Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og fradrag ifb med bogudgivelse som ikke er relateret til den øvrige virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed (ved siden af fuldtidsjob), hvor fokus er rådgivnings-/konsulentarbejde.
Jeg har nu skrevet en børnebog, som jeg selv har udgivet via Books on Demand - BoD. Der har været forskellige udgifter til illustrationer, korrekturhjælp, promovering mv.
Kan nogle sige mig om jeg kan køre det ind over min virksomhed, som fradragsberettigede udgifter, selvom de to ting ikke har noget med hinanden at gøre? Eller skal/kan udgifter og indtægter på en eller anden måde registreres som personlige udgifter og indtægter?
I et gammelt opslag fra Dansk Journalistforbund skriver de, at hvis man selvudgiver en bog er det en momspligtig udgivelse.
Der har været moms på udgifterne ligesom der er det på indtægterne.
Mvh Jesper
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ja hvis du udgiver og det ikke er forfatter honorar du modtager fra forlaget du udgiver ved, så er både indtægter og udgifter - i det omfang de er momsbelagte, noget du skal have med i din enkeltmands. Er det forfatterhonorar som et forlag betaler, så er det ikke erhvervsmæssigt og momsbelagt men skal indberettes som honorar af forlaget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for klart svar. Bøgerne produceres on demand og jeg modtager en forfatter avance pr solgt eksemplar, så det kan ikke være at sidestille med et honorar.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jesper2850:
Mange tak for klart svar. Bøgerne produceres on demand og jeg modtager en forfatter avance pr solgt eksemplar, så det kan ikke være at sidestille med et honorar.

jo det tror jeg SKAT vil mene - Det mener f.eks også Saxo (on demand) det er en royalty = honorar som dansk selskab skal angive til skat på dit CPR. Saxo er holland idag så de skal ikke indberette - men det er stadigt honorar som forfattere typisk netop får per solgt bog (som musikere får per solgt plade = honorar)

HVIS dit forlag svarer, at det IKKE er honorar så - måske - og så skal de naturligvis lægge moms på i betalingen til dig hvis du har det i momsreg. firma - Mit gæt er du ikke har moms med i din udbetaling og at det ER honorar/royalty per bog modsat hvis DU udgav og havde trykomkostningen osv. 

Du kan jo skrive og høre skat, når du har besked fra forlag om det IKKE er royalty du får - OG om de kan betale det så der er moms på (ofte får du det samme moms lægges så oveni)
Det er dyrt at kikse her, for så mister du momsfradrag for en masse - og du og forlaget kan få bod.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har nu talt med BoD, SKAT og prøvet at læse mere op på det. Det er ikke nemt at finde hoved og hale i og snakken med SKAT gjorde mig faktisk ikke mere afklaret. Men jeg kan jo betale for et bindende svar fra dem for ikke at komme i klemme.
Ham jeg talte med fra BoD kunne ikke engang svare på, om der var tale om honorar, og de måtte/kunne ikke rådgive (jeg forventede dog, at de ville kunne sige noget vejledende ud fra deres erfaringer om, hvad folk normalt gjorde). Under alle omstændigheder tror jeg, at du har ret i at det vil blive betragtet som honorar.

Hvis jeg indberetter indtægterne som honorar/B-indkomst kan de udgifter jeg havde i forbindelse med udarbejdelsen af bogen vel ikke trækkes fra?
Tilmeldt 25. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg glemte lige at skrive, at jeg kan se, der ikke er moms på forfatteravancen. Jeg oprettede mig også som privatperson, da jeg ikke på det tidspunkt overvejede, om det kunne lægges ind under min virksomheds cvr.nr.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper2850:
Hvis jeg indberetter indtægterne som honorar/B-indkomst kan de udgifter jeg havde i forbindelse med udarbejdelsen af bogen vel ikke trækkes fra?
ja helt konkrete udgifter til f.eks udgiverpakke osv trækker du fra i rubrik 29 som jeg husker det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Oct 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svar, John.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)