http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html

5 de skal betale indre værdi på købstidspunktet ellers udløser det skat

Klart en opgave du/I skal bruge advokatpenge på i alle fald
god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)