Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fogedretten-

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :
God eftermiddag,

Jeg er desværre endt i en situation, som flere herinde har prøvet. Søger derfor jeres erfaring.

Har været i dialog med skyldner og fik flere forklaringer for hvorfor det var gået galt med hans økonomi. Det havde jeg forståelse for, da det kan gå galt for os alle.

Vi indgik en afdragsaftale, hvor han kun overholdte 2 afdrag også gik “under jorden”. Har prøvet at kontakte ham flere gange og kan se han “lever livet fint på instagram”.

Nu vil jeg gerne stramme skruen og tage advokat indover. Det manglende beløb er 44.200DKK.Før jeg gør det vil jeg gerne have jeres erfaringer, da jeg frygter at bruge for meget tid.



Mit scenarie er at jeg får en advokat indover og kører en civil retsag mod ham. Den vinder jeg.

Så nu vil jeg stå med en dom, men min risiko er at han vil erklære sig insolvent (enkeltmandsvirksomhed).

Mit spørgsmål er hvilke udgifter kan jeg risikere at få.

A) Selvom jeg vinder dommen kommer han til at betale alle udgifter, eller vil der stadigvæk blive pålagt mig udgifter udover min egen tid?

B) Jeg kan forstå, at jeg kan indkalde ham i fogedretten hver 6 måned. De udgifter der kommer her skal han dække alt det, eller bliver jeg også pålagt at skulle betale et beløb til enten advokat eller fogedretten?

God dag :)
/Lasse
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lasse8829:
A) Selvom jeg vinder dommen kommer han til at betale alle udgifter, eller vil der stadigvæk blive pålagt mig udgifter udover min egen tid?

Nej, det er retten som fastsætter sagsomkostninger udfra sagens værdi. Så du vil med stor sandsynlighed ikke få dækket alle dine omkostninger. Hvis det køres som småsag (under 50.000 kr) dækker sagsomkostningerne ikke forberedelsen af sagen, men kun selve hovedforhandlingen (den dag man er i retten). Du kan håbe på en udeblivelsesdom. Det er nok ikke usandsynligt hvis han slet ikke har betlingsevne.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. 

Det videre forløb med fogedretten kommer jeg til at betale mere i advokatsalær eller udgifter? Skal jeg deltage på hvert møde eller kan jeg bare lade det køre automatisk, hvor jeg laver en aftale med advokaten om han indkaldelse hver 6 måned? Det er selvfølgelig ikke så sjovt, hvis jeg har udgift ved hvert fogedrets møde.

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg spørge hvorfor du gerne vil have en advokat på sagen?

Hvis han har afdraget har han teoretisk set anerkendt gælden, hvis du oveni det har lavet en skyldnererklæring i forbindelse med afdragsordningen (altid en god idé) er der fundament under gælden.

Du kan opnå en dom i fogedretten (det er billigere), så længe der ikke er en indsigelse. Han kan ikke erklære sig selv insolvent, det er noget man finder frem til i fogedretten om han bliver erklæret. 

For at svar på dine spørgsmål:

A) Som tommelfingerregel dækker skyldner sagens omkostninger, det er bare meget sjældent (sker stort set aldrig) at skyldner skal betale alle omkostningerne. Derfor ville jeg ikke vælge at køre sagen i civilretten som det første.

B) Hvis han bliver erklæret insolvent er han fredet i 6 måneder for fogedsager, du kan derefter hive ham derind igen med mindre en anden kreditor gør det før dig. Der er en retsafgift der kan blive pålagt skyldner. Hyrer du en advokat eller et inkassofirma vil der også være et salær basseret på deres priser.

Hvis det du frygter er at bruge for meget tid, ville jeg vælge at bruge fremmedinkasso (advokat eller inkassofirma).

Jeg har nogle kontakter i inkassobranchen, send mig en PB hvis du kunne tænke dig at vende sagen med fagfolk, så sender jeg dig videre.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal forvente at advokaten kører sagen for dig. Det er kun hvis du skal vidne du selv skal møde i retten.

Du skal selv betale din advokat og retsgebyr hver gang sagen skal i retten.

Der findes no cure no pay inkassobureauer og nogle der tager en abonnementspris.

Men husk at være kritisk i forhold til hvem du indgår en aftale med, da der er nogle brodne kar i inkassobranchen.

Læs altid deres handelsbetingelser grundigt.

Skrækeksempel: Læs 6.2 + 6.3: https://hornskovvindberg.dk/assets/handelsbetingelser.pdf

Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, dog er der nogle uvisheder i dit svar "teoretisk/kan", hvilke er lidt for "flyvende". 

A) Jeg bliver nødt til at køre en civilretsag, hvis han laver indsigelse som jeg kan forstå det. 

B) Vedr. retsafgift/salær er det vigtigt at vide om den betales af mig, da det kan tage lang tid hvis han ikke ønsker at indgå afbetalingsordning. Derudover ved jeg heller ikke hvor mange andre kreditorere han har. 

Jeg ønsker ikke et inkassofirma. Har kigget lidt på nettet og truspilot, hvor det ser ud til at der er mange blandede oplevelser. Vælger jeg at gå videre vil jeg gøre det via et advokatfirma evt. Advodan. 

Er nogle der kan svare mere konkret på mit svar der selv har været igennem overstående process?

Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Tak for svaret. 

Nu blev det klart, at jeg kommer til at dække en del omkostninger med en evt. retsag, hvilket jo kan være nødvendigt.

Min frygt er at jeg kommer til at betale ydereligere når sagen er vundet og kommer til at bruge tid på det. 

Så lad os sige jeg har vundet sagen og kan viderebringe den til fogedretten. Sagen vil ikke køres af en inkassovirksomhed. 

A) Vil jeg så efterfølgende skulle betale en advokat/retsafgift for hvergang vedkommende repræsenterer mig eller kommer han til at betale alle udgifter?

B) Er det muligt, at lave en aftale med advokat virksomheden, at de hvert 6 måned indkalder ham og håndtere alt, hvor jeg samtidigt kan undgå at detalge på møderne?

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lasse8829:

A) Vil jeg så efterfølgende skulle betale en advokat/retsafgift for hvergang vedkommende repræsenterer mig eller kommer han til at betale alle udgifter?

For 3. og sidste gang. DU SKAL SELV BETALE retsafgifter og din advokat.

Retsafgift skal betales forud hver gang. Din advokat vil formentlig fakturere dig løbende.

Lasse8829:

B) Er det muligt, at lave en aftale med advokat virksomheden, at de hvert 6 måned indkalder ham og håndtere alt, hvor jeg samtidigt kan undgå at detalge på møderne?

Det er vel kun den pågældende advokat der kan svare på det.

Men igen, det er ikke normalt at du skal møde i retten. Advokaten kører sagen for dig.

Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Fald lige lidt ned eller forlad den her tråd. Du er ikke tvunget til at svare på noget. Jeg spørger på en helt ordentlig måde. 

Det er dig der miskommunikere og ikke mig. Der er forskel på "retten". Du har boligretten, fogedretten og skifteretten osv. osv. 

Du må klaregøre når du siger retten at du mener præcist "fogedretten". Den her tråd har udviklet sig til at jeg først skal køre en evt. civilretsag og derefter gå videre med fogedretten. Jeg er indforstået med jeg skal betale omkostninger i en civilretsag, men om jeg efterfølgende skal betale omkostninger til hvert fogedret møde eller det dækkes af skyldner, samt jeg ikke skal være en del af mødet. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)