Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af put and take sø

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Oct 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg står i stor overvejelse af at købe en put and take sø.

Dette er min store drøm og jeg er nu blevet tilbudt at købe en okay fin sø som jeg tænker har gode udviklings muligheder.

Problemet er, at jeg intet aner om at drive en sø, hvilke tilladelse, hvad skal man være obs på ved køb af jorden/søen…?

Hvordan regner jeg ud hvad jeg kan forvente af indtægt på søen..? Det er jo umuligt at regne ud hvor mange besøgende der vil være, samt er vinteren hård og søen frosset til så kommer der jo ingen indtægt.
( jeg ved dette ikke er en guldgruppe men der skal jo selvfølgelig kunne løbe rundt, ellers giver det jo ingen mening at forgælde sig)

Grunden er på 10 hk og med 3 søer.


Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 8. Aug 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved, at der jf., (måske tidligere?) praksis, kun gives tilladelse til etablering af put-and-take fiskeri, i det givne fald hvor søen er opstået grundet råstofgravning, eller som er anlagt til formålet - er søen/søerne tidligere brugt som P&T?

Du skal sikre dig, at du har tilladelse til udsætning af fisk - søg eventuelt efter information herom på fiskepleje.

Hvis søen tidligere/nuværende, har tilladelserne i stand, og allerede er blevet/bliver anvendt til P&T, burde der ikke være nogen ko på isen, så ville jeg bare snakke med ejeren efterfulgt af fiskeristyrelsen. Så kan du også få styr på, hvad det kræver at du selv får tilladelsen.

Jeg ved at du i ansøgningen, skal fortælle en smule omkring hvor du vil udsætte fiskene, hvornår du vil udsætte fiskene, og hvor mange fisk du ønsker at udsætte, men fiskeristyrelsen / naturstyrelsen kan helt sikkert komme det nærmere..

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læste om en for en del år siden, som prøvede det samme. Men fordi han prøvede at etablere det i en naturlig sø, var det fuldstændigt uoverkommeligt svært rent administrativt. Bla. skulle han dokumentere hvor mange fisk, der i forvejen var, hvilke arter og sammensætning.. Hvordan gør man lige dét? Jo, hyrer en biolog, der skal lave en meget dyr rapport. Og du har tre søer?

Det er sikkert derfor de fleste put'n'take-søer er kunstige - men det er stadigvæk svært at holde styr på antal fisk: nogle bliver jo fanget, andre dør en naturlig død, nogle bliver spist af andre fisk eller af fugle osv.

Nogle af den slags søer har et net-system, som gør at de kan 'fange' alle fiskene i søen på een gang, så man kan se/veje hvor mange, der egentlig er. Det er nok svært at etablere i en naturlig sø.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 16. Oct 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Søen fungere nu som put and take sø og har gjort det i mange år
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du bør gå i gang med at udarbejde en forretningsplan, hvor du får belyst de udfordringer du står over for og får lavet nogle budgetter.

Lidt info: https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/ 

Det ville være naturligt at bede sælger om at få deltajlerede regnskaber for de sidste X år og information om hvilke tilladelser der er på nuværende tidpunkt.

Regnskaberne kan du bruge som udgangspunkt for budgetter. Du kan supplere med at undersøge hvad de forskellige former for markedsføring koster. Lave et estimat på hvad de vil give af indtægter. + Hvad du forventer de gode udviklingsmuligheder vil indbringe. Hvad det koster at købe fisk. etc.

Du kan med nuværende tilladelser i hånden søge juridisk rådgivning om de er dækkende og om de kan overdrages.

Husk også at undersøge risici. Mange søer har f.eks. været lukket ned fornylig pga. sygdom i de dambrug der leverede fisk til dem.

---

Når du intet ved, er det en stor mundfuld, men undersøg hvad en forretningsplan er og hvad den bør indeholde.

Lav derefter en punktopstilling, og arbejd med et punkt af gangen. Undersøg hvad du kan og spørg så mere konkret til de enkelt problemstillinger.

---

En put'n'take sø er typisk en sæsonforretning, hvor mange kunder typisk er (tyske) turister og hvor du skal tjene pengene i sommerhalvåret.

Mange put'n'take søer har stort set ingen omsætning om vinteren uanset vejret.

Tilmeldt 16. Oct 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Det gav da lige lidt arbejde at starte på, tak 😉

Jeg har bedt om regnskabet for 2019 og frem til nu, samt jeg mangler lidt flere tal for at kunne lave et budget.

Jeg har nu fået lavet en forretningsplan, jeg er dog i tvivl om hvordan man kan gøre den bedre.. er du godt til sådan noget?

For så vil det være super skønt, hvis du vil læse den igennem og komme med kommentar.
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså,  jeg synes det lyder som et spændende projekt.

Her lidt løse ideer:

Måske mere en put'n'take kan man også grille/dampe sin fisk?

Kunnne man lave  shelterrs, så folk kan overnatte?

Kan  naturen omkring gøres  mere  attraktiv, så  man måske endda vil giftes i de skønne omgivelser?

Hvilke fisk er det iøvrigt man kan fange?

Forskellige fisk i forskellige søer?

Jeg vil gerne  give (meget billig/næsten gratis) billig design-/ideudviklingsassistance.

Smile

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)