Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs med privat gæld

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:
John, du har vist misset at trådstarter vil etablere et holdingselskab der skal investeret i et driftselskab med 9 andre. Disse 9 andre har ingen interesse eller andel I om de 1,3 mio som holdingselskabet har at investere kommer fra indskud + lån eller kun fra indskud.

jeps - hvis det er holdingselskabet han skal bruge til at stifte sammen med de 9, så kan han låne sit holding pengene frem for at skyde dem ind - enig sorry

Får holding så udbytte - som jo er beskattet fra drift-  og JA det skal så være samme udbytte til alle 10 - så kan han afdraglånet til sig selv

Konvertibelt skal han bare vide, at hvis han afdraget og IKKE konverterer, og SKAT så kan se, at selskabet reelt er mere værd (og det vil det nok være hvis det får 300.000 i årligt udbytte) så skal han beskattes af den større værdi - som han frigiver ved IKKE at konvertere (ret nye styresignaler og domme som gør konvertibelt lån langt mere problematiske. Man kan få en voldsom skat, hvis ens selskab faktisk har øget indre værdi, og man IKKE konverterer men betaler retur bare - mere her - det er siden 1/1-2020 og det rammer altså mange Husk at indfrielse af konvertible obligationer kan medføre beskatning | Horten 

Og andet rødt flag her Konvertible obligationer er pludselig blevet farlige - BDO 
Jeg kan se flere steder, at en god del rammes i praksis.

fradragsværdien ved tab på anpartskapital er 27/42% (langt mest her til 42%) Tab på ens løn er negativ kapitalindkomst og har derfor en skatteværdi på mellem ca. 25 % og 33 % så samlet nok lavere end værdien ved tab på anparter - men jo ja - uden binding  med konverteringsrisiko idag 

Trådstarter kan jo gå til en revisor for at få opsat holding korrekt så det ved stiftelse er indbygget konvertibelt lån hvis han vil.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 18:45

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:
John, du har vist misset at trådstarter vil etablere et holdingselskab der skal investeret i et driftselskab med 9 andre. Disse 9 andre har ingen interesse eller andel I om de 1,3 mio som holdingselskabet har at investere kommer fra indskud + lån eller kun fra indskud.

jeps - hvis det er holdingselskabet han skal bruge til at stifte sammen med de 9, så kan han låne sit holding pengene frem for at skyde dem ind - enig sorry

Får holding så udbytte - som jo er beskattet fra drift-  og JA det skal så være samme udbytte til alle 10 - så kan han afdrag på lånet til sig selv

Konvertibelt skal han bare vide, at hvis han afdraget og IKKE konverterer, og SKAT så kan se, at selskabet reelt er mere værd (og det vil det nok være hvis det får 300.000 i årligt udbytte) så skal han beskattes af den større værdi - som han frigiver ved IKKE at konvertere (ret nye styresignaler og domme som gør konvertibelt lån langt mere problematiske. Man kan få en voldsom skat, hvis ens selskab faktisk har øget indre værdi, og man IKKE konverterer men betaler retur bare - mere her - det er siden 1/1-2020 og det rammer altså mange Husk at indfrielse af konvertible obligationer kan medføre beskatning | Horten 

Og andet rødt flag her Konvertible obligationer er pludselig blevet farlige - BDO 
Jeg kan se flere steder, at en god del rammes i praksis.

fradragsværdien ved tab på anpartskapital er 27/42% (langt mest her til 42%) Tab på ens løn er negativ kapitalindkomst og har derfor en skatteværdi på mellem ca. 25 % og 33 % så samlet nok lavere end værdien ved tab på anparter - men jo ja - uden binding  med konverteringsrisiko idag 

Trådstarter kan jo gå til en revisor for at få opsat holding korrekt så det ved stiftelse er indbygget konvertibelt lån hvis han vil.

vh John Hannover

Tak for detaljeringen omkring konvertible gældsbreve!

Omkring prissætningen af anparter/aktier så er det som jeg forstår et selskab i drift, hvorfor prissætning af anparter bør ses i forhold til om selskabet over eller underperformer prospektet, og de fleste underperformer.

Nu tager man sjældent løn i holdingselskab, men er der kommet nye regler for selskaber for før var det kun i enkeltmandsvirksomheder at der var fradragsret for løn?

Tilmeldt 23. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:09

Kære begge,

Tak for super kompetente svar! 

Jeg håber jeg har beskrevet det korrekt fra start men vi køber os ind i eksisterende selskab der er i drift hvor der i forvejen er 9 partnere og vi bliver nu den 10. 

4 af de 9 partnere har hver 12,5% og de afgiver hver 2,5% som vi køber og dermed er der 10 partnere med 10% hver.

Ved ikke om det ændrer noget i konklussionerne? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16

BroncofanDK:
Omkring prissætningen af anparter/aktier så er det som jeg forstår et selskab i drift, hvorfor prissætning af anparter bør ses i forhold til om selskabet over eller underperformer prospektet

ikke med - i forhold til prospektet? det er mig bekendt alene OM selskabets indre værdi ved indregning af døtre er højere end værdien af det lån man vælger ikke at konvertere

Konvertibler er vi vel enige om, kun giver mening ved konkurs (tab af lånet) og her er fradrag samlet (afhænger af beløb og evt anden prositiv kap ind) ca 8% mindre i konvertibler end anpartskapital 

Normalt stifter man vel ikke med konkurs som plan . og med det her - (ligner noget 10 mands selskab) investering 1,3 og årligt udbytte over 300.000 kr forventet, så ventes der jo i alle fald en solid værdistigning også - det er jo en høj pay-back forventning.

Gør det godt, er lån uden konvertibler bedst, gør det galt er anpartskapital bedst  -

Konvertibler kan vælges imellem de to yderligheder, men med en ganske høj risiko præmie, og jeg tror de fleste større revisonsselskaber er meget tilbageholdende med at tilråde dem idag - eller i alle fald, gør meget opmærksomme på, at det er en ganske høj risiko præmie. Jeg ville derfor helt klart søge meget mere råd end vi, hvor velmenende vi end er, kan give her. Det er langt fra et gør det selv projekt med investering 1,3 mio med 9 andre.

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:24

HoldingKongen:

Kære begge,

Jeg håber jeg har beskrevet det korrekt fra start men vi køber os ind i eksisterende selskab der er i drift hvor der i forvejen er 9 partnere og vi bliver nu den 10. 

4 af de 9 partnere har hver 12,5% og de afgiver hver 2,5% som vi køber og dermed er der 10 partnere med 10% hver.

nej ikke for mig -så længe du ender med +10% andel som er kravet for skattefrit udbyttet fra drifts til holding, og først beskattes fra holding når tager ubytte mm

jeg vil stadigt råde til nøje gennemgang med kyndig jurist/revisor men

Anpartskapital er bunden til salg eller lukning - konkurs giver 27-42% fradrag af tab

Konvertibler beskattes af en overværdi man "forærer" selskabet hvis man tager lån retur og ikke konverterer - Det vil koste meget, hvis datter går rigtigt godt (eller man kan jo konvertere til den højere kurs) De giver ved konkurs 26-33% fradrag for tabet - (afhængig også af evt positiv kapitalindkomst) - De skal indbygges i vedtægter mm og igen - få gode råd om hvordan . også med her https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html

Lån uden konvertibler tabes ved konkurs men kan tages tilbage så snart der er likvider til det - uden risiko for yderligere skat

Anpartskapital er bunden
Lån uanset konvertibel eller ikke, kan tilbagebetales fra holding uden yderligere skat -  

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 10:18

Cookie - John Hannover:
Konvertibler er vi vel enige om, kun giver mening ved konkurs (tab af lånet) og her er fradrag samlet (afhænger af beløb og evt anden prositiv kap ind) ca 8% mindre i konvertibler end anpartskapital 

Normalt stifter man vel ikke med konkurs som plan . og med det her - (ligner noget 10 mands selskab) investering 1,3 og årligt udbytte over 300.000 kr forventet, så ventes der jo i alle fald en solid værdistigning også - det er jo en høj pay-back forventning.

Enig - undtaget din forventning om at der sker en stigning i aktieværdien hvis resultatet er som trådstarter skriver, da vi ikke kender forudsætningerne for at han og konen får lov at købe sig ind til den rate.

Konvertibler er bedre end privat lån ved konkurs, men ikke så god som kapital skattemæssigt. Det er en sidde mellem to stole løsning!

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 10:41

Cookie - John Hannover:

HoldingKongen:

Kære begge,

nej ikke for mig -så længe du ender med +10% andel som er kravet for skattefrit udbyttet fra drifts til holding, og først beskattes fra holding når tager ubytte mm

jeg vil stadigt råde til nøje gennemgang med kyndig jurist/revisor men

Anpartskapital er bunden til salg eller lukning - konkurs giver 27-42% fradrag af tab

Konvertibler beskattes af en overværdi man "forærer" selskabet hvis man tager lån retur og ikke konverterer - Det vil koste meget, hvis datter går rigtigt godt (eller man kan jo konvertere til den højere kurs) De giver ved konkurs 26-33% fradrag for tabet - (afhængig også af evt positiv kapitalindkomst) - De skal indbygges i vedtægter mm og igen - få gode råd om hvordan . også med her https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html

Lån uden konvertibler tabes ved konkurs men kan tages tilbage så snart der er likvider til det - uden risiko for yderligere skat

Anpartskapital er bunden
Lån uanset konvertibel eller ikke, kan tilbagebetales fra holding uden yderligere skat -  

vh John Hannover

Fuldstændig enig - men husk jeres og jeres partneres ægteskaber og hvad det betyder.

Se denne, diskuter med din kone og med jeres 9 partnere. Dette er noget der statistisk vil ske i jeres fælles driftselskab.

En krølle - hvis jeres ægteskab er solidt og I får jeres invsteringskapital ud af holdingselskabet igen relativt hurtigt er I i en god situation hvis en partner tvinges til at sælge grundet ægteskabelige problemer.

Undskyld sortsynet - men det kan være en vigtig vinkel!

Tilmeldt 23. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:36

Vi får advokat på nu her, men i aftale udkast står der: "Køber fra Sælger erhverver

10 % A-kapitalandele, svarende til i alt nom. kr. xx.000 kapitalandele

ud af en samlet selskabskapital for Selskabet på nom. kr. xxx.000.

Købesummen for nominelt kr. xx.000 A-kapitalandele i Sælger andra-

ger kr. 1.300.000, svarende til kurs xxxx."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42

HoldingKongen:

Vi får advokat på nu her, men i aftale udkast står der: "Køber fra Sælger erhverver

10 % A-kapitalandele, svarende til i alt nom. kr. xx.000 kapitalandele

ud af en samlet selskabskapital for Selskabet på nom. kr. xxx.000.

Købesummen for nominelt kr. xx.000 A-kapitalandele i Sælger andra-

ger kr. 1.300.000, svarende til kurs xxxx."

ja her står blot hvad der i princip skal stå i en overdragelses aftale for anparter MEN

Det er jo ikke samme som at det er den korrekte værdi - som jo er det DU vil betale men jo også hænger sammen med både indre værdi og - de seriøse muligheder der er - og ikke bare gæt og håb

Endeligt er det afgørende dokument her nok ejeraftalen - evt særeje som Bronco var inde på - men lige så vigtigt hvilke forpligtelser du overtager (er der noget job du skal lave for pengene eller er alt klaret i selskabet) - hvilke rettigheder du har - regler for evt aktieudvidelse = udvanding af dine anparter og enig hed om det punkt, hvordan en af jer kan komme ud, hvis en ikke synes om lugten i bageriet, eller har akut behov for pengene - hvad hvis en ejer dør og en masse andet

TEORETISK kan de 9 andre jo, hvis de ville det, beslutte at de skal lønnes for et eller andet, og det skal du ikke, og undlade udbytte (skal give ens til ejerne efter %) - glemme alt om lovregler, ikke aflevere regnskab til tiden, og og og

Det lyder negativt, men er det jo ikke, forudsat alle NU kan være enige om driften, fremtiden, udbetalinger af overskud og og og (vær også sikker på om det med A andele indikerer der er flere anpartsklasser allerede, eller på tegnebordet)

God vind med det, find en god advokat

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 08:06

Eksemplet fra BDO har en meget specifik udlægning som John mangler, nemlig at det er den konvertible obligation der nedskrives så du kun kan tage en del af den konvertible obligation ud. Lad os sige i låner holding 1260000kr og jeres værdi fordobles, så kan I stadig tage det reciprokke (50% ud skattefrit) og du får så en fremtidig skattekredit.

DVS du har stadig større privatøkonomisk fleksibilitet, dog ikke så god som før.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)