Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansattes ønsker til kontrakt er utilstedelige

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Jun 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er løbet ind i et lidt besynderligt problem. Jeg har ansat en studentermedhjælper og fremsendt den standardkontrakt vi anvender for alle. Der er indimellem nogen der ønsker et par rettelser, men for denne ansatte er jeg ved at falde ned af stolen af ønskerne. Overskriften hedder godt nok ønsker og ikke krav, men jeg synes helt ærligt at ønskerne er helt utilstedelige. 
Der er tale om en stilling på 8 timer i ugen som studentermedhjælper i softwareudvikling som 4. ansatte ud over ejeren. Ønskerne gælder fuldt betalt hjemmekontor, fjernelse af tavshedspligt, ønske om fratrædelsesgodtgørelse, medarbejderandele, særlige vilkår under sygdom og rigtig mange andre ting. Kontrakten er på 5 sider inklusive en sides formular, og listen over disse ønsker er et 3 siders dokument med mere tekst end standardkontrakten. 
Min holdning til disse ønsker er, som i måske har gættet, et helt grundlæggende nej. Der er udleveret en ansættelseskontrakt og vilkårene er gældende. Men jeg finder også disse ønsker så utilstedelige, og så langt fra den ansættelse der er foretaget, at jeg reelt er i tvivl om hvorvidt der er grobund for en aftale. 
jeg kan læse mig frem til at man efter udlevering af ansættelseskontrakt stiltiende samtykker hvis man fortsætter arbejdet, men det ændrer jo ikke på hvad der er fremsendt. Da jeg kort spurgte ind til hvad der foregik fik jeg at vide at han havde fået en ”kammerat som er god til kontrakter” til at gennemgå den. Jeg er ikke utryk ved standardkontraktens indhold da den er udarbejdet af advokat og gennemgået af andre ansattes fagforeninger, men jeg bliver lidt træt ved udsigten til en tredjepartsdiskussion med denne kammerat - og overvejer også hvad denne kammerat skulle få af skove ideer i forbindelse med en opsigelse hvis det skulle blive nødvendigt en dag. Og derfor går min overvejelse på om jeg skal se det her som et kæmpe stort rød flag og få afbrudt samarbejdet i en fart, eller om jeg overreagerer.

Jeg håber nogle af jer vil dele jeres tanker og erfaringer om det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til studentermedhjælper lyder meget som et overkill. Den med tavshedspligt kan altid være problematisk - også at bevise overtrådt og bør ikke bruges ud over helt nødvendigt, hvis den pågældende har tilgang til fortrolige dokumenter og personers detaljer, men ikke som noget generelt - som giver den ansatte en vild risiko 
De øvrige krav for medhjælper er i hampen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jun 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tavshedspligt er i forhold til kundekontakt. Vores kunder skal kunne tale og udveksle information frit med vores ansatte uden at risikere videreformidling. Jeg ser punktet som en selvfølge når der arbejdes med kunder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik:

Tavshedspligt er i forhold til kundekontakt. Vores kunder skal kunne tale og udveksle information frit med vores ansatte uden at risikere videreformidling. Jeg ser punktet som en selvfølge når der arbejdes med kunder.

det at indsætte noget sådan i en kontrakt ER usædvanligt for en studentermedhjælper med mindre det er nogle meget personlige oplysninger. At du ser det selvklart når der arbejdes med kunder er du jo i din ret til, og så behøver du vel ikke tænke så meget men afvise
Jeg ville ikke lade en bekendt skrive under på det som noget generelt.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Henrik:
Tavshedspligt er i forhold til kundekontakt. Vores kunder skal kunne tale og udveksle information frit med vores ansatte uden at risikere videreformidling. Jeg ser punktet som en selvfølge når der arbejdes med kunder.

Loyalitetsforpligtigelsen og loven om forretningshemmeligheder gælder i alle ansættelsesforhold uanset ansættelseskontrakten.

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er måske lidt svært at sige når man ikke har mødt vedkommende men for mig lyder det som om at du vil være bedst tjent med at finde en anden. Hele tankegangen lyder for mig som om at vedkommende vil kunne give dig problemer hen af vejen og som om at vedkommende er forkælet.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:

....

Og derfor går min overvejelse på om jeg skal se det her som et kæmpe stort rød flag og få afbrudt samarbejdet i en fart, eller om jeg overreagerer.

Jeg håber nogle af jer vil dele jeres tanker og erfaringer om det. 

Jeg havde stoppet samarbejdet. Kæmpe rødt flag for mig hvis der var nogen som kom med så mange ændringer til en kontrakt og specielt fjernelse af tavshedspligt som et ønske. Hvem tror personen han er siden han tror at han få sådan nogle vilkår. 

Tilmeldt 6. Jun 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene - det er rart at høre jeg ikke er alene om at finde det her lidt langt ude.

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var blevet et pænt nej tak fra min side, såfremt personen fastholdte sine ønsker som derved blev til krav.

Hvis du føler det er den "perfekte" kandidat, og vil gøre meget for at lande personen, lav et kompromis på nogle ønsker. De ønsker der potentielt ville være skadeligt for din forretning, skal du selvfølgelig blankt afvise.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:

Og derfor går min overvejelse på om jeg skal se det her som et kæmpe stort rød flag og få afbrudt samarbejdet i en fart, eller om jeg overreagerer.

Jeg håber nogle af jer vil dele jeres tanker og erfaringer om det. 

Du skal se det som et GIGANTISK rødt flag, medmindre selvfølgelig det er en Steven Jobs type ansat :-)

Jeg ville give ham hans forslag med hjem og læse på selv, og bede ham forklare hvorfor han synes at du skal ansætte ham.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)